rødvinsmarineret flanksteak
Fra : Ditte/Simba

Dato : 02-11-10 23:58

Hej

Jeg har en rødvinsmarineret flanksteak på 600 gr. i fryseren.

Jeg har en god grillpande og en ovn. Kan I hjælpe med et tip om,
hvordan jeg tilbereder den nemmest og bedst.

Har I forslag til tilbehør?

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Ditte

--
----
http://www.pointblog.dk/?go=ditte1977

Fra : Emil

Dato : 03-11-10 03:20

Ditte/Simba wrote:

>Jeg har en rødvinsmarineret flanksteak på 600 gr. i fryseren.
>
>Jeg har en god grillpande og en ovn. Kan I hjælpe med et tip om,
>hvordan jeg tilbereder den nemmest og bedst.

Musklen har fået nyt liv og ny pris med betegnelsen "Flanksteak".
Egentligt har den tidligere været brugt som affald til hakkekød, da
fiberne er grove og seje.
Det nemmeste vil være at lave den til hakkebøffer.

Div. opskrifter på nettet med bruning på begge sider og lav varme i
15-20 minutter + hviletid holder ikke en meter. Grillopskrifterne
heller ikke, selv om nogen kalder det en herreret. De fleste bliver
grundigt skuffede, selv om nogen "glad i låget" melder om gode
oplevelser.
Den skal udskæres som laksefilet, hvis den blot skal være nogenlunde
spiselig, og det lover jo ikke godt.

Bedst er varmebehandling ved 56 grader C i 36-48 timer (Hugin riskoger
på "holde varm" passer perfekt), efterfulgt af en hurtig bruning. Så
får man smagsfuldt og mørt kød.

>Har I forslag til tilbehør?

Du kan Google på dit subjekt; men ellers som gl.dags oksesteg med
peberrod og surt. Bagte rodfrugter, remouladesovs, tomatsovs o.s.v.

>På forhånd tak for hjælpen.

Velbekomme. Nu håber jeg ikke, at jeg har forskrækket dig alt for
meget

m.v.h. Emil

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-11-10 06:52

On 3 Nov., 03:19, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> Bedst er varmebehandling ved 56 grader C i 36-48 timer (Hugin riskoger
> på "holde varm" passer perfekt), efterfulgt af en hurtig bruning. Så
> får man smagsfuldt og mørt kød.

Ja, jeg vil endda sige uhyre smagfuldt. Fik det for nyligt fra
catering. Da jeg så, hvad det var, var jeg først meget skeptisk, men
smagen overbeviste mig totalt. Var her udskåret således, at det noget
ureelle, flade kødstykke var delt i tre på langs, som så hver blev
skåret på den anden led til skiver. Det fungerede fint, for når man så
skærer med sin kniv, skærer man over fibrene og får mindst muligt
trævleri.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ralph

Dato : 03-11-10 17:17

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg er enig med Emil, skrå flade snit holder, jeg spiser det ikke selv, men
blev "udkommanderet" til at skære steg ud for nyligt, og der prøvede jeg
både lodrette og skrå snit, det sidste kunne spises.

--
Ralph

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-11-10 17:48

On Wed, 03 Nov 2010 03:19:30 +0100
Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> peberrod og surt. Bagte rodfrugter, remouladesovs, tomatsovs o.s.v.

> Velbekomme. Nu håber jeg ikke, at jeg har forskrækket dig alt for

Kan ikke forstå at folk er så skræmte ved dette stykke kød. Vi spiser
det ofte og har kun en enkelt gang været ude for at det var sejt. Jeg
laver de på 2 forskellige måder. Enten hård afstegning på pande og så i
ovn i ca 15 minutter eller som langtidsstegt i ovn ved lav varme.
Tilsvarende metoder bruger jeg på grillen. Hurtig grillning over
direkte varme og så efterfølgende på indirekte i 15 min. Eller på min
smoker ved 110C indtil kernetemp er 53C.

I alle tilfælde skærer jeg som filetering af en laks, altså skrå
skiver. Dette dog primært for at få større skiver ud af det ret flade
stykke kød - det er bestemt mørt nok til at kunne spises med ret
udskæring også.
Det er selvfølgelig ikke mørbradmørt, men til gengæld er smagen
fantastisk og mørheden er der bestemt også.

Kim

Fra : Emil

Dato : 03-11-10 23:05

Kim Schulz wrote:

>Kan ikke forstå at folk er så skræmte ved dette stykke kød.

Fordi fiberne er grove og seje.

>Tilsvarende metoder bruger jeg på grillen. Hurtig grillning over
>direkte varme og så efterfølgende på indirekte i 15 min.

Det kræver god fingerspidsfornemmelse og erfaring. Denne motode er
rent lotteri, da der ikke nogen målbare og reproducerbare data udover
de 15 min.

>Eller på min smoker ved 110C indtil kernetemp er 53C.

Det betyder blot, at kødet er 110 C yderst når kernen er perfekt. Alt
derimellem er af tvivlsom kvallitet.
Jeg synes også, at forståelsen for at ting tager tid er fraværende.

>I alle tilfælde skærer jeg som filetering af en laks, altså skrå
>skiver.

Hvilket er en finere hakning end hakning til hakkebøf, så ja, det
virker.

>Det er selvfølgelig ikke mørbradmørt, men til gengæld er smagen
>fantastisk og mørheden er der bestemt også.

Smagen fejler ikke noget. Mørheden må nødvendigvis være et mix af alle
mulige varianter, hvilket _kan_ være en kulinarisk god oplevelse.
Lægger vi hertil den gode grilloplevelse, ja, så tror jeg faktisk nu,
at det har været nydelsesværdige måltider.

Kan vi konkludere det derhen, at en fin (skrå) udskæring er en vigtig
ting?

m.v.h. Emil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-11-10 16:56

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen
newsj3d696c8ogla9r255g849up3vdt3q0mf@4ax.com...
> [...]
> at det har været nydelsesværdige måltider.
>
> Kan vi konkludere det derhen, at en fin (skrå) udskæring er en vigtig

Det er altafgørende.

Steen.

Fra : Aksel

Dato : 04-11-10 17:07

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
newsj3d696c8ogla9r255g849up3vdt3q0mf@4ax.com...

> Fordi fiberne er grove og seje.

Mon??? Jeg har selv haft dårlige erfaringer med flanksteak¨- men måske har
jeg begået procedurefejl.

> Smagen fejler ikke noget. Mørheden må nødvendigvis være et mix af alle
> mulige varianter, hvilket _kan_ være en kulinarisk god oplevelse.

Men kan måske også være det modsatte.

> Lægger vi hertil den gode grilloplevelse, ja, så tror jeg faktisk nu,
> at det har været nydelsesværdige måltider.
>
> Kan vi konkludere det derhen, at en fin (skrå) udskæring er en vigtig
> ting?

Ved en flanksteak - ja.

Jeg har tidligere givet udtryk for irritation over, at det er vanskeligt at
købe mørt kød til bøf. Jeg er blevet belært om, at der skal
langtidsvarmepåvirkning - og lave temperaturer - til for at få kødet mørt.
Det kan da kun være rigtigt hvis kødet i forvejen ikke er mørt. Jeg
erindrer de mange gange, jeg har spist en tyk saftig og helt mør steak og en
bagt kartoffel ved en gadesælger i udlandet.
Hvorfor kan vi ikke få noget sådant herhjemme? På visse restauranter påstår
de, at bøffen kan tygges med øjenvipperne, og så viser det sig at være en
forbandet løgn. Det kan da ikke være rigtig, at bøffen først skal
gennemtygges, og den klump man så sidder tilbage med i munden skal sluges
eller udspyttes.
Mvh
Aksel

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-11-10 17:31

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> gennemtygges, og den klump man så sidder tilbage med i munden skal sluges

Det har du ret i men man kan sagtens få møre bøffer herhjemme.
Dansk Supermarked er der hvor jeg køber bøffer og de er altid møre hvis man
køber den rigtige slags.
Dvs. rib-eye eller T/ebone. Jeg har aldrig fået en sej bøf der men Coop
eller Superbest/spar, DET er en helt anden sag.
Der er de formentlig altid seje, medmindre de lige har noget kød fra
Brasillien.

Steen.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-11-10 21:56

Steen Jakobsen <ingen@post.dk> wrote:

> [...]
> eller Superbest/spar, DET er en helt anden sag.
> Der er de formentlig altid seje, medmindre de lige har noget kød fra

Jeg har nu udmærkede erfaringer med at købe "dansk" kalve rib-eye i den
lokale superbrugs. Den første dag de er udskåret har de en noget ram
anaerob lugt og smag, men hen mod sidste salgsdato kan de have skiftet
til at lugte af creme fraiche (og så kan der være rabat på i tilgift).

Fra : Aksel

Dato : 06-11-10 20:41

""Niels Jørgen Kruse"" <nospam@ab-katrinedal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anaerob lugt og smag, men hen mod sidste salgsdato kan de have skiftet
> til at lugte af creme fraiche (og så kan der være rabat på i tilgift).

Ja, men jeg gerne vil gerne have er en god, smagfuld - og mør - oksebøf.
Jeg har flere dårlige erfaringer med coop-kød, men så en dag kom min kone
hjem fra Brugsen med en oksefilet, som til min store overraskelse var meget
fin og mør.
Hos landets slagtere er risikoen for at få "utyggeligt" oksekød imidlertid
stor. Det hænger vel sammen med, at vi hele tiden har en mængde udtjente
malkekøer, som står til udskiftning, og hvis kød gerne skulle gøres i lidt
penge. Hvilke andre muligheder er der end at se at få dem spist!
Mvh
Aksel

Fra : Ditte/Simba

Dato : 04-11-10 17:31

Ditte/Simba formulerede Tuesday:
> [...]
>
> Jeg har en rødvinsmarineret flanksteak på 600 gr. i fryseren.
>
> Jeg har en god grillpande og en ovn. Kan I hjælpe med et tip om, hvordan jeg

Hej igen

Jeg fik ikke rigtig noget ud af denne post, bortset fra lidt omkring
udskræing, som jeg vidste i forvejen.
Kødet er efter min mening et stykke ok kød, bedre end fars, men slet
ikke så godt som andre udskæringer. Men hvis man sætter sig ned, med en
forventning om et stykke mørbrad, ja så bliver man skuffet.

Hilsen Ditte

--
----
http://www.pointblog.dk/?go=ditte1977