And på kuglegril
Fra : Margit

Dato : 09-11-10 15:13

Forsøger mig i øjeblikket med en and på kuglegrillen.
Skal spjældene være åbne både foroven og i bunden
under hele stegningen? Bliver der ikke varmere hvis jeg lukker
dem lidt?

Hilsen Margit

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-10 07:19

On 9 Nov., 15:12, "Margit" <has...@mail.dk> wrote:
> Forsøger mig i øjeblikket med en and på kuglegrillen.
> Skal spjældene være åbne både foroven og i bunden
> under hele stegningen? Bliver der ikke varmere hvis jeg lukker
> dem lidt?

Nej, der skal altdi være helt åbent både i top og bund.
Mere varme = flere og bedre briketter.

--
Christian

Fra : Margit

Dato : 09-11-10 15:29

Tak for lynhurtig hjælp. Der er kommet flere briketter på nu.
Og den ser altså lækker ud.

Hilsen Margit

Fra : michael

Dato : 09-11-10 17:04

Den 09-11-2010 15:19, Christian B. Andresen skrev:

> Nej, der skal altdi være helt åbent både i top og bund.
> Mere varme = flere og bedre briketter.

Nemlig. Jo mere ilt briketterne får "at spise" jo kraftigere brænder de.
Men de brænder jo også hurtigere, derfor flere briketter, hvis
stegningen tager et godt stykke tid som ved en and.

/michael

Fra : Allan Jensen

Dato : 10-11-10 08:06

Margit forklarede den 09-11-2010:
> [...]
> Skal spjældene være åbne både foroven og i bunden
> under hele stegningen? Bliver der ikke varmere hvis jeg lukker

Det afhænger af hvad du ønsker. Jeg stegte en and i en kuglegrill i
weekenden, der regulerede jeg temperaturen i grillen med det øverste
spjæld så temperaturen var ca 160 gr. C. Fordi jeg ville have det til
at vare ca 3 timer.
Anden blev saftig med sprødt skind.

Allan

Fra : Erik Poulsen

Dato : 10-11-10 10:36

> [...]
> weekenden, der regulerede jeg temperaturen i grillen med det øverste
> spjæld så temperaturen var ca 160 gr. C. Fordi jeg ville have det til at

Kunne du hold samme temperatur hele vejen uden, at komme flere kul på eller
regulerede spjældet?

Mvh
Erik

Fra : Allan Jensen

Dato : 10-11-10 11:18

Erik Poulsen udtrykte præcist:

> Kunne du hold samme temperatur hele vejen uden, at komme flere kul på eller
> regulerede spjældet?
>
> Mvh
> Erik

Jeg måtte lukke lidt for spjældet da jeg var halvvejs, fordi solen
ramte grillen.
I øvrigt bruger jeg altid samme mængde kul/briketter, nemlig et
optændings rør fuld.
Når begge spjæld tilslut bliver lukket går gløderne ud, og kullene kan
bruges igen næste gang.

Mvh
Allan

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 13-11-10 12:33

Hej!

Min erfaring er, som Allan også skriver, at regulere temperaturen i
kuglegrillen ved at lukke ca. halvt for det øverste spjæld.

Hvis både top og bundspjæld er helt åbne, kommer der jo masser af luft
gennem grillen, så briketterne får masser af ilt, hvilket igen bevirker, at
der nemt bliver for varmt inde i grillen. Det kræver lidt øvelse, at
regulere topspjældet, så den ønskede temperatur opnås, og det afhænger også
af, hvor koldt der er omkring grillen, om der er direkte sol på, samt hvor
meget det blæser.

Hvis begge spjæld er lukkede, forhindrer man at forbrændingen tilføres ilt,
og briketterne vil tilsidst gå ud.

Med venlig hilsen
Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-11-10 23:07

Peter Løhde Svarre <svarre69@mali.tele.dk> skrev i meddelelsen
4cde781e$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> opnås, og det afhænger også af, hvor koldt der er omkring grillen, om
> der er direkte sol på, samt hvor meget det blæser.

Well. Alle de problemer kan undgås ved at bruge en ganske almindelig
varmluftovn, der snildt holder en temperatur, der er tæt på den ønskede. Men
så skal man selvfølgelig ikke stå udenfor i regn, slud og sne, og dét har jo
*sin* charme.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Margit

Dato : 14-11-10 15:33

Den and blev bare rigtig lækker. Saftig og med sprød skind.
Ikke sidste gang vi prøver det.

Hilsen Margit