Databasespørgsmål, Access
Fra : Rune Jensen

Dato : 03-11-10 15:01

Jeg har en tabel i en database. Tabellen hedder "tblord". I den tabel
er der to kolonner. Den første hedder "korkortelse", den anden hedder
"beskriivelse"

Jeg har lavet det sådan, at man kan søge på forkortelsen, og så får
man forkortelsen samt en forklaring. Det er ret simpelt.

Nu er problemet så, at forkortelsen kan være både dansk og engelsk.
Lad os sige, man vil søge på ordet "header", så vil man få en
forklaring på ordet "header". Men hvis man søger på ordet "hoved", så
skal man også gerne på beskrivelsen af ordet header som resultat, da
det er en oversættelse.

Så både søgningen på den danske betegnelse og den engelske betegnelse
skal være mulig, mens forklaringen er den samme (den er altid dansk).

....jeg er godt klar over, jeg nok kommer til at rette
tabelopsætningen, hvis ovenstående skal kunne lade sig gøre. Men
hvordan opsættes tabellen så bedst, hvis man nu gerne vil have, det
skal være hurtigt også?

MVH
Rune Jensen

Fra : Leif Neland

Dato : 03-11-10 23:53

Den 03-11-2010 22:00, Rune Jensen skrev:
> Jeg har en tabel i en database. Tabellen hedder "tblord". I den tabel
> er der to kolonner. Den første hedder "korkortelse", den anden hedder
> "beskriivelse"

Er det med vilje, der er stavefejl?
Jeg har måttet leve med en tabel, der hedder "ordredetajler"...

> [...]
> tabelopsætningen, hvis ovenstående skal kunne lade sig gøre. Men
> hvordan opsættes tabellen så bedst, hvis man nu gerne vil have, det

Du skal have en tabel med søgeordene, der peger til forklaringen.
Nøglen kan for nemheds skyld være det primære ord, men det kan også bare
være et id-nr eller uid.

ordliste
Ord -> id
Header -> 1