CSS: Skifte farver med et klik
Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-10 07:23

Når engang jeg er klar til at præsentere en beta-version af Danacords
nyrenoverede hjemmeside for chefen, vil jeg lave en knap han kan
klikke på. For hvert klik skiftes der farvepalet, baggrund m.m.

Hvordan gør jeg det nemmest? Min CSS består af flere eksterne filer.

Jeg forestiller mig at paletterne består af 5 farver + en baggrund.
Det må være noget med:

..palet1 {
color1: #112233;
color2: #223344;
color3: #334455;
color4: #445566;
color5: #556677;
background: bg1.jpg;
}

..palet2 {
color1: #332211;
color2: #443322;
color3: #554433;
color4: #665544;
color5: #776655;
background: bg2.jpg;
}

- og så "kalder" man en palet ved klik på en knap.

Forslag til princip og/eller henvisning til eksempler på nettet. Jeg
har søgt, men har åbenbart ikke anvendt de rigtige søgeord.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-11-10 09:58

Den 06-11-2010 07:22, Kurt Hansen skrev:

> - og så "kalder" man en palet ved klik på en knap.
>
> Forslag til princip og/eller henvisning til eksempler på nettet. Jeg
> har søgt, men har åbenbart ikke anvendt de rigtige søgeord.

Mekanismen kaldes en stylesheet switcher, og
er beskrevet på denne side:
http://www.webdesign101.dk/design/styleswitch.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-10 10:24

On Sat, 06 Nov 2010 09:57:32 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Mekanismen kaldes en stylesheet switcher, og
>er beskrevet på denne side:
>http://www.webdesign101.dk/design/styleswitch.php

Tak, det er (som altid) gedigent arbejde fra din hånd.

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-11-10 09:12

On 6 Nov., 09:57, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:

> Mekanismen kaldes en stylesheet switcher, og
> er beskrevet på denne side:http://www.webdesign101.dk/design/styleswitch.php

Hvad er der nu galt i at lave det unobtrusive?

AListApart-artiklen kender jeg - den er fra forrige århundrede, og før
man kom på at skille funktion fra resten af designet.

Prøv at spørge i clientside, hvordan man laver scriptet unobtrusive.
Det er ikke svært, og det kan laves, så eventhandleren kan bruges af
andre scipts også.

PS. Én ting er tekststørrelse, som jeg til nød kan gå med til, men
stadig finder formålsløs at bruge et script til. En anden er design-
style-switchers. En styleswitcher er grundlæggende til for at
tilfredsstille webmasteren. Brugerne er sjælden på en side for
grafikkens eller designets skyld....Og omkring tekst; min browser
(alle sammen) har en indbygget funktion, som tillader mig at forstørre
og formindske designet, samt tekst, og hvis jeg vil se den mere
tilgængelig, har Opera også en sådan funktion indbygget. Så ideelt
burde man fokusere på indhold, i stedet for at lægge funktioner ind,
som ligger i browseren. Det kan desuden også give et indtryk af
halvfærdigt arbejde eller ubeslutsomhed fra webdesignerens side (i
visse tilfælde). Så jeg ville droppe tanken helt om en styleswitcher
og fokusere på indhold i stedet.

PPS. Der er problemer med din side (Jørgen), hvis man kommer ind på
den med JS slået fra. Så kommer der intet sheet, og der bruges det
indbyggede CSS fra browseren. Derfor vil din tekst "Ved hjælp af den
menuen i højre spalte kan du vælge, hvorledes denne side skal
præsenteres." heller ikke give mening, da man ikke kan se, hvor højre
spalte er .....

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-11-10 12:59

On 06-11-2010 07:22, Kurt Hansen wrote:
> Når engang jeg er klar til at præsentere en beta-version af Danacords
> nyrenoverede hjemmeside for chefen, vil jeg lave en knap han kan
> klikke på. For hvert klik skiftes der farvepalet, baggrund m.m.

Mon din chef bliver imponeret når han opdager at kunder der klikker på
dannebrog, føres til en fejlside der siger, at siden ikke eksisterer?

http://www.danacord.dk/

Giv ham en "marquee" i regnbuefarver, der viser hans navn - det var da
helt vildt moderne i halvfjerdserne

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-10 14:23

On Sat, 06 Nov 2010 12:59:23 +0100, Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com> wrote:

> [...]
>
>http://www.danacord.dk/
>
>Giv ham en "marquee" i regnbuefarver, der viser hans navn - det var da

Tak for opmærksomheden, men jeg vidste det godt. Den side der gemmer
sig under det danske flag vedligeholdes af en intern medarbejder og
jeg HAR gjort opmærksom på fejlen, men den er åbenbart ikike rettet
endnu.

Det hele synger på sidste vers. Der kommer en spritny shop under det
danske flag og en moderniseret og renoveret international side under
det engelske.

Jeg vil, på given foranledning, sætte en "fejlmeddelelse på. Takker.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-10 14:38

On Sat, 06 Nov 2010, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk> wrote:

> [...]
>det engelske.
>
>Jeg vil, på given foranledning, sætte en "fejlmeddelelse på. Takker.

Sådan