Undgå frostskade i ferskvandspumpen?
Fra : Peter_il

Dato : 07-11-10 07:29

Hej,
Som så mange andre har jeg en Whale fodpumpe i båden. Jeg kan ikke
umiddelbart se, hvordan det skulle kunne lade sig gøre at tømme den
helt for vand ved blot at pumpe løs. Der står en hel del tilbage i
pumpehuset. At lade den suge frostvæske, som dieselmotoren får lov
til, lyder ikke helt oplagt, tænker jeg....

Hvad gør I andre?

Mvh Peter Ingsø

Fra : HKN

Dato : 07-11-10 15:52

Hvorfor vil du ikke fylde frostvædske i den? Alternativet er at afmontere
den for at få den tømt, men du risikerer at flangerne i den tørrer ud, og at
den bliver utæt, hvis du ikke tager forbehold herfor.

Mvh
Henrik

Fra : Peter_il

Dato : 07-11-10 10:26

On 7 Nov., 15:51, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Hvorfor vil du ikke fylde frostvædske i den? Alternativet er at afmontere
> den for at få den tømt, men du risikerer at flangerne i den tørrer ud, og at
> den bliver utæt, hvis du ikke tager forbehold herfor.

Hmmm, en ide om, at vandet vil tage smag efterfølgende, men det er
måske ikke et problem?

Men så må jeg have noget frostvæske i

Sidste sommer oplevede jeg det kedelige resultat af en utæt pumpe
(måske frostsprængt). Det lykkedes den at tømme hele min vandtank ud i
båden (forbundne kar) med det resultat, at rugbrød og andet godt
sejlede rund under dørkpladerne :-/ Jeg måtte så investerer i en ny
pumpe - og så skulle "sucessen" helst ikke gentage sig

Mvh Peter

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-10 17:21

"Peter_il" <psil@pbhome.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Hej.

Jeg har 2 stk. af nævnte pumper i båden.
Og gør ikke andet end at pumpe godt og grundigt ud.
Har aldrig haft frostskader, selv om der utvivlsomt står en sjat i huset.

MVH
Egon

Fra : Peter_il

Dato : 07-11-10 10:39

Så findes der også det her, kan jeg se http://www.shop.cvh.dk/product_nautisk.asp?product=62964

Nogle typer frostvæske (ETYLENGLYKOL) er vist meget giftigt, så det
skal man ikke hælde i tanken!
Fandt også denne tråd på dcu.dk
http://www.dcu.dk/campisterimellem/showPost.asp?forumPostGuid=293075&submenuid=0&menuid=0&AreaGuid=2287

Mvh Peter Ingsø

Fra : Jan A

Dato : 07-11-10 21:16

"Peter_il" <psil@pbhome.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Peter
Nordisk Yacht kemi sælger det du søger, de kalder det farveløs anti
frostvæske.
Nordisk Yacht kemi bor i Næstved og træffes på tlf. 5572 0917.

MVH Jan Axelsen

Fra : Per R

Dato : 08-11-10 13:30

Hej
Peter,

Kør en blanding af glycerin og vand igennem røret og lad det stå, det
frostsikrer, Matas har en lille bog om brug af deres produkter.

M.V.H.
Per

Fra : Peter_il

Dato : 09-11-10 01:11

On 8 Nov., 13:30, "Per R" <per-...@webnetmail.dk> wrote:
> [...]
>
> Kør en blanding af glycerin og vand igennem røret og lad det stå, det
> frostsikrer, Matas har en lille bog om brug af deres produkter.

Hej Per,
Det lyder som et godt forslag. Har lige googlet glycering, og det dør
man vist ikke af
Tak for tippet.

Mvh Peter

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-11-10 14:29

[...]

Køb en flaske brændevin og kør den igennem Det er sikkert billigere!!!
og måske den kan tappes til foråret !!!

Mvh
JR