Hjælp ønskes til valg af "low end smartpho~
Fra : Viggo Brøndegaard

Dato : 09-11-10 13:13

Kære gruppe

De sidste par dage har jeg kigget lidt her og på anmeldelser og er noget
usikker og håber på hjælp.

Jeg har ret stor erfaring med brug af PC og software, men lille erfaring med
mobiltelefoner - har indtil nu kun brugt een til alm. tale og lidt SMSer.
Synes dog at det ser smart ud med de nye med berøringsfølsomme displays, men
er ikke villig til at ofre 3-5000 kr. på en HTC Desire eller Iphone. Måske
kan jeg strække mig til 1500 kr. Samtidig ønsker jeg, at der er GPS
navigation indbygget og man også kan anvende lidt mere avancerede kort for
vandring i fjeldområder. Det bør være muligt at gå på internet og læse
e-mails, selvom jeg ikke forventer at bruge det særligt meget - det er trods
alt bedre og nemmere på min PC. Ønsker at kunne bruge en kalender og
synkronisere den til PC med mellemrum. Holdbarhed er også væsentligt. At
kunne se på skærmen i udendørs lys er også et emne.

Jeg har kik på telefoner som:

Nokia 5800 XpressMusik - ca. 1350 kr. (har wifi og kamera med autofocus og
lysdiode)
Nokia 5230 - ca. 950 kr. (har ikke wifi og simpelt kamera uden lysdiode)
Nokia 3710 - ca. 1050 kr. (forventet mere holdbar klaptelefon)
LG KM900 Arena ca. 1300 kr.
Sony Ericsson Xperia X8 ca. 1499 kr. (Android)
Samsung GT I5500 Galaxy 5 ca. 999 kr. (Android)

Er det vigtigt med høj opløsning på skærm?
Er det vigtigt med en stor skærm?
Er operativsystemet Android vigtigt i forhold til alternativer som Zymbian?
Er "double touch skærm" væsentligt for brugen?
Hvilke specifikationer for skærm er væsentlig for brug i udendørs lys?

På forhånd tak for hjælp.

Mvh. Viggo

Fra : Rander

Dato : 09-11-10 19:05

Viggo Brøndegaard skrev noget i denne stil, den 09-11-2010 13:12:
> [...]
> LG KM900 Arena ca. 1300 kr.
> Sony Ericsson Xperia X8 ca. 1499 kr. (Android)
> Samsung GT I5500 Galaxy 5 ca. 999 kr. (Android)

Ganske fornuftige bud...

> Er det vigtigt med høj opløsning på skærm?
> Er det vigtigt med en stor skærm?

Det kommer an på hvad du skal bruge den til... Hvis du skal på nettet
med den og se hjemmesider, så er en stor skærm med høj opløsning en
fordel. Skal du kun bruge den til sms'er, så er den mindre vigtig.

Bemærk dog, at for rene touch-mobiler, så sker indtastning via et
tastatur på skærmen. Jo større skærm er, jo større er taster, jo nemmere
er de at ramme.

> Er operativsystemet Android vigtigt i forhold til alternativer som Zymbian?

"Vigtigt er måske så meget sagt... Android er OpenSource, udviklet af
Google. Det betyder, at ting som synkronisering med en Google-kalender
er direkte integreret i systemet, ligesom telefonbogen i Android nemt
synkroniseres direkte med Google - på Symbian skal du finde en
3.partsapplikation der kan det. Generelt vil jeg vove den påstand at der
også findes flere apps til Android end til Symbian, specielt hvis vi kun
kigger på dem der er gratis.

Nogle mener at den tætte integration med Google er en ulempe, men med så
meget andet er det lidt et religionsspørgsmål.

> Er "double touch skærm" væsentligt for brugen?

Det er ren tilvænning - reelt handler det kun om hvorvidt man f.eks. kan
zoome ind på et kort eller billede ved at flytte to fingre fra hinanden,
eller om man skal trykke på en lup på skærmen...

> Hvilke specifikationer for skærm er væsentlig for brug i udendørs lys?

At den er lysstærk... Jeg har selv en HTC Desire med AMOLED-skærm, og
den synes jeg er ret nem at se selv i direkte sollys. Jeg må indrømme at
jeg ikke har fulgt så meget med i skærm-teknologier, men synes dog at
rene TFT-skærme er håbløse i direkte sollys. AMOLED bruges vist ikke så
mange steder, men hvad man så skal vælge kan jeg ikke rigtig sige noget
om...

http://bamsepetting.dk

Kærligheden kan kun vare evigt,
hvis man hele tiden finder nye kærester. (Marie, 8 år)

Fra : J.K.Arning

Dato : 09-11-10 19:55

On 2010-11-09 13:12:52 +0100, Viggo Brøndegaard said:

> [...]
> Er "double touch skærm" væsentligt for brugen?
> Hvilke specifikationer for skærm er væsentlig for brug i udendørs lys?

Det der er vigtigt for en smartphone er de programmer du kan installere
på den, det betyder du skal vælge imellem Android eller IOS.

Du har reelt valgt, da du ikke vil betale hvad en iPhone koster og du
har dermed udelukket telefonen med de fleste programmer. Derfor skal du
se efter en Android telefon der matcher dit budget.

Hvis jeg var dig ville jeg se på brugte telefon, dem er der mange af,
til rigtigt gode priser og det incl. også iPhone 3GS.

Fra : Viggo Brøndegaard

Dato : 09-11-10 21:15

Mange tak for jeres svar!

"J.K.Arning" <jesper.arning@gmail.com> skrev:

>...det betyder du skal vælge imellem Android eller IOS.

Jeg har forstået, at Symbian også er open source pr. februar 2010.

http://en.wikipedia.org/wiki/Symbian_OS
http://developer.symbian.org/application/

Nokia gør øjensynligt en del for at få programudviklere til at interessere
sig for deres OS.
Kan man ikke forvente, at der på sigt bliver mange flere apps her? Nokia har
en ret stor markedsandel.

> Hvis jeg var dig ville jeg se på brugte telefon, dem er der mange af, til
> rigtigt gode priser og det incl. også iPhone 3GS.

Ja, måske - har faktisk kigget lidt på dba. Men det indebærer også en
usikkerhed
i forhold til ikke synlige skader og snarlige kompatibilitetsproblemer.

/Viggo

Fra : Rander

Dato : 09-11-10 21:57

Viggo Brøndegaard skrev noget i denne stil, den 09-11-2010 21:14:

> Jeg har forstået, at Symbian også er open source pr. februar 2010.

Korrekt.

> [...]
> sig for deres OS.
> Kan man ikke forvente, at der på sigt bliver mange flere apps her? Nokia har

Jeg tror det ikke. Tidligere var der flere producenter der lavede
telefoner med Symbian (Nokia, SonyEricsson, Motorola, Samsung m.fl.),
men de har næsten alle droppet det til fordel for især Android. Kun
Nokia holder stædigt fast, og efter min mening er Nokia simpelthen
sakket for langt bagud til at de kan indhente markedsandelene igen -
især så længe de holder fast i Symbian!

Symbian er altså i dag indskrænket til én producent, og har nok mistet
interessen fra udviklere der vil nå ud til det brede publikum.

Okay, iOS er også bundet til en enkelt producent, men Nokia (eller nogen
anden) er næppe i stand til at skabe den vanvittige hype om sine
produkter som Apple har været i stand til.

I mine øjne er Symbian dødt som styresystem, men jeg forbeholder mig da
retten til at blive positivt overrasket...

Fra : J.K.Arning

Dato : 10-11-10 09:37

On 2010-11-09 21:14:36 +0100, Viggo Brøndegaard said:

> Ja, måske - har faktisk kigget lidt på dba. Men det indebærer også en
> usikkerhed
> i forhold til ikke synlige skader og snarlige kompatibilitetsproblemer.

Skader skal du som sådan ikke være nervøs for, med en undtagelse og det
er fugtskader, på iPhonen er der væske indikatorer, hvis de er røde
skal du holde dig væk, alt andet er dækket af den 2 årige reklamations
ret. Synlige skader er jo nemme nok at konstatere.

Kompatibilitets problemer er begrænsede og køber du en tlf. der er 6 -
12 måneder gammel er problemet ikke større end hvis du køber en ny.

Fra : J.K.Arning

Dato : 10-11-10 09:39

On 2010-11-09 21:14:36 +0100, Viggo Brøndegaard said:

> Nokia gør øjensynligt en del for at få programudviklere til at
> interessere sig for deres OS.
> Kan man ikke forvente, at der på sigt bliver mange flere apps her?
> Nokia har en ret stor markedsandel.

De er kommet enormt langt bagud, jeg ville ikke satse på at de får
indhentet det foreløbigt.

Fra : Anders Majland

Dato : 10-11-10 14:22

> [...]

lysdiode)
> Nokia 5230 - ca. 950 kr. (har ikke wifi og simpelt kamera uden lysdiode)

Garmin XT kan køre på ovenstående (har selv en 5800) og til navigation er
det bedre end hvad google/android og nokia tilbyder gratis. Jeg ved ikke om
der kan lægges topografiske kort i - det har jeg ikke prøvet ... Men
reklamerne lover det,,,,

Kameraet i 5800 er alligevel ikke noget værd i forhold til et "rigtigt"
kamera som et lille canon ixus så tag bare 5230'en

Mhs til navigation ville jeg også se på om garminfone skulle være på vej til
europa (det er en android telefon)

Fra : Viggo Brøndegaard

Dato : 10-11-10 15:51

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev;

> Kameraet i 5800 er alligevel ikke noget værd i forhold til et "rigtigt"
> kamera som et lille canon ixus så tag bare 5230'en.

Ja, rigtige kameraer er langt bedre, specielt i forhold til lysfølsomhed. Så
det er mest til at have mulighed for et "dårligt foto" i en nødsituation.

> Mhs til navigation ville jeg også se på om garminfone skulle være på vej
> til europa (det er en android telefon).

Har bl.a. set disse muligheder mht. topografiske kort:
http://www.viewranger.com/ (er nok mest interessant - understøtter både
Iphone, Android og Symbian)

http://www.backcountrynavigator.com/

http://www.gaiagps.com/

/Viggo

Fra : Anders Majland

Dato : 10-11-10 15:53

> Har bl.a. set disse muligheder mht. topografiske kort:

Ret væsenligt: Kan de arbejde offline ? Altså downloade relevante kort til
gps/telefon hjemme eller et sted med mobildækning inden man spaserer ud i
ødemarken ?

/A

Fra : Viggo Brøndegaard

Dato : 10-11-10 16:12

> Ret væsenligt: Kan de arbejde offline ? Altså downloade relevante kort til
> gps/telefon hjemme eller et sted med mobildækning inden man spaserer ud i
> ødemarken ?

Ja, og det er naturligvis nødvendigt. Viewranger kan, og det mener jeg også
de andre to kan. Men man skal også betale lidt for kortene. Der kan
naturligvis være andre muligheder, som jeg blot ikke har opdaget.

Fra : Viggo Brøndegaard

Dato : 10-11-10 16:25

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev:

> Garmin XT kan køre på ovenstående (har selv en 5800) og til navigation er
> det bedre end hvad google/android og nokia tilbyder gratis.

Hvordan er din oplevelse af GPS-modtageren i Nokia 5800? Er den rimeligt
hurtig til at få et fiks på position. Kan den også modtage GPS-signalet til
en lomme?

/Viggo

Fra : Anders Majland

Dato : 10-11-10 21:55

> Hvordan er din oplevelse af GPS-modtageren i Nokia 5800? Er den rimeligt
> hurtig til at få et fiks på position. Kan den også modtage GPS-signalet
> til en lomme?

Jeg er særdeles tilfreds - så tilfreds at jeg har droppet at bruge en
seperat GPS i bilerne. Jeg kører ofte efter at nå en færge og det er det
betryggende at kunne kigge på ETA'en og se at man stadig kan nå det selvom
man føler at trafikken er håbløs og man ikke kommer ud af stedet ...

Mine primære referencer er en gammel garmin/palm ique og en garmin gpsmap
60scx. Ikke toppen af poppen men gpsmap'en er af generationen med SirfIII
modtager og dermed ganske følsom.

Ique'en er derimod ikke specielt følsom. Og i C5'en med varmedæmpende
forrude har den svært ved at få et fiks. Det har 60'eren ikke med en sugekop
i vinduet. Nokia'en klarer også C5 testen fint - Den ligger dog bare i
askebæreret foran gearstangen. Dvs dybt i bilen. Der har jeg enkelte udfald
centralt i byer ved kørsel mellem høje huse.

Bruger den primært i smart'en hvor jeg også deltog i pendlerduellen.dk (en
konkurrence hvor man lader sig overvåge på motorvejsnettet). Der oplevede
jeg i smart'en meget små uregelmæssigheder - og ofte de samme steder.
Se http://majland.org/blog/?p=329. Men slet ikke nok til at slå navigationen
ud af kurs

Udover pendlerduellens logning plejer jeg at bruge Garmin XT. Der har jeg
dog slået logning fra da jeg har været ude for at applikationen går ned med
det slået til.

Nokia'en er meget hurtigere end GPSmap'en til at få et fiks fra en koldstart
da den kan hente almanakken over gps nettet. På den måde har jeg stort set
altid en rute inden jeg når ud fra p-pladsen. (hvis jeg starter med at taste
destinationen ind inden jeg tager sele på og starter bilen. Ofte starter jeg
også gps applikaitonen når jeg går mod bilen - indendørs kan den normalt
ikke få forbindelse, men så er destinationen valgt inden jeg når bilen også
ofte en beregnet rute)

Nokia'en er et par år gammel, men jeg kunne nemt finde på at vælge telefon
næste gang efter at få garmins brugergrænseflade på GPS'en.

/A

Fra : Leif Neland

Dato : 10-11-10 22:54

Den 10-11-2010 14:22, Anders Majland skrev:
> [...]
> er det bedre end hvad google/android og nokia tilbyder gratis. Jeg ved
> ikke om der kan lægges topografiske kort i - det har jeg ikke prøvet ...

Husk bare at have plads i rygsækken til den benzindrevne generator til
at oplade telefonen med.
Den holder højst 4-5 timer, når gps'en er tændt.

Leif

Fra : Viggo Brøndegaard

Dato : 10-11-10 23:31

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev:

> Husk bare at have plads i rygsækken til den benzindrevne generator til at
> oplade telefonen med.
> Den holder højst 4-5 timer, når gps'en er tændt.

Jeg er absolut opmærksom på det problem, men det er vist ikke så slemt, som
du her indikerer, om man bærer sig lidt fornuftigt ad, og slukker andre
modtagere mv. som ikke anvendes i Nokia 5800. Se artikel her, som nævner et
forsøgt med en 9½ times tur:

http://shop.viewranger.com/article.php?category_id=130&article_id=66

Men jeg kan godt være en uge ude i primitive omgivelser i Norge - så...
Dette firma kan måske have en løsning på det: https://powertraveller.com/

/Viggo