Fibertex til afdækning
Fra : Per Kaaber

Dato : 07-11-10 20:57

Jeg har set, at mange afdækker deres båd med fibertex. Er det
nogenlunde vandtæt og kan det holde en regnbyge ude?
Er fibertex'en strækfast nok til at holde et læs sne?

Nogen forslag til alternativ overdækning?

Letvægts presenninger fra jem og fix samt monarflex er ikke en option.
Helst noget letvægts pvc, man kan varme sammen til en facon svejst
overdækning.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : HKN

Dato : 08-11-10 10:27

Dem du har set er formentlig dem som har investeret i et GP Cover (som
desværre ikke eksisterer længerer). Fordelen med Fibertexdugen, er at der
ikke dannes kondens på indersiden - dvs der er en god udluftning rundt om
båden, samtidig med at den holder skidtet væk. Ja, den kan sagtens holde til
en gang sne - også i de mængder, som vi fik sidste vinter - desværre kunne
selve stativet i aluminium ikke bære

Mvh
Henrik

Fra : blueocean

Dato : 08-11-10 04:39

On 8 Nov., 10:26, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Dem du har set er formentlig dem som har investeret i et GP Cover (som
> desv rre ikke eksisterer l ngerer). Fordelen med Fibertexdugen, er at der
> ikke dannes kondens p indersiden - dvs der er en god udluftning rundt om
> b den, samtidig med at den holder skidtet v k. Ja, den kan sagtens holde til
> en gang sne - ogs i de m ngder, som vi fik sidste vinter - desv rre kunne
> selve stativet i aluminium ikke b re
>
> Mvh
> Henrik
>
> "Per Kaaber" <per.k.joergensens...@mail.dk> wrote in message

> - Vis tekst i anførselstegn -

Det syntes jeg lyder underligt med GP Covers
se linket her.

http://www.gpcovers.dk/?Nyheder

Gert

Fra : blueocean

Dato : 08-11-10 04:43

On 8 Nov., 12:38, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> Det syntes jeg lyder underligt med GP Covers
> se linket her.
>
> http://www.gpcovers.dk/?Nyheder
>
> Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Det er nok denne du mener
http://www.sailgroup.dk/
De ekstistere ikke mere som de selv skriver.

Gert

Fra : Peter_il

Dato : 11-11-10 06:09

Jeg har kontaktet Fibertex vedr afdækning til både.
De svarer:

"Vores F-43S UV Special anvendes til bådpresenninger, og jeg kan
oplyse følgende:

Dimension: 5,2*100 m – rullen kan opskæres, men hele rullen
skal aftages
Pris netto: kr. 25,36/m2 EXW (kr. 13.187,20 + moms for hele
rullen)"

De henviser iøvrigt til GPCovers for færdigsyede løsninger.

Interesserede her i gruppen kunne gå sammen om indkøb af en rulle. Det
kunne da være et interessant alternativ til de meget tunge
presseninger, jeg selv bruger, tænker jeg.

mvh Peter Ingsø

Fra : Per Kaaber

Dato : 11-11-10 16:29

Peter_il kom med følgende:
> [...]
> kunne da være et interessant alternativ til de meget tunge
> presseninger, jeg selv bruger, tænker jeg.

Det er nogenlunde samme pris for en ny 600g/m2 pvc presenning, som jeg
nok hellere vil ha'.
Havde tænkt på at kombinere en pvc presenning og alm. fibertex. Pvc på
skrå/flade områder, og fibertex på lodrette sider.
Presenningen skal være at samme kaliber, som de presenninger der kan
fås til hobbytraileren, altså ca. 4-500g/m2.

Så iøvrigt, at man på DBA kunne man købe brugt PVC presenninger på ca
700g/m2 fra ca kr. 300,-.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-11-10 09:00

Hej Per,

Jeg har købt en 600g/m2 på 6 x 12 meter for 2695,-
Den vejer lidt over 40 kg.
Den blev foldet ud langs den ene bådside og 4 stk tovværk kastet over
teltstativet.
En person stod på dækket og trak op medens en anden på jorden tottede
op på de fire stykker tov.
Da presenningen var over rygningen skød personen på dæk ryg for at
hjælpe persenningen over på den anden side.
Det er vigtigt at presenningen i langskibsretning ligger rigtig på
jorden fra begyndelsen da det er noget svært at trække den frem eller
tilbage når den ligger over stativet; men det kan lade sig gøre med
lidt fremmedlegemer på panden.
Med presenningen fulgte 20 stk elastikker, der er 60 huller i
randzonen.
Jeg bruger i stedet de lange elastikker (sammensat) som
stilladsarbejderne anvender, de er ført ned til rør ved jorden og
giver en god affjedring.

Mvh/Harding

Fra : Per Kaaber

Dato : 12-11-10 14:58

Harding E. Larsen udtrykte præcist:
> [...]
> Jeg bruger i stedet de lange elastikker (sammensat) som
> stilladsarbejderne anvender, de er ført ned til rør ved jorden og

Ja, det er nok måden at gøre det på med en tungere presenning.

Min plan er, som nok gættet, at fremstille en faconsvejst presenning og
over det presenningsstativ (ver. 2) jeg har lavet. Det er meningen, at
presenningen ikke skal gå ned ad fribordet, men kun lige til
lønningslisten. Presenningen får en løbegang med huller ind mod
lønningslisten til en kraftig elastik. Elastiken trækkes ind ind af
hullerne i lønningslisten og låses med f.eks. en halv klemme. det
skulle gerne holde presenningen ned og ind til skivet.

I stævnen skulle der blive en slidse fra pulpitten og ned til
stævnspidsen. Slidsen lukkes med nogle bændler med snaplås, ála låse på
redningsveste.
Agter, som bliver den normale adgaangsvej, bliver der også lavet en
slidse, som lukkes med samme snaplåse som for.

Hele overdækningen excl. presenningsstativ skulle helst ikke veje mere
end ca. 25kg, for at det skal være nemt at håndtere alene.

PVC presenningen er nemt at svejse sammen med en alm. varmepistol og en
rulle man bruger til glasfiberarbejder.
Presenningen kommer til at bestå af 5 stykker, der skal svejses sammen
for at gi' en faconsvejst overdækning.
Der går 2 stykker til toppen (skrå flader). 2 stykker til
siderne.(presenningstativet står oven på septerene). Og 1 stykke til
agter.
Det 2 lodrette sider og agterstykket, havde jeg en ide om, at de kunne
erstattes af fibertex, så der ville være gode muligheder for
udluftning. men så skal PVC'en og fibertex'en nok syes sammen. Og det
skal nok være med en kraftigere symaskine end fruen har

Jeg håber det giver en god ide om, hvordan jeg havde forestillet mig
min nye overdækning

--
Venlig hilsen

Per A Lot