Olie kulde og fugt
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 03-11-10 07:00

Jeg køber det her to taks olie i brugsen det koster omkring 130 kr for 1
L - jeg synes det lyder af meget ?
men det er måske prisen ..?

Det viste sig også at brugsen rent faktisk havde en tragt så der var
tale om meget lidt spild da
jeg hældte på i går -

hvor tit skifer i oli altså efter hvor mange KM ?

jeg synes min maskine begyndte at "hive efter vejret" så jeg tænkte det
var tid at fylde på
og det hjalp faktisk troede det skulle være for hver 300 km men - der
var nu godt nok ikke meget i efter bare 250 km
siden sidste på fyldning ...

for et stykke tid siden skrev vi sammen om det med at have den stående
ud at det var ok
jeg har så prøvet det og slet og ret dækket den til med en presening -
der stiger nu godt stadigt noget fugt op fra jorden
så den bliver lidt våd men ikke meget - jeg ved ikke om det var det
eller kulden - men den havde lidt starts vanskeligheder
men kom da til sidt i forhold til når den bare står i min gang så køre
den med det samme ..

Mv.
BMM

Fra : emjeppesen

Dato : 03-11-10 08:51

Bo M. Mogensen skrev:

>Jeg køber det her to taks olie i brugsen det koster omkring 130 kr for 1
>L - jeg synes det lyder af meget ?
>men det er måske prisen ..?

jeg giver ca. 80 kr for olie hos THansen, så 130 lyder voldsomt. Mon
det er den rette olie, du bruger?
Står der Semisyntetisk 2-taktsolie på dunken?
Forkert ølie kan smadre din maskine.

>hvor tit skifer i oli altså efter hvor mange KM ?
Jeg skifter ikke olie, jeg fylder op, hver gang jeg tanker.

> [...]
>og det hjalp faktisk troede det skulle være for hver 300 km men - der
>var nu godt nok ikke meget i efter bare 250 km

Det er da noget pjat at vente til oliebeholderen er tom.

> [...]
>eller kulden - men den havde lidt starts vanskeligheder
>men kom da til sidt i forhold til når den bare står i min gang så køre

Hvis det er kulden, så put en anelse kaburatorsprit i benzintanken og
se om det ikke løser problemet. Jeg vil tro at 2 kapsler er passende
til 1 tankfuld benzin.

Hilsen emj

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 04-11-10 01:22

Den 03-11-2010 08:51, emjeppesen skrev:

> jeg giver ca. 80 kr for olie hos THansen, så 130 lyder voldsomt.
Hmm ja de tager de men på den anden side er det en lokal brugs og
billige er de ikke men til gengæld har det stort set alt

> Mon
> det er den rette olie, du bruger?
maskinen køre ..så ... det går jeg ud fra ..
> Står der Semisyntetisk 2-taktsolie på dunken?
jeg tror bare der står syntetisk 2-taksolie
> Forkert ølie kan smadre din maskine.

så var det sket ..(det var tæt på var ved at købe noget til en græs slå
maskine - men der var så en komis der nåede at komme mig
til undsætning )

> Jeg skifter ikke olie, jeg fylder op, hver gang jeg tanker.

det var tit var ? ..men jeg tror hvis jeg sætter grænsen ved hver 200 km
så går den ikke tør ..

> Det er da noget pjat at vente til oliebeholderen er tom.

det var hvad der stod i manualen ...

> Hvis det er kulden, så put en anelse kaburatorsprit i benzintanken og
> se om det ikke løser problemet. Jeg vil tro at 2 kapsler er passende
> til 1 tankfuld benzin.
Nahh jeg tror det er noget med pris og kvalitet hænger noget sammen jeg
fik den for sprit ny ved jem og fix for 4999 kr
det er sikkert et eller andet kineser bras der bare er uhyre følsomt ..

Bedste hilsner
Bo

Fra : emjeppesen

Dato : 04-11-10 08:54

Bo M. Mogensen skrev:

>Nahh jeg tror det er noget med pris og kvalitet hænger noget sammen jeg
>fik den for sprit ny ved jem og fix for 4999 kr
>det er sikkert et eller andet kineser bras der bare er uhyre følsomt ..

Kaburatorsprit kan gøre underværker på en møjscooter

Hilsen emj

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 04-11-10 14:48

Den 04-11-2010 08:53, emjeppesen skrev:

> Kaburatorsprit kan gøre underværker på en møjscooter

ikke mindst hvis
1.) man ved hvad det er for noget
2.) finder ud af hvor den sider :)
Mv
BMM

Fra : emjeppesen

Dato : 04-11-10 16:44

Bo M. Mogensen skrev:

>ikke mindst hvis
>1.) man ved hvad det er for noget

ved du ikke, hvad kaburatorsprot er?
det skal hældes i benzintanken om vinteren og kun ca. 2 lågkapsler pr
tankfuld
>2.) finder ud af hvor den sider :)

Hvor hvad sidder?

Hilsen emj

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 05-11-10 00:39

Den 04-11-2010 16:43, emjeppesen skrev:

> ved du ikke, hvad kaburatorsprot er?
nix ..
> det skal hældes i benzintanken om vinteren og kun ca. 2 lågkapsler pr
> tankfuld
Nå men det må da være til at finde ud af ..
> Hvor hvad sidder?

jamen jeg fik den ide at kaboratoren var en del for sig ? ligesom
udstødnings røret

Fra : emjeppesen

Dato : 05-11-10 12:29

Bo M. Mogensen skrev:

>jamen jeg fik den ide at kaboratoren var en del for sig ?

Jo, men det er altså benzinblandingen med kaburatorspritten, der
holder kaburatoren fri for fugt og iskrystaller.
Du skrev at du havde lidt startbesvær og hakkeri, da den stod ude de
kolde nætter og her kan 2 lågkapsler kaburatorsprit gøre underværker.

Du må dog ikke overdosere, men det står på flasken, hvor meget sprit
der skal bruges og det skal du ikke overskride.

Det fås i plastflasker på enhver tankstation.

Hilsen emj

Fra : scootergrisen

Dato : 06-11-10 18:54

Det er stadig en TMS S3 med 4 takt motor vi snakker om ik ?
Bo jeg har et spørgsmål til dig. Hvorfor bruger du 2 takt olie i en 4
takt motor ?
Få nu det 2 takt olie ud og fyld noget 4 takt olie på i stedet for.

Hvis du kigger på højre side af motoren sidder der dette klistermærke
hvor der står at olien skal skiftes for hver 3000 km.
Ellers kig i den manualen som vel fulgte med scooteren.

Angående karburatorvækse så blever der fra i år ved lov tilføjet 5%
ethanol til alt den benzin som sælges på benzinstationer og dermed er
det muligvis ikke nødvendigt at bruge karburatorvæske mere. Men det vil
tiden vel vise.