4 uger i USA
Fra : Joachim Schmidt

Dato : 05-11-10 16:34

Hej,

Jeg skal til USA med min kæreste i 4 uger. Fra starten af april til starten
af maj.

Vi har overvejet at flyve til LA og leje et motorhome og krydse landet og
aflevere det i NY.
Er det for kort tid til at køre 4500 km og samtidig opleve noget?

Hvordan kan det ellers anbefales at bruge 4 uger i USA?

Samlet budget for turen er ca. 40-50.000 for os begge.

Mvh Joachim

Fra : Jensb

Dato : 05-11-10 18:26

Hej

Man kan godt køre fra kyst til kyst på 4 uger, og stadig have tid til at
opleve noget.

Jeg er stor tilhænger af motorhomes, men synes især at de egner sig til
nationalparkerne, som i stor stil ligger i det vestlige USA. Hvorimod en tur
fra kyst til kyst, ofte vil have en del storbyer undervejs, hvor det er lidt
mere upraktisk med autocamper.

Mit forslag ville være at flyve til vestkysten, leje en autocamper og køre
rundt der i 3-3½ uge, og derefter flyve til New York og have nogle dage der,
før i flyver hjem (så sparer i også en-vejs lejen på autocamperen). Hvis
altså New York ligger højt på jeres ønskeliste. Alternativt kunne man bruge
alle 4 uger i vesten.

Jeg har selv kørt kyst til kyst fra L.A. til New York, og det var en super
fed tur... men mine efterfølgende ture i det vestlige USA har været endnu
bedre, og det er klart mit favoritområde i USA.

Et hutigt bud på en tur kunne være:

Dag 1 Flyve til San Francisco
Dag 2 Bruge dagen i Francisco
Dag 3 Bruge dagen i Francisco
Dag 4 Hente Autocamper, og køre til Yosemite National Park. Overnatning på
campingplads i Yosemite.
Dag 5 Bruge dagen i Yosemite National Park
Dag 6 Køre til Lake Havasu City
Dag 7 Afslapning ved Lake Havasu
Dag 8 Køre via Route 66 til Grand Canyon. Overnatning på campingplads i
Grand Canyon
Dag 9 Bruge dagen i Grand Canyon
Dag 10 Køre til Page - Afslapning ved Lake Powell
Dag 11 Afslapning ved Lake Powell. Evt. tur til Antelope Canyon eller
Horseshoe Bend.
Dag 12 Køre gennem Monument Valley til Moab
Dag 13 Arches National Park - overnatning i Moab
Dag 14 Canyonlands National Park - overnatning i Moab
Dag 15 Køre til Capitol Reef National Park, hvor der overnattes
Dag 16 Køre af vej 12 gennem Grand Staircase-Escalante til Bryce Canyon.
Dag 17 Bruge dagen i Bryce Canyon National Park
Dag 18 Køre til Zion National Park
Dag 19 Bruge dagen i Zion National Park
Dag 20 Køre til Las Vegas
Dag 21 Bruge dagen i Las Vegas
Dag 22 Køre mod San Francisco.
Dag 23 Køre resten af turen til San Francisco, hvor motorhome afleveres.
Overnatning på hotel, eller flyve til New York, hvis der er en sen afgang.
Dag 24 Flyve til New York
Dag 25 Bruge dagen i New York
Dag 26 Bruge dagen i New York
Dag 27 Bruge dagen i New York
Dag 28 Flyve fra New York

Et hurtigt budget vil se således ud:
Flybilletter og rejseforsiking 12.000 kr.
Cruise America motorhome inkl. fri km 13.000 kr.
Overnatninger på hotel i S.F og N.Y. 7.000 kr.
Campingpladser 4.000 kr.
Benzin 4.500 kr.
TOTAL 40.500 kr.

Hertil kommer så mad m.v. Men her sparer man en del ved at have autocamper.
Så alle de dage i har autocamper der kan i leve relativt billigt, hvor man
nok bruger lidt mere i San Francisco og New York. Men samlet set vil jeg
mene at et budget på 50.000 kr. er realistisk.

Personligt mener jeg at i vil komme til at opleve langt mere ved en tur i
stil med det jeg har skitseret ovenfor, fremfor at køre fra kyst til kyst.
Men det kommer selvfølgelig også an på hvad man har af interesser.

I ovenstående plan har jeg de fleste steder lavet det således, at man kører
til en nationalpark den ene dag, og næste dag har hele dagen i
nationalparken. Således at man også har tid til at nyde campinglivet, og
sidde udenfor og slappe af og grille osv.

Det var selvfølgelig bare et bud.

Jens

Fra : Kim Andersen

Dato : 05-11-10 22:04

Hej

Jeg har selv lige været på stort set samme tur i juli og august måned.

Jens´s forslag er ganske godt, men jeg har følgende tilføjelser:

3 dage i San Francisco er måske i overkanten - MEN GLEM IKKE The Rock
(Alcatraz) og husk at bestille billet i god tid før i ankommer.

Glem ikke spøgelsesbyen Bodie der ligger tæt på Yosemite NP

Brug en dag mere i Yosemite NP hvis i er til vandreturer - Det samme gælder
for Grand Canyon.

og måske en dag (aften) mere i Vegas. Der er rigtigt meget at se på!

Kim

Fra : Joachim Schmidt

Dato : 07-11-10 16:37

Tak for alle de imponerende gode forslag - nu vil jeg lige bruge nogle dage
på at undersøge lidt mere, og så kommer der måske flere spørgsmål!

/Joachim

Fra : oz3bto

Dato : 06-11-10 04:00

> [...]
>
> Hvordan kan det ellers anbefales at bruge 4 uger i USA?
>
> Samlet budget for turen er ca. 40-50.000 for os begge.

Hvis ellers chaufføren ofre sig lidt så er 500km dagligt + se noget bestemt
ikke umuligt

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-11-10 17:53

On Sat, 6 Nov 2010 04:00:08 +0100
"oz3bto" <no@in.dk> wrote:

> [...]
> meddelelse news:4cd423d8$0$23759$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis ellers chaufføren ofre sig lidt så er 500km dagligt + se noget

Vi har lige kørt rundt derovre på østkysten i 18 dage hvor vi kørte
4500-5000km. Jeg kan normalt godt lide at køre bil, men efter så mange
km fordelt over de dage, så havde jeg altså fået rigeligt. Samtidigt
synes jeg ikke man når at se tingene ordenligt hvis man skal nå at køre
500km på same dag (specielt ikke i nationalparker som også skal opleves
mere end blot via bilruden).

kim

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-11-10 18:11

On Fri, 5 Nov 2010 18:26:17 +0100
"Jensb" <ingen@spam.til.mig> wrote:

> [...]
> nationalparken. Således at man også har tid til at nyde campinglivet,
> og sidde udenfor og slappe af og grille osv.

Super rute du foreslår. Vi har selv lige været på en der er meget
lignende, men på 18 dage og minus New York.
Et par kommentarer:

Mit forslag ville være at droppe Monument valley og i stedet smutte til
Mesa Verde National park. Man når at se rigeligt røde klipper på ruten
alligevel men indianerbyerne i klippehulerne i Mesa verde er ret
unikke. Det eneste sted hvor 4 stater mødes i samme punkt, ligger
forøvrigt kun en kort smuttur herfra, så hvis man vil stå med fødderne
i 4 stater på en gang er det altså eneste mulighed

Har man rejst i Norge og Sverige, så er Yosemite National park ikke
noget specielt. Det er "bare" bjerge med skov på i stor målestok. Det
var i hvert fald hvad konen og jeg kom frem til efter et par dage der.

Hvis budgettet er til det, så tag en helikopter tur ned over grand
canyon. Det koster ca 500-600kr pr person for ca 45min og er en
oplevelse. Hvis man ikke er i enormt god form, så er dette et godt
alternativ til den hårde gåtur ned og op af dalen.

Sørg for at gå til bunden af Bryce Canyon. Det er en overkommelig tur,
og noget at det flotteste vi oplevede i nationalparkerne i USA.

Fælles for i hvert fald Grand Canyon, Arches, Yosemite national
parkerne er at man skal bruge en hel dag (fra morgen til aften) på dem
hvis man vil på nogle af vandreturene og komme tæt på tingene. Ellers
så kommer man hurtigt til at opleve det hele på afstand og så er det
altså noget mindre imponerende.

Kim

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-11-10 21:05

On Sun, 7 Nov 2010 16:37:29 +0100
"Joachim Schmidt" <joachim.schmidt@SLEgmail.com> wrote:

> Tak for alle de imponerende gode forslag - nu vil jeg lige bruge
> nogle dage på at undersøge lidt mere, og så kommer der måske flere
> spørgsmål!
>
> /Joachim

Jeg kan sige at vi bestilte vores rejse gennem Team Benns. De har nogle
standard ture, men var meget fleksible overfor vores forslag til
ændringer. Prisen var desuden væsentligt billigere end hvad flere af
vores venner måtte give for samme tur ved andre arrangører.

kim

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-11-10 21:07

On Sun, 7 Nov 2010 20:04:05 +0100
"oz3bto" <no@in.dk> wrote:

> [...]
>
> Men personer er forskellige .. jeg køre dagligt en del km og 500km
> på en dag ville ikke være noget roblem selvom der skal ses lidt

Tror lidt problemet er at du tit kører rundt i hårnålesving i bjergene
i og omrking nationalparkerne hvor max hastigheden er ca 60km/t og det
er kulsort når solen er gået ned (der er ingen gadelygter). Så tager
500km ligepludselig lang tid. På deres freeways som er fuldstændigt
lige i km efter km er det intet problem.

kim

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-11-10 20:08

Joachim Schmidt skrev den 05-11-2010 16:33:
> [...]
> Er det for kort tid til at køre 4500 km og samtidig opleve noget?
>
> Hvordan kan det ellers anbefales at bruge 4 uger i USA?

Vestkysten har rigeligt at byde på.

Var selv på klassikeren:
San Francisco - Monterey - Santa Barbara - Los Angeles - Palm Springs -
Grand Canyon - Bryce Canyon - Las Vegas - Death Valley - Yosemite -
Eureka - San Francisco.

Eureka for at opleve: Avenue of the Giants.
De andre områder er ret kendte i forvejen.

Skulle jeg tage turen igen, så ville jeg bruge mere tid i Grand Canyon
og Yosemite. fantastiske vandringsområder...også for dem der ikke er til
gåture.

Man skal tillade sig stoppet i Palm SPrings på Miramonte Resort & Spa i
deres restaurant The Grove Artisan Kitchen
Der kan man få en NewYorkSteak, der kan få englene til at synge.

Hvis man vil have både landskabs- og byferie...så start med byferien, da
afsluttende byferie er noget stressende, når man kommer fra de store
åbne vidder og skal til at orientere sig snævre gader og menneskemængder.

Og så skru lidt op for budgettet...ellers har I ikke særlig mange
lommepenge og penge for at spise ude.

Motorhomes har da deres fordele, men sandelig også en hel del
begrænsninger i forhold til, hvor man er velkommen til at parkere sit
motorhome. Og de I kommer til at spare på hotel/overnatningssteder skal
I så bare betale i den dyrere motorhome-leje.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : TL

Dato : 15-11-10 12:55

On Sun, 14 Nov 2010 20:08:26 +0100, in dk.fritid.rejse Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Skulle jeg tage turen igen, så ville jeg bruge mere tid i Grand Canyon
>og Yosemite. fantastiske vandringsområder...også for dem der ikke er til

Hvis man er til vandreture, så ville jeg inkludere Zion Canyon på
listen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-11-10 22:46

TL skrev den 15-11-2010 12:55:

> Hvis man er til vandreture, så ville jeg inkludere Zion Canyon på
> listen.

Jeg var kun i "turistområdet" dvs. der hvor flest mennesker var i Zion.

Der er kun ganske få ting man kan nå på 3-3½ time.