TDC undersøger bredbånd langt over 200 Mbi~
Fra : Rado

Dato : 02-11-10 08:18

"...allerede inden for en overskuelig tidsramme forestiller Jess Ibsen
sig, at det bliver muligt at få hastigheder på mellem 100 Mbit/s og
200 Mbit/s i hjemmet over de gode gamle kobberledninger."

http://elektronikbranchen.dk/nyhed/tdc-undersoeger-bredbaand-langt-over-200-mbits

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-11-10 09:52

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> crashed Echelon writing

> "...allerede inden for en overskuelig tidsramme forestiller Jess Ibsen
> sig, at det bliver muligt at få hastigheder på mellem 100 Mbit/s og
> 200 Mbit/s i hjemmet over de gode gamle kobberledninger."

Det ville jeg så glæde mig til og alligevel ikke.

For at være pessimist kan vi jo se hvordan det er gået VDSLen.

Produktet blev lanceret, derefter trukket tilbage igen for det private
marked, og nu lever det så også i det meget skjulte for erhvervskunder.

--
Bjarke Andersen

Fra : Mcwm

Dato : 02-11-10 10:32

Den 02-11-2010 09:51, Bjarke Andersen skrev:

> Produktet blev lanceret, derefter trukket tilbage igen for det private
> marked, og nu lever det så også i det meget skjulte for erhvervskunder.

Hos TDC, JA. Fullrate, NEJ. Hos dem lever det i bedste velgående. Endog
så vel, at det nu også udbedes på rene eBSA-centraler(altså der hvor der
- sjovt nok - kun er TDC-udstyr). De tilbyder op til 40/8Mbit, så det
skal nok komme

Venligst
Mcwm

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-11-10 14:58

Ja, jeg får en sådan Router ind ad døren i denne uge.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Leif Neland

Dato : 04-11-10 00:17

Den 02-11-2010 10:31, Mcwm skrev:

> [...]
> så vel, at det nu også udbedes på rene eBSA-centraler(altså der hvor der
> - sjovt nok - kun er TDC-udstyr). De tilbyder op til 40/8Mbit, så det

Tdc kan kun lave 2500 ned, 125 op, jeg har nu bestilt
Bredbånd Professionel, 10 Mbit/2 Mbit 259 kr hos Fullrate; formularen
accepterede det, selv da adressen var indtastet.

Så det bliver spændende om det også passer med virkeligheden...

Leif

Fra : Mcwm

Dato : 04-11-10 00:52

Den 04-11-2010 00:17, Leif Neland skrev:

> Bredbånd Professionel, 10 Mbit/2 Mbit 259 kr hos Fullrate; formularen
> accepterede det, selv da adressen var indtastet.
>
> Så det bliver spændende om det også passer med virkeligheden...

Du må endelig ikke forvente for meget. Formularen(den bagvedliggende
teknik)er ikke vandtæt. Hvis du selv kender lidt til den faktiske
afstand til din lokale central, er der bedre chance for at bedømme.
Dertil kommer at kvaliteten af dit kobber ikke er kendt, så det kan
trække voldsomt ned.

Venligst
Mcwm

Fra : Leif Neland

Dato : 04-11-10 18:55

Den 04-11-2010 00:51, Mcwm skrev:

> [...]
> afstand til din lokale central, er der bedre chance for at bedømme.
> Dertil kommer at kvaliteten af dit kobber ikke er kendt, så det kan

Foreløbig har de skrevet at desværre må nedsætte hastigheden to 5Mb/2Mb,
men skal have undersøgt det nærmere.

Men bedre end ingenting = 2Mb/125kb.

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 08-12-10 20:24

Den 04-11-2010 18:55, Leif Neland skrev:

> Foreløbig har de skrevet at desværre må nedsætte hastigheden to 5Mb/2Mb,
> men skal have undersøgt det nærmere.
>
> Men bedre end ingenting = 2Mb/125kb.

Nå, det blev kun til 2.2Mb/800kb.

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 31-01-11 10:39

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, det blev kun til 2.2Mb/800kb.

Og det holdt Fullrate så heller ikke i længden, så nu blev det til
skyline.dk i stedet.

Min nærighed stoppede ved 6Mb/1Mb til 119kr/md plus fast ip, der kører
fejlfrit, men der er kapacitet i luften til endnu mere.

Leif

Fra : Anders Majland

Dato : 02-02-11 07:38

> [...]

> Min nærighed stoppede ved 6Mb/1Mb til 119kr/md plus fast ip, der kører
> fejlfrit, men der er kapacitet i luften til endnu mere.

Ja, rart at kapaciteten er der så man bare kan skrue op for hastigheden når
behovet opstår. Det er upload der for alvor koster så når jeg nu har valgt
2M i upload er prisforskellen på download meget lille - så kunne jeg ligeså
godt tage en 10/2 til 229,-

--
/A

Fra : Leif Neland

Dato : 21-02-11 16:43

Leif Neland wrote:
> "Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Og det holdt Fullrate så heller ikke i længden, så nu blev det til
> skyline.dk i stedet.

Men nu har jeg fået ALLE pengene retur fra Fullrate, når de ikke kan levere,
hvad de lovede.
Det er i det mindste fin service.

Leif

Fra : Anders Majland

Dato : 02-11-10 20:11

>For at være pessimist kan vi jo se hvordan det er gået VDSLen.

Til 1618,75kr/måneden for en 5/5mbit VDSL hos fullrate er det jo ikke
ligefrem billigt... Men det er så også med service så de retter fejlen hvis
linien går ned ... (De 300. plus moms). Men selv de 1250,-/måneden er nok
mere end de fleste private vil betale ...

Istedet for de fantasi høje hastigeheder så jeg hellere at de fandt ud at at
levere 10/10mbit "langt" fra centralen - eller bare 10/2 som jeg idag har
"kobberfrit" privat (og kan skrue op til til 10/5 hvis jeg skulle ønske at
betale merprisen) - Giver 229,- måneden for 10/2. Kan ikke huske hvilken
reaktionstid der er standard, men har ikke oplevet nedetider af betydning,
før fejlretning er påbegyndt.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-11-10 20:24

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

>Til 1618,75kr/måneden for en 5/5mbit VDSL hos fullrate er det jo ikke
>ligefrem billigt...

Øhm, den pris må du have fundet på en ægyptisk stentavle? :)

En 40/8 Mbps VDSL2 hos Fullrate koster 549 kr/måned med moms.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-11-10 22:06

> Øhm, den pris må du have fundet på en ægyptisk stentavle? :)

Nej, det er hvad der står på fakturaen. Men det var så SDSL og ikke VDSL.

For brugerne er teknologien inderligt ligegegyldig. Om det er den ene eller
den anden xDSL teknologi er fløjtende. Drejer som om x/y Mbit så billigt som
muligt ....

ADSL kan på addressen give 8/0,75 Mbit så SDSL'en blev valgt på at få noget
mere upload for vpn brug af medarbejdere i marken eller hjemme. Og de 5/5
blev også kun muligt ved brug af 2 kobberpar overtaget med extra lokaler. På
den primære addresse var beskeden "der er ikke ledigt kobber". Men lidt
kreativ kabling og de nye lokaler hænger sammen med resten af netværket og
er nu primært gateway til verden. ADSL hænger så som backup.

/A

Fra : Mcwm

Dato : 02-11-10 22:24

Den 02-11-2010 22:05, Anders Majland skrev:

> Nej, det er hvad der står på fakturaen. Men det var så SDSL og ikke VDSL.

At den der bestiller ikke kan se forskel på priser og ydelser er vel
bestillerens problem.

> For brugerne er teknologien inderligt ligegegyldig. Om det er den ene
> eller den anden xDSL teknologi er fløjtende. Drejer som om x/y Mbit så
> billigt som muligt ....

Er det ikke som at sige; en 2cv har samme potentiale som en BMW,
teknologien er fløjtende underordnet, så prismæssigt skal de ligge i
samme gruppe?

Venligst
Mcwm

Fra : Anders Majland

Dato : 02-11-10 23:35

>At den der bestiller ikke kan se forskel på priser og ydelser er vel
>bestillerens problem.

Jeg kunne bare ikke lige huske det ene fra det andet ...

>Er det ikke som at sige; en 2cv har samme potentiale som en BMW,
>teknologien er fløjtende underordnet, så prismæssigt skal de ligge i samme
>gruppe?

Dårlig analogi ...

Kravet var internetadgang med mindst 5/5 mbit - og så var der på lokaliteten
ikke rigtigt noget at vælge imellem. TDC (der leverer ADSL'en kunne da ikke
levere noget hurtigere en den eksisterende ADSL på kobberet.

Fiber var urimeligt dyrt at få gravet ind og bestemt ikke billigere i drift
(TDC og andre blev spurgt). Dog med mulighed for at skalere hastigheden op.

Der kunne også etableres trådløse point2point forbindelser. De var igen dyre
i oprettelse, med lang binding og ikke billigere i brug. Desuden med nogle
ret lave trafikgrænser.

De 995,- ved fullrate er for 2cv'en - de extra 300,- er for opgraderingen
til bmw'en med bedre service.

Nu har jeg igen siddet og kigget på TDC's sider og kan ikke finde nogle
tilbud med upload svarende til sdsl løsningen hos fullrate. TDC Bredbånd har
upload på 1Mbit. Fiber løsningen har ikke en standardpris, men var "meget
dyr" for et par år siden ...

Så kiggede jeg igen på fullrates sider - det er muligt at bestille en 30/8
VDSL til addressen til 499,- /måneden eller en Bredbånd Professionel
VDSL 50 Mbit/5 Mbit til 409,- med servicepakken.

Hvis de eller kan levere den - hvilke forringelser får vi så i forhold til
den 5/5 SDSL "BMW"

Fra : Mcwm

Dato : 02-11-10 23:55

Den 02-11-2010 23:35, Anders Majland skrev:

> Jeg kunne bare ikke lige huske det ene fra det andet ...

Og der røg så en væsentlig detalje

> Dårlig analogi ...

Muligt, men den var begrundet i en linje med ADSL... ikke to parrede på
en SDSL.. og ytringen om at en ADSL kostede 1618,75kr/måneden. Blot
endnu en detalje hehe

Venligst
Mcwm

Fra : Anders Majland

Dato : 03-11-10 17:46

> Muligt, men den var begrundet i en linje med ADSL... ikke to parrede på en
> SDSL.. og ytringen om at en ADSL kostede 1618,75kr/måneden.

Min fejl var nu at skrive VDSL og ikke SDSL - havde ikke blandet ADSL ind i
det ,,,,

Og min pointe er egenligt stadig at de kan reklamere nok så meget for
teoretiske høje hastigheder for dem der bor som nabo til centralen. Praksis
er at det er umåde svært at få både en høj og billig hastighed i praksis...

Om 1618,75kr/måneden for en 5/5mbit er dyrt eller billigt er op til den
enkelte at afgøre.

Til privat brug ville de fleste nok synes det var for dyrt... Er man heldig
at bo enten tæt på centralen så det er muligt med høje hastigeder på kobber
eller med fiber ved gadedøren - ja så får man en langt hurtigere produkt
til en billigere penge ...

Har også lidt bedt Skyline om en pris på en 10/10mbit forbindelse med WiMAX
FDD (som de kalder deres lille løsning med udendørs antenne) Vist samme
teknologi som jeg privat har 10/2 med.

/A

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-11-10 18:09

> [...]

>Om 1618,75kr/måneden for en 5/5mbit er dyrt eller billigt er op til den

Det er jo et spørgsmål om prioritering. Hvis høj hastighed på nettet
er vigtigt, kan man jo også flytte fra "landet" til "byen". Det vil
sikkert koste den store have og 1000 kr mere om måneden i "husleje".
Men det vil prismæssigt gå lige op med internetforbindelsen, som nu
stiger fra 5/5 til 40/8 til samme pris. Alt i alt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-11-10 09:31

> Det er jo et spørgsmål om prioritering. Hvis høj hastighed på nettet
> er vigtigt, kan man jo også flytte fra "landet" til "byen".

Den 5/5 er 2860 Søborg - det må vel siges at være "byen".

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-11-10 11:55

Et lille fif til dette er at oprette en ekstra telefon/telefax linie.
Så har TDC forsyningspligt og skal lægge mere kobber ind og dermed
bliver der ledigt kobber da de ikke kun lægger nok til at trække en
telefonlinje.
Løsningen er nok for dyr for private men for firmaer er det en lidt
anden sag og man kan jo også opsige den ekstra telefon linie efter
noget tid.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Sune

Dato : 03-11-10 12:51

On Wed, 03 Nov 2010 11:54:30 +0100, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Et lille fif til dette er at oprette en ekstra telefon/telefax linie.
>Så har TDC forsyningspligt og skal lægge mere kobber ind

Tror næppe at der er forsyningspligt på ekstra linier/kobber par til en
matrikel.

Mvh
Sune

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-11-10 23:31

"Sune" <*2009jan@*tdcadsl*dk> skrev i meddelelsen
> Tror næppe at der er forsyningspligt på ekstra linier/kobber par til
> en
> matrikel.
> Sune

Jo da - til telefoni - men ikke til xDSL, så man hænger på telefonen i
bindingsperioden.

Jan

Fra : Sørensen

Dato : 04-11-10 06:44

"Jan Vestergaard" > skrev

> Jo da - til telefoni - men ikke til xDSL, så man hænger på
> telefonen i bindingsperioden.

Mon der er leveringspligt hvis man allerede har en telefonlinie
og ønsker ydligere een ?, jeg mener faktisk at TDC må nøjes med
at udlevere en mobil telefon, hvis omkostningerne er for høje på
at lægge kobber ind.

vh.
Sørensen

Fra : Mcwm

Dato : 04-11-10 09:44

Den 04-11-2010 06:44, Sørensen skrev:
> Mon der er leveringspligt hvis man allerede har en telefonlinie og
> ønsker ydligere een ?, jeg mener faktisk at TDC må nøjes med at udlevere
> en mobil telefon, hvis omkostningerne er for høje på at lægge kobber ind.

Det er der, tolker TDC. Jeg havde bekendt der flyttede sammen med en
dame, de ville gerne have hver sit nummer. Det fike de jvf.
forsyningspligten.

Venligst
Mcwm

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-11-10 08:04

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> crashed Echelon writing

> [...]
> Så har TDC forsyningspligt og skal lægge mere kobber ind og dermed
> bliver der ledigt kobber da de ikke kun lægger nok til at trække en

Men var der ikke noget med TDC kan tage det kobber tilbage, som allerede
bliver brugt til anden part?

Dvs. TDC kontakter dig og fortæller, de allerede har kobber i forvejen, men
da de kan se dette bliver brugt til fx Fullrate, så tilbyder de en TDC
Bredbånds løsning på dette kobber, eller nægter at levere faxlinjen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-11-10 10:48

Det må de ikke. Det ville være konkurrence forvridning.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Hauge

Dato : 02-11-10 20:51

> [...]
>
> Produktet blev lanceret, derefter trukket tilbage igen for det private
> marked, og nu lever det så også i det meget skjulte for erhvervskunder.

Jeg har VDSL som hjemmearbejdsplads, grundlæggende var det en ADSL, jeg
kunne så betale forskellen mellem ADSL- og VDSL-prisen, så jeg i dag har
15/15.

Men jeg kan ikke se hvor skjult det er, da det stod i den farvebrochure
der lå sammen med den medfølgende router, jeg fik, da jeg skulle
installere ADSL'en.
Routeren ligger dog stadig og griner i papkassen ;)

Mvh Hauge