2-takt eller 4-takt ?
Fra : C. Caspersen

Dato : 05-11-10 14:03

Står og skal vælge mellem 2 identiske 45-knallerter - bortset fra, at den
ene model er med 4-takts motor og den anden er med 2-takts motor.

Det er en Aprilia.

2-takteren lugter og man har den ekstra minimale udgift til olie.

Hvad med benzinøkonomi?
Hvad med trækkraft ?
Hvad med vedligeholdelse af selve motoren. Der skal vel stilles ventiler en
gang i mellem på en 4-takter ?

Kom gerne med nogle inputs med plusser og minusser. Også gerne, hvis nogen
har erfaring med Aprilias motorer.

Mvh

Caspersen

Fra : Hagar

Dato : 06-11-10 04:29

"C. Caspersen" skrev i meddelelsen

[...]

Ikke for at skuffe dig, men Aprilia laver ikke selv deres motorer. 2
takteren finder du i mange andre maskiner også af andre mærker, og 4
takteren kender jeg ikke så meget til.

Hagar

Fra : C. Caspersen

Dato : 06-11-10 11:16

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ikke for at skuffe dig, men Aprilia laver ikke selv deres motorer. 2
> takteren finder du i mange andre maskiner også af andre mærker, og 4
> takteren kender jeg ikke så meget til.

Hvem laver så motoren ?

/Caspersen

Fra : Hagar

Dato : 25-11-10 23:32

> [...]

> Ikke for at skuffe dig, men Aprilia laver ikke selv deres motorer. 2
> takteren finder du i mange andre maskiner også af andre mærker, og 4

Bliv forbavset og læs her
http://en.wikipedia.org/wiki/Aprilia

Hagar

Fra : scootergrisen

Dato : 06-11-10 19:02

Generelt kan man sige:

benzinøkonomi : 4 takt køre længere på literen = du skal ikke tanke op
så tit.

trækkraft : 2 takt yder dobbelt så meget kraft = hurtigere acceleration
fordi tændrøret giver gnist hver gang stemplet er i top. Modsat 4 takt
hvor det er hver anden gang.

vedligeholdelse : 2 takt er lettere at have med at gøre.

På 2 takt fylder du bare mere olie på når nødvendigt.
På 4 takt skal du ned og skrue og tømme olien og aflevere på
genbrugsplads og du skal kontroller olieniveau.
Og ja ventilerne skal indstilles/checket engang imellem på 4 takt.

Fra : Ivar

Dato : 06-11-10 23:35

scootergrisen skrev:

> trækkraft : 2 takt yder dobbelt så meget kraft = hurtigere acceleration fordi
> tændrøret giver gnist hver gang stemplet er i top. Modsat 4 takt hvor det er
> hver anden gang.

Det er ikke helt rigtigt. En totaktsmotor har ikke automatisk dobbelt
så mange kræfter som en tilsvarende firtaktsmotor. To motorer på
hver de samme hk har den samme effekt, hvadenten det er to- eller
firtakt. De vil højest sandsynligt have forskellige motorkaratestik
(momentkurve), men det er noget andet.

I små motorer kan totakter ofte have den bedste karatestik, men
generelt er firtaktsmotoren den bedste. En gang fandtes der mange
biler med totaktsmotorer. Fx var der et bilmærke, der hed DKW, de
lavede kun biler med totaktsmotorer. En gang i tresserne lagde man
en firtakts motor i en DKW. Da de ikke mente, at man kunne sælge en
DKW med en firtaktsmotor, fandt man et andet gammelt tysk bilnavn
frem. De kaldte den Audi. DKW forsvandt få år efter. Igen ville have
en totaktsmotor, hvis de kunne få en firtakts.

Ivar Magnusson

Fra : Per

Dato : 08-11-10 07:29

C. Caspersen wrote:
> [...]
>
> Kom gerne med nogle inputs med plusser og minusser. Også gerne, hvis
> nogen har erfaring med Aprilias motorer.

En to-takter gør det bedst i små motorer. (under 125 ccm)

En to-takter kræver minumum af vedligehold - der skal kun fyldes olie i
blandingsbeholderen.

En to-takter er ikke så holdbar som en ditto 4. Pga. stempelslid og rivning
ved skyllekanalerne og portene.

Skulle jeg vælge motor til en knallert - så blev det en to-takter. Til en
motorcykel ville det blive en 4-takter.

/Per