Holde mad varm
Fra : Ralph

Dato : 02-11-10 17:58

Jeg skal endnu engang til min søns forældredag på gymnasiet, forrige år
lavede jeg kødsovs til klassen, andre lavede pasta, salat osv. Det var til
at finde ud af at pakke gryden ind i et tæppe så den varm rygende varm efter
ca. 3 kvarter.
Sidste år havde de så et fastfood-tema hvor der blev leveret burgere,
pølser, pommes frites og pizza, men inden alle var bænket og havde forsynet
sig fra buffeten på gulvet var alt koldt.
Nu mener de så at de selv (læs: os forældre) skal lave maden, og jeg skal
lave kamsteg med brun sovs, sovsen kan jeg godt finde ud af holde varm,
sikkert også stegen, men hvad med sværen, skal jeg bare afmontere den og
acceptere at den bliver kold, eller er der råd?

--
Ralph

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-10 18:41

Ralph <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
4cd0431f$0$36576$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> men hvad med sværen, skal jeg bare
> afmontere den og acceptere at den bliver kold, eller er der råd?

Jeg ville langtidsstege kamstegen med sværen nedad - i et fad med vand
dækkende hele sværen . Derefter ville jeg forsøge at holde stegen varm, og
så give sværen en omgang med en gasbrænder lige inden servering. Stegen kan
evt. holdes tilstrækkelig varm i en passende (stor) riskoger.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ralph

Dato : 03-11-10 00:03

> evt. holdes tilstrækkelig varm i en passende (stor) riskoger.

Stor, jo tak, det er til 25 personer, og så ejer jeg kun en ukrudtsbrænder,
kan den bruges .-)

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 03-11-10 02:04

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> og så ejer jeg kun en ukrudtsbrænder,
>kan den bruges .-)

Hvis ukrudtsbrænderen kan justeres til blå flamme er den OK til
fødevarebrug. Gul flamme forurener meget (ufuldstændig forbrænding ved
for lav temperatur).
Der er dog forskel på gasarterne, så ved regelmæssigt brug skal man
lige undersøge disse, da der er forskel på deres forureningsgrad.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 03-11-10 15:01

Hej Emil

> Hvis ukrudtsbrænderen kan justeres til blå flamme er den OK til
> fødevarebrug. Gul flamme forurener meget (ufuldstændig forbrænding ved
> for lav temperatur).

Problemet er nok nærmere at ukrudtsbrænderen bruger den store
gasflaske som godt nok indeholder samme gas som de små, men
som også er tilsat et meget ildelugtende sporstof.

Max

Fra : Ralph

Dato : 03-11-10 17:09

> Problemet er nok nærmere at ukrudtsbrænderen bruger den store
> gasflaske som godt nok indeholder samme gas som de små, men
> som også er tilsat et meget ildelugtende sporstof.

Nej, det er godtnok de små flasker, og jeg kan også godt justere flammen.
Det kunne være mega-sejt at "flambere" 7 kg. kamsteg foran 200 3.G'ere og
deres forældre, vel vidende at det kun er 25 der skal have stegen.
Jeg tvivler dog at jeg får lov pga. brandregler(gymnastikhal med trægulv),
jeg må hellere få sønnike til at spørge først. Generalprøve imorgen, jeg
vender tilbage med resultat.

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 03-11-10 23:30

"Max" wrote:

>Problemet er nok nærmere at ukrudtsbrænderen bruger den store
>gasflaske som godt nok indeholder samme gas som de små, men
>som også er tilsat et meget ildelugtende sporstof.

Det er ikke noget problem.

De små engangsdåser og de blå camping flasker fyldes med butan. Alle
andre flasker fyldes hovedsagelig med propan og lidt butan.

Gasserne er tilsat et meget kraftigt lugtende røbestof. Dette er et
lovkrav, der har til formål at afsløre evt. utætheder ved
gasinstallationen og forbrænder fuldstændigt ved blå flamme.

m.v.h. Emil