Stjernecertificering af lystbådehavne.
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-11-10 15:23

Skal lystbådehavne certificeres som campingpladser?
Hverken systemet eller kriterierne gavner sejlerne eller havnene.

Firmaet International Marine Certification Institute (IMCI) står bag
et nyt certificeringssystem.

Stjernesystemet møder stærk modstand fra Foreningen af Lystbådehavne i
Danmark (FLID) og fra Dansk Sejlunion (DS).

Der ligger store udgifter for de danske havne i de investeringer,
havnene bliver dirigeret ud i, hvis man ønsker at blive opgraderet i
et stjernesystem; frem for at lytte til de behov, som de lokale
sejlere har. Udgifter som vil blive sendt videre til havnenes
fasstliggere eller til de besøgende sejlere i form af dyrere
havnepenge.

Se på dette link hvilke krav der ligger til grund for denne
certificering:

http://www.imci.org/userfiles/doc/marinas/CertMarCRITERIA%20en100517.pdf

Tåbeligt ikke!

Mvh/Harding

Fra : Finn Borch

Dato : 03-11-10 15:38

On 3 Nov., 22:23, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> havnepenge.
>
> Se på dette link hvilke krav der ligger til grund for denne

Fuldstændig tåbeligt !
Vort bedste mål er et lille bitte, yderst simpelt sted i det
sydfynske.
Længe leve forskelligheden !

M.v.h.
Finn

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 03-11-10 22:43

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> havnepenge.
>
> Se på dette link hvilke krav der ligger til grund for denne

Nu kan jeg ikke lige læse mig frem til, at IMCI er inde på det danske marked
eller evt. kommer til at påvirke noget.

For nærværende kan man da i havnelodsen og andre steder læse om, hvilke
faciliteter man har i de fleste havne rundt omkring i Danmark, og det er da
en god ting - stjerner eller ej.
Jeg tror ikke, at jeg er ene om at til- eller fravælge en havn ud fra de
faciliteter, man har eller ikke har.

Om stjernesystemet er tåbeligt ved jeg nu ikke.
Det er vel noget foreninger, men måske især havneråd/brugerrådene må tage
stilling til. Der sidder vel fornuftige repræsentanter i disse råd, og så
kan man vel kun håbe på, at de i alle forhold arbejder i brugernes interess.
Ingen fastliggere eller for den sags skyld gæstesejlere er interesseret i
alt for høje priser, men vi sætter vel alle sammen pris på gode forhold, når
det kommer til stykket??

Ikke sandt !!
--
\\\\////
(@@)

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-11-10 22:59

On 03-11-2010 22:23, Harding E. Larsen wrote:
> Skal lystbådehavne certificeres som campingpladser?

Det er vel ikke nogen certificering som sådan (der er ikke noget lovkrav
om en sådan) ud over det er et emblem og en eller anden plads i en eller
anden brochure man kan købe sig til.
Vi har det jo næsten allerede i form af Havnelodsen og andre
publikationer der lister hvilke faciliteter der er til rådighed i
diverse havne. De er gode som guides for havne man ikke har været i før
og ikke har hørt videre omtale af. Men mon ikke de fleste af os, der har
nogle sommerferie ture i bagagen, vender tilbage til de samme havne igen
og igen enten fordi de ligger praktisk placeret i fht. en eller anden
sejlplan eller også fordi vi kender dem og synes godt om stederne men
ikke fordi de har en eller anden rating i et eller andet magasin?

Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg tror ikke jeg ville benytte en
sådan "havnenes michelin guide". Jeg har allerede de værktøjer jeg
behøver for at vælge destinationer.
Jeg tror ikke der er et marked for det i de danske havne. Hvis blot FLID
sørger for at råde deres medlemmer til ikke at hoppe på limpinden kan de
såmæn godt holde dem stangen.

- Lars

Fra : Roderiet

Dato : 04-11-10 11:31

Hej der Nu har jeg gennemgået listen punkt for punkt og jeg er lodret
uenig med dig Harding. Stort set er listens punkter opfyldt i forvejen
for de fleste havne, der ligger ved byer. Der er nogle enkelte
luksusforventninger som næppe vil blive indført i Danmark. Skulle der
være nogen som ikke kan leve uden alt hvad der nævnt på listen må disse lade
være at sejle nogensteder. I det store hele er listens indhold jo bare
hvad der allerede er på plads i et bysamfund. Roskilde havn f.eks. har
vist allerede hovedparten af facilliteterne, enten i umiddelbar nærhed eller
også indenfor de i listen nævnte afstande. Harding vil du være rar at
definere hvori det " tåbelige " består?. mvh Niels F.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 04-11-10 20:40

Roderiet wrote:
> [...]
> af facilliteterne, enten i umiddelbar nærhed eller også indenfor de i
> listen nævnte afstande. Harding vil du være rar at definere hvori

Klip

Harding har jo startet tråden af en eller anden grund, og jeg ser da også
nogle ?, hvilket antyder at han ønsker tilbagemeldinger og synspunktet på
subject.
Måske er han "bare" på ferie, så der skal nok komme noget retur, selvom der
indtil nu ikke er overvejende flertal for "det tåbelige"
Jeg er samtidig sikker på, at Harding ikke ville starte en tråd, medmindre
det netop var fordi han ønskede at stikke en pind i jorden for at høre en
eller anden form for generel mening om emnet.

Vi får at se, hvad der sker.. som man siger.

Mvh

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-11-10 05:54

Hej alle,

Jo desværre måtte jeg være andet steds nogle dage.

Årsagen til at jeg lavede indsparket med denne strengs overskrift er
at et firma har lavet en certifceringsordning. Jeg sammenlignede den
noget med certificering af campingpladser.
Mange kender sikkert til både campinglivets- såvel som bådlivets
fortræffeligheder og forskelle, og derfor også hvilke faktorer og
publikationer, certificeringer, beskrivelser m.m. der offentliggøres
for oplysning og tiltrækning.
Disse informationer kan både komme ved mund til mund metoden, i
papirform og fra elektroniske medier.
Mange kender sikkert både til DLS /Kommas Havnelods som med
piktogrammer vise hvilke servicies der ligger på havnen eller i en
gåafstand mellem 5 - 10 minutter, Sejlere har på land en begrændset
radius hvor inden for de tilgængelige servicies ligger..
Bil-GPS enhedernes præsentationsform med "Interessepunkter" og deres
præsentation er baseret på afstande hvor man p.t. er; men det er kun
de der betaler for at være med der kommer op på skærmen og man er i
bil mere mobil for større afstande.
IMCI stjernesystemet vægter afstande; men det er afstande m.m. som
ikke rigtigt er tilpasset sejlere og tildelingen af stjerner giver den
udfordring, at man ikke være sikker på at der er de mest almindelige
faciliteter i havnene, medmindre man søger en havn med fem stjerner.
F.eks. kan man ikke være sikker på at finde brændstof i en havn med
fire stjerner. Muligheden skal blot findes inden for en afstand af 20
km. Har man behov for brændstof skal man ikke spilde en dag af sin
ferie på at hente brændstof.
Det har jeg selv prøvet i Danslands Kanal for mange år siden og
resultatet blev en tank på 100 liter. nok til en hel sæson.
Kran eller beddingsanlæg skal blot være tilstede inden for en afstand
af 3 km.
I en trestjernet marina skal der blot være en udstyrsforretning inden
for 10 km og i havne med 1 til 3 stjerner er der ikke krav om at der
skal være et toilettømningsanlæg.
For at kunne opnå fem stjerner kræves at havnen har en
helokopterlandingsplads og desuden er enten indhegnet eller er tv-
overvåget.
Ifølge IMCI er stjernesystemet en kvalitetsmærkning af havnen; men er
der megen kvalitet i at vide, at man som gæstende sejler kan risikere
at komme ud på en længere køretur, hvis man skal tanke, skal have
foretaget en reparation eller bare have tømt sin holdingtank.
Heldigvis kan hverken FLID´s bestyrelse eller DS se at tildeling af
stjerne kan forbedre beskrivelsen af en havns service eller kvalitet.
Hertil skal lægges prisen på certificeringsordningen som udregnes
efter største bådeplads i en havn + transportudgifterne til den
inspektør der skal foretage inspektionen af hver enkelt havn.
Det største problem kan ligge i de voldsomt stigende udgifter til
investeringer i havnene hvis man ønsker en opgradering i
stjernesystemet.
Det giver stereotype marinaer.
Er det det vi som sejlere ønsker?
Vores både bliver større og indrettet til en komfort hvor hver enkelt
kan være ret så selvforsynende med mad og drikke og derfor, af den
grund, ikke behøves konstant at være tæt på supermarkederne.
Er bådene i god stand og har rimeligt med sliddele ombord, har de
fleste heller ikke brug for et værft eller bådudstyrsforretning i hver
lille havn, ligesom en helikoperlandingsplads på havnen ikke vil være
normalt og stjernegivende.
I Kastrup burde det så være muligt med at systemet bliver udviddet til
6 stjerner, for der ligger en international lufthavn inden for 1 km´s
afstand og en dybvands havn (4,5 meters dybde), inden for 500 meter
fra lufthavnen, bliver færdig i 2011 til store gæstende lystbåde.

Det er derfor at jeg mener at opbygningen og stjernetildelingen er
tåbelig og ikke i pagt med sejlernes behov.
Husk på at se en beskrivelse for mulighederne i hver enkelt havn, som
en information til gæstesejlere, der måske kommer sejlende langvejs
fra og ikke ser det som på egen hjemhavn med dens muligheder, når man
som lokal med mange flere baggrunde vurderer havnens faciliteter,
eller for rige personer der holder både med fuld besætning.

Vores nuværende opslagsværker for havnene er fuldt tilstrækkelige og
dækkende. Desuden skal havnepriserne ikke sættes unødigt om for at
tilfredsstille certificeringsfirmaet og evt. nogle få sejlere der
baserer deres tilværelse i stjernes tegn og sejler fra havn til havn
uden en enkelt brødkrumme ombord og som måske vil have alt serveret på
første klasse af betjenende ånder.

Mvh/Harding

Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-10 14:52

Den Sun, 7 Nov 2010 04:54:23 -0800 (PST) skrev Harding E. Larsen:

> [...]
> at komme ud på en længere køretur, hvis man skal tanke, skal have
> foretaget en reparation eller bare have tømt sin holdingtank.

Køretur? Har du plads til en bil ombord?

Jeg ville da mene det bliver en gåtur, eller til nød en cykeltur, og
det gør det bare endnu mere tåbeligt.

Jeg kunne forstå det hvis man regnede afstanden "ad vandvejen", ligesom
man på en bilferie regner afstanden ad vejene, og ikke noterer at der
ligger en købmand 2 km fra campingpladsen, hvis det er på den anden
side af fjorden, hvor der ikke er nogen bro.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-11-10 16:45

On 07-11-2010 14:51, Kent Friis wrote:

> [...]
> ligger en købmand 2 km fra campingpladsen, hvis det er på den anden
> side af fjorden, hvor der ikke er nogen bro.

Rolig nu Kent.

Er der ikke en tegnefilm i tv?

Karl Erik.

--