Begroning
Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 01-11-10 17:02

Er der nogen her i gruppen der har prøvet at tilsætte
Chilipulver eller kobbergranulat til bundmalingen.
Eller andet?
Muslinger holder vist begroning væk ved at udskille kobber. Nogen
erfaringer.
Min var slemt begroet efter 2 sæsonger i vandet.
Også propellen
Er det bedre med en hård end en selvpolerende?
Hans

Fra : HKN

Dato : 01-11-10 17:11

Allerførst - hvilken bundmaling har du brugt nu?

Jeg har også været i 2 sæsoner i træk, og syntes ikke jeg havde mere
begroning end dem som var oppe sidste år havde, heller ikke mange rurer- kun
lige på fronten af kølen, samt lejebukken hvor bundmalingen var helt slidt
af - jeg bruger International Micron Extra.

Mvh
Henrik

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 02-11-10 12:00

Jeg har brugt Seateck selvpolerende.
Hans

Fra : HKN

Dato : 02-11-10 14:31

Det kender jeg ikke. International Micron Extra er også en selvpolerende
bundmaling, som siden er blevet forbudt i norden. Det kan dog stadig købes i
tyskland uden særlig tilladelse.

Jeg tror personligt at der er marginale forskelle på bundmalingen idag -
meget afhænger af hvor meget båden sejler, samt bundforholdene i havnen hvor
du ligger. Der er tydelig forskel på begroning, selv inden for få sømil i
samme område.

Jeg har tidligere brugt både VC 17, samt Hempel Mille på andre både - jeg
syntes ikke der var forskel ift det jeg har set på min nuværende, taget i
betragtning af at båden har ligget i vandet i 2 sæsoner.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-11-10 06:01

Prøv at læse strengen "Bundmaling" fra 10/3-2009.
Her er emnet behandlet indgående.

Mvh/Harding

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 02-11-10 13:49

Beklager så langt tilbage går min ikke.
Hans

Fra : steffen skov

Dato : 02-11-10 15:50

Engang byggede jeg bunden op på en Olsson 22 med WestEpoxy iblandet
kobberpulver. Det er sgu den bedste bund, jeg nogensinde har lavet. Ingen
ruer og "snasket" kunne sejles af. Desværre tror jeg ikke længere, at det er
lovligt.
Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Heikki

Dato : 02-11-10 19:12

steffen skov wrote:

> Engang byggede jeg bunden op på en Olsson 22 med WestEpoxy iblandet
> kobberpulver. Det er sgu den bedste bund, jeg nogensinde har lavet. Ingen
> ruer og "snasket" kunne sejles af.

Was it much work to do? How much, or rather, how little attention did you
need to give the bottom over the years?

- Heikki

Fra : Boje

Dato : 02-11-10 21:23

Hej.

Har en gang påført "Kobberhud 2000", som var et produkt udviklet af en gut i
Grindsted. Bestod af epoxylim, som man iblandede metallisk kobberpulver.
Efter hærdning skulle overfladen "pudses" ganske let med en stålbørste,
hvorved den kom til at ligne en nypudset, massiv kobberplade. Herefter var
det ikke nødvendigt at bundbehandle i 6 sæsoner bortset fra let trykspuling
af et slimlag ved efterårsoptagningen. Efter første sæson i vandet havde
overfladen skiftet farve til smuk irgrøn. Pusten gik dog af vidunderet efter
de 6 sæsoner. Jeg forsøgte at pudse op til kobberblank overflade igen, men
dette lykkedes desværre ikke, da laget trods alt er ganske tyndt. Har siden
årligt bundmalet direkte ovenpå med alm. Mille i eet eneste
fattigmandsnærigt lag og har stadig kun lidt slim at spule af om efteråret.
Så vidt jeg ved, er denne type kobberbundmaling ikke længere lovlig. For
øvrigt var det et kæmpe arbejde at få al gammel, konventionel bundmaling af
og prime for til sidst at påføre to lag af kobber/epoxyblandingen, som i
øvrigt svært gerne ville løbe i gardiner.

I "gamle dage" pakkede man bunden på visse store træskibe ind i massive
kobberplader - Fregatten Jylland er en smukt eksempel herpå.

Mvh
Boje

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 02-11-10 22:03

Det kan være, man skulle prøve det. Jeg bruger International Cruiser, som
jeg alt i alt er godt tilfreds med. Dog irriterer det mig, at jeg har en
lille skov af alger langs vandlinjen hele vejen rundt, lige i overfladen.
Resten af bunden er blot let snasket. Mange af de andre både, som ligger i
nærheden har ikke disse tråde voksende i vandlinjen. Hvorfor mon ikke?

Jeg har malet bundmalingen et par centimeter op over gelcoaten uden at prime
på dette stykke, men det virker ikke som om, malingen falder af. Kan
begroningen skyldes den manglende priming i vandlinjen, selvom malingen
tilsyneladende binder OK?

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-11-10 10:09

Med søgeordene "kobberpulver epoxy" på Google kom dette link frem:

http://www.sejle.net/asp/debat/debat.asp?mode=1&msgID=370568

Du kan desuden altid søge tilbage på sejle.net og på kandu.dk

Mvh/Harding

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 03-11-10 12:13

Er der nogen der har prøvet at tilsætte Chilipulver til bundmalingen.
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-11-10 11:04

Jo da, det er de tinbaserede malinger der er blevet forbudt.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-11-10 03:39

Alger ses typisk i vandlinien om efteråret når bådene ikke sejler så
meget.
Det beror nok på at giftstoffet i bundmalingen er ved at være
forsvundet. Algerne dækker også resten af bunden som slim.
Om du har primet eller ej har ingen betydning.
Måske har ejerne af de både du har set uden alger været i baljen men
en scotchsvamp for at fjerne det yderste lag vinyl således at giften
igen er kommet frem i forreste række.
Alger er et interresant emne og du kan læse mere om dem her:
http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Botanik/Alger_og_sporeplanter/alger

Både bundbehandlet med epoxy med kobberpulver i kan typisk holde i op
til 25 år når der er lagt ca 1 mm på.
Når båden kommer på land kan man med fint sandpapir slibe bunden let.
Herved vil nye kobberpartikler komme frem i overfladen. Når båden
søsættes danner overfladen kobbersulfat (grøn farve) og det er denne
sulfat som virker som gift.
Ligger båden i vandet igennem flere år så vil sulfatoverfladen fortsat
være aktiv.
Jeg har set flere både hævet op af vandet efter flere år i vandet og
der er ikke antydning af belægninger af nogen art.

Det er underligt at vi sejlerne er så konservative at vi år efter år
køber dyr bundmaling. Med kobberpulver i epoxy ville hele
bundmalingssnakken standse.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 03-11-10 03:58

> [...]
> på dette stykke, men det virker ikke som om, malingen falder af. Kan
> begroningen skyldes den manglende priming i vandlinjen, selvom malingen

Det er ikke forbudt, da kobberet er bundet i epoxyen, se iøvret dette
firma i DK som levere det.

http://www.coppercoat.dk/

Det er noget der virker, jeg har haft det på min Kaskelot i mange år.
Og ja den ligner et kirketårn i farven i bunden.

Gert

Fra : blueocean

Dato : 03-11-10 04:12

On 3 Nov., 10:58, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det er noget der virker, jeg har haft det på min Kaskelot i mange år.
> Og ja den ligner et kirketårn i farven i bunden.

Og her er en virksomhed som også anbefaler værfter der kan udføre det
hvis man ikke selv gide.
http://www.b-on-c.dk/shopexd.asp?id=279

Gert

Fra : HH

Dato : 03-11-10 07:20

Så har jeg fået min båd op, malet med Hempels Mille Extra og bunden
var fin med kun et tyndt lag slim. Har med interesse læst om
Coppercoat, men prisen synes temmelig høj. Angiveligt skal der til en
30 fods sejlbåd bruges over 5 liter, og hver liter koster over 1100kr.
Så det er omkring 5500 kr. Så vidt jeg husker, bruger jeg knap 2 dåser
Mille til 350kr stykket (og noget mindre hvis man køber i 2,5 liter
spand). Så der går altså en del år inden investeringen i Coppercoat er
tjent hjem, men man slipper jo for den årlige maling.
Er der nogen der ved om Coppercoat egner sig til propellen? Så kunne
man købe sig en enkelt liter, som sikkert ville række til adskillige
propellere.

For min propel så sådan her ud:

http://picasaweb.google.dk/hhmcsv/Optagning2010#

Godt pyntet med rurer på nav og den inderste del af propellen (Volvo
Penta
"bronze" foldepropel).
Propellen var malet med Internationals Cruising Antifouling - som var
en dåse jeg havde kun til dette formål, og som derfor har holdt i
temmelig mange år........! Men nu ryger den ud.
Rurerne var helt sikkert årsag til, at farten for motor var reduceret
med omkring 1,5 knob her sidst på sæsonen. Med til historien hører
sikkert også, at jeg kun har haft omkring 20 motortimer, så rurerne
har haft fred og ro til at vokse. Sejltiden for sejl var heller ikke
imponerende, 270 sømil blev det til i alt.
På foto 3 og 4 ses i øvrigt verdens ottende vidunder: En sejlbåds-
dækplade som blev kontaktlimet på i maj 1984 og som har siddet der
lige siden!

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-11-10 08:21

Hvorfor skulle man dog det!

Chilli indeholder verdens mest irritationsfremkaldende stof,
capsaicin.
Prøv at smøre chili på huden, i starten svider og brænder det nøjagtig
som forventet. Efter ca. 14 dage med gentagne forsøg aftager smerten
imidlertid, og til sidst er huden bedøvet.
Kroppen kan med andre ord vænne sig til chilien. Det er forklaringen
på, hvorfor indere uden problemer kan spise ekstremt stærke retter,
Den videnskabelige forklaring på fænomenet er, at de receptorer, der
sidder på nervecellerne, og som binder capsaicin, til sidst bliver
optaget. Nyt capsaicin kan med andre ord ikke binde sig til
receptorerne. Receptorerne bliver derfor ikke aktiveret, og da smerte
kun opstår i forbindelse ved aktiveringen, oplever personen ingen
ubehag.

Sådan reagerer alle levende organismer og det vil nok give resistente
rurer.

Da jeg for 27 år siden kom til Thailand for at arbejde som
projektleder på bygningen af den ny, nu gamle lufthavn i BKK, havde
jeg ikke før haft kendskab til chilli´s kraftige smag, i dag kan jeg
med velbehag sidde og tygge på en lille frisk chilli.
Alle børn i Thailand spiser chilli som slik. Det er kun et spørgsmål
om tilvending.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 04-11-10 16:06

On 3 Nov., 15:21, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> med velbehag sidde og tygge på en lille frisk chilli.
> Alle børn i Thailand spiser chilli som slik. Det er kun et spørgsmål

Jeg kan ikke anbefale at male propellen med dette coppercoat, du
risikere en ødelagt propel, der sker noget rent korrisons noget jeg
ikke ved noget om, men jeg har set det på en propel og den var i
sørgelig forfatning efter en at have fået smurt tilsvarende på.

Så nej kan ikke anbefales. Men at smøre bunden i Coppercoat er en god
ting også selvom det er dyrere end normal bundmaling.

Gert

Fra : BoA

Dato : 05-11-10 10:30

................klip
> [...]
>
> Så nej kan ikke anbefales. Men at smøre bunden i Coppercoat er en god
> ting også selvom det er dyrere end normal bundmaling.

En propel af aluminiumsstøbegods og kobberpulver er absolut en dårlig
blanding som giver voldsom tæring af alu-støbegodset, men hvis man har
en bronzepropel og er omhyggelig med påsmøringen så der ikke kommer
noget på andre steder end på bronzen skulle der ikke være galvaniske
problemer.

BoA

Fra : HH

Dato : 06-11-10 05:37

Min propel, en Volvo Penta 2-bladet foldepropel af ældre model, har
sandsynligvis legeringen:

Al c:a 0.4, Mn c:a 2.2, Fe c:a 1.0, Ni c:a 1.7, Zn c:a 40, Cu c:a 54
%

der godt nok er en analyse foretaget på en 3-bladet propel. At kalde
denne legering for bronze er efter min mening noget fantasifuldt, jeg
ville kalde det forstærket messing (med et zinkindhold på 40% og intet
tin).
Men "bronze" lyder jo flottere i brochuren.

Jeg ender nok med at bruge Hempels Prop a/f

Hans-Henrik