Købe hus
Fra : Me&My

Dato : 05-11-10 19:50

Hej i gruppen

Har tænk at købe et hus, og har kigget lidt på nettet. Der står F.eks. at
huset koster 1.4 mill ved 75.000kr. i udbetaling.
Så er det jeg kommer lidt i tvivl, hvis jeg giver de 75.ooo i udbetaling,
skal jeg så låne 1,325.ooo? Og hvem er de der 75.oookr til. er det en check
til ejer, eller pengeinstitut? Ja jeg er meget novise på dette område

Vh.
John

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-11-10 20:07

Me&My wrote:

> [...]
> udbetaling, skal jeg så låne 1,325.ooo? Og hvem er de der 75.oookr
> til. er det en check til ejer, eller pengeinstitut? Ja jeg er meget

Der kan være forskel på praksis forskellige steder i landet, mine
erfaringer er fra Københavnsområdet.

Købspriser angives i reglen som kontantpriser, den financierede pris er
lidt højere. Bed ejendomsmægleren om en salgsopstilling, deraf skal
oplysningerne fremgå. Der skal også fremgå andre oplysninger som
købsomkostninger og årlige renteomkostninger i de foreslåede låns
løbetid.

Hvis man ellers som køber er dømt kreditværdig, kan man i reglen låne op
til 80 % af ejendommens salspris som realkreditlån. Fra restbeløbet
trækkes den kontante udbetaling, og resten skal dækkes af et
sælgerpantebrev eller et boliglån i bank.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-11-10 22:08

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> oplysningerne fremgå. Der skal også fremgå andre oplysninger som
> købsomkostninger og årlige renteomkostninger i de foreslåede låns

Det skal måske siges så forenklet at den pris som er listet er 99% altid
kontantprisen, og det som mægler har vurderet ejendommen er værd og/eller
pris køber vil have.

Medens den finanserede pris er højere grundet kursen for obligationer,
omkostninger m.m. når der skal lånes til kontantprisen.

Og husk at den finanserede pris, som står på mæglers salgsopstilling,
oftest er igennem långivende samarbejdspartner til mægler. Dermed kan den
finanserede pris være anderledes hvis man selv skaffer lånet i egen bank,
realkreditforening eller lign.

--
Bjarke Andersen

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 06-11-10 08:05

Erik Olsen presented the following explanation :
> [...]
> kontante udbetaling, og resten skal dækkes af et sælgerpantebrev eller et

Og har man en god boligopsparing, kan man desuden tilbyde en større
udbetaling så der ikke skal laves pantebrev. Da jeg i sin tid købte
hus, tilbød jeg sælger at indfri pantebrevet til kurs 80, og det gik de
med til. For sælger kan det jo være bedre at få pengene med det samme,
i stedet for at skulle vente en årrække.

--
/klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-11-10 23:48

"Me&My" <Grrr@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> skal jeg så låne 1,325.ooo? Og hvem er de der 75.oookr til. er det en
> check til ejer, eller pengeinstitut? Ja jeg er meget novise på dette

Du kan se på nettet hvor meget nedslag der er på et salg i det område af
landet du bruger.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Ivar

Dato : 05-11-10 23:49

Me&My skrev:

> [...]
> skal jeg så låne 1,325.ooo? Og hvem er de der 75.oookr til. er det en check
> til ejer, eller pengeinstitut? Ja jeg er meget novise på dette område

Du skal principielt blot skaffe 1,4 million og så give dem til sælger.
Ejendomsmægleren har normalt lavet et forslag til hvordan det
kan gøres. Det kaldes en salgsopstilling. En del af beløbet er
udbetalingen.

Hvis du ser et interessant hus, skal du blot kontakte egendomsmægleren
og bede om en salgsopstilling. Det vil han helt sikkert gerne sende.
Så kan du se hvad det går ud på.

Hvis du er seriøst interesseret i at købe hus, skal du først
gå ned i din bank, og spørge om hvor stor din kreditværdighed er.
Din bank vil også være villig til at bruge en time på at
forklare dig om hushandel.

Ivar Magnusson

Fra : Dan

Dato : 06-11-10 13:29

> [...]
> skal jeg så låne 1,325.ooo? Og hvem er de der 75.oookr til. er det en
> check til ejer, eller pengeinstitut? Ja jeg er meget novise på dette

Hej John,

Uanset hvad huset end måtte koste, så er udgangspunktet det samme.

Du skal betale sælgeren den pris, som I nu kommer frem til. Det kunne jo
godt være at du i det tænkte tilfælde byder 1,3 mill, som sælger så går med
til eller hvis det er et populært hus, så er der nogle potentielle købere,
der overbyder hinanden.

Du kan så låne op til 80% af salgsprisen i et realkreditinstitut og skal så
skaffe de resterende penge på anden vis (du har dem måske allerede stående i
banken, låne dem i banken eller måske som indskud i din nuværende
lejebolig).

Hvis du har mere end de 20%, som du skal bruge til udbetalingen (i dit
tilfælde 75.000,-), så kan du bede ejedomsmægleren om en salgsopstilling med
netop dit beløb. I så fald vil den månedlige pris til realkreditinstituttet
være det lavere.
Men sørg dog for ikke at blanke dig helt af, det kunne jo godt være at der
kommer nogle uforudsete udgifter og så er der jo altid salærer til
ejendomsmægler (og evt. advokat-bistand hvis du vil have en sådan til at
læse slutsedlen godt igennem).

Det er dog altid en god ide, at tage en håndværker med, hvis du har sådan en
i familien, så kan denne komme med konstruktiv kritik ved fejl og mangler
(samt prisoverslag ved rep.). :)

/Dan

Fra : John

Dato : 08-11-10 08:29

Hej

Jeg takker for nogle brugbare svar, blev en del klogere på det område...

John