Hvad skal en værktøjskasse indeholde
Fra : Klaus Hansen

Dato : 31-10-10 12:43

Jeg har sejlet som gast de sidste år, taget duelighedsbevis i foråret,
og efter at have lejet båd over sommeren har jeg - og familien - nu
købt en Westerly Longbow, 31'' sejlbåd. Det er rigtig spændende, og
meget tid går med forberedelsen til sæsonen (der er lang tid til),
læse hvad som helst om at sejle - og så ikke mindst et hav af lister.

En af listerne er værktøjskassen. Hvad bør den som minimum indeholde
af værktøj - og af "ting og sager der er rare at have med når man er
på tursejlads".

Mange hilsener

Klaus

Fra : HKN

Dato : 31-10-10 20:31

Helst noget der ikke ruster (så let).....

Jeg har følgende: et topnøglesæt, et umbraco nøglesæt, et fastnøglesæt, en
svensknøgle, div. skruetrækkere (lige, stjerne, torx), bidetang,
vandpumpetang, fladtang, fil, gummihammer, hammer, Stanley kniv, Mergelspir,
Dorn, Urmagerskruetrækkersæt, etc.

Og så noget der helt sikkert ikke kan være der (medmindre du køber en meget
stor værktøjskasse!) - en boltsaks, der kan klippe wirer over, i tilfælde af
en afmastning.

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-10-10 13:34

Det kan være noget forskelligt fra bådejer til bådejer hvad de har med
i en værktøjskasse.
Det hænder at jeg har hjulpet sejlere både med motor,stævnrør, ror og
masteproblemer. Det kræver både meget alsidigt værktøj og desuden en
passende mængde reservedele, skruer, bolte, møtrikker, popnitter m.m.

Jeg har det delt op i tre værktøjskasser og nogle opbevaringskasser.
En til alm. håndværktøj + specialværktøj til justering af Autohelm
pilot. En til slangefittings og riggerværktøj.,En til elværktøj og el-
reservedele.

Topnæglesæt, saksepopnittetang og 4" alu skruestik som kan sættes fast
både på båden og på molernes rækværk. Desuden gasanlæg for slaglodning
og duralfix til aluminium, multimeter, boremaskine.

Du skal sikre dig som minimum at have forskellige skruetrækkere/bits
til de skruetyper der er på båden. Desuden nøgler til de forskellige
størrelser møtrikker der findes. Nogle steder skal man have mere
specielle nøgler end en svensknøgle; men svensknøgler i størrelser fra
100mm til 15" er ikke at foragte.

Du skal ikke have hele værkstedet liggende fast i båden; men på
længere sommerture er det rart at kunne klare sig.

Medens vi er i gang, så gør det heller ikke noget at have en kasse
med div elstik, så man har mange muligheder for at koble sig på
elnettet. Det samme med en kasse med div. fittings og forbindelser til
drikkevand.

Har du problemer som du ikke kan klare så kan du som regel henvende
dig på havnekontoret. I mange havne er der et veludstyret værsted som
du kan låne. Der findes også værfter og motorværsteder i mange havnes
nærhed hvor man kan søge hjælp; men et mangfoldigt minimum bør man
skaffe sig.

Mvh/Harding

Fra : Per Kaaber

Dato : 31-10-10 22:06

Harding E. Larsen:
> [...]
> du kan låne. Der findes også værfter og motorværsteder i mange havnes
> nærhed hvor man kan søge hjælp; men et mangfoldigt minimum bør man

/ Værksteds humor on.

Ikke for at jeg skal undsige mig for at ha' en masse værktøj og dimser
om bord (A Lot'en ser ud til at den kan bære det), så tror jeg at, hvis
man møder en B31 med vandlinien lige under lønningen, så kan man være
sikker på, at det er Harding......

/ Værksteds humor off.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 31-10-10 22:52

Per Kaaber wrote:
Klip

> [...]
> om bord (A Lot'en ser ud til at den kan bære det), så tror jeg at,
> hvis man møder en B31 med vandlinien lige under lønningen, så kan man

Det samme her ud fra diverse indlæg i gruppen, så kører har jeg en imaginær
film kørende, hvor Harding har en komplet sejlbåd af samme type på slæb -
som reservedele på en form for pram incl. diverse ekstra udstyr i form af
mastestiger, generatorer og andet godt incl. proviant osv.

Et udslag af godmodig værkstedshumor - mener jeg trods alt

--
\\\\////
(@@)

Fra : HKN

Dato : 01-11-10 07:49

> [...]
> på slæb - som reservedele på en form for pram incl. diverse ekstra udstyr
> i form af mastestiger, generatorer og andet godt incl. proviant osv.

I min udgave er mastestigen udskiftet med en mastekran, samt tilhørende
bukke - man kan ikke inspicere sin mast i tilrigget tilstand.....

> Et udslag af godmodig værkstedshumor - mener jeg trods alt

Jo, jo - og jeg håber da at der er plads til den.....

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-11-10 02:20

Hej Per,

Indtil for få år siden var det den eneste privatejede ubåd))
Mvh/Harding

Fra : Heikki

Dato : 01-11-10 09:30

Klaus Hansen wrote:

> En af listerne er værktøjskassen. Hvad bør den som minimum indeholde
> af værktøj - og af "ting og sager der er rare at have med når man er
> på tursejlads".

A Swiss army knife [1], Gaffa tape, wire, string, chewing gum, WD-40, and a
*big* hammer.

As to spare parts, forget it. Murphy's law says you won't have the right one
anyway, so there is no need to carry all the wrong ones.

[1] Medium or large size. No need to go X-large, the chain saw is heavy.

- Heikki

Fra : Ole Pagh

Dato : 01-11-10 17:24

Følgende er skrevet af Heikki:

> A Swiss army knife [1], Gaffa tape, wire, string, chewing gum, WD-40, and a
> *big* hammer.

Chewing gum? Is that to fix small leaks or?
Instead, I would recommend "Sticky Tack" or "Allround Tack" (in Danish:
skolelærer tyggegummi)
http://hobbi.dk/sticky-tack-klaebemasse-p-3914.html?gclid=CP2KkbaBgKUCFUODDgodVzx8hw
That's very suitable for emergency repairs.

> As to spare parts, forget it. Murphy's law says you won't have the right one
> anyway, so there is no need to carry all the wrong ones.

But again according to Murphy: If you don't have a specific spare part
on board, it is exactly that item that will fail...

--
/ Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-11-10 02:31

Det giver jeg dig ret i at masten bør ligge ned når den inspiceres.
Mastestigen. bruges når der om foråret skal sættes en enkelt line op.
Selvom vi har to mastekraner hvoraf den ene er på 16 meter, føler jeg
ikke det er nødvendigt at lægge sig i kø ved mastekranen. Vi har trods
alt næsten 1000 både i havnen hvoraf langt de fleste er sejlbåde.
Mastestigen er en del gange udlånt til sejlere der i
sommerferiehavnene har masteproblemer. Jeg kan ikke lige at se sejlere
der sætter sig op på en fender for at blive hejset op. Det viser at
det kun er et afstandsstykke der holder afstanden mellem deres ører.

Mvh/Harding.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-11-10 02:38

Ja og jeg har en film kørende med mange både, hvor alt er kaos, hvor
alt er defekt på grund af manglende vedligeholdelse og ejernes
håndværksmæssige mangler, samt ligegyldighed.
Men selvfølgelig når de ikke sejler så skal yoghurt blot flyde.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-11-10 05:44

[...]
sommerferiehavnene har masteproblemer. Jeg kan ikke lide at se

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-11-10 05:45

Ja og jeg har en film kørende med mange både, hvor alt er kaos, hvor
alt er defekt på grund af manglende vedligeholdelse og ejernes
håndværksmæssige mangler, samt ligegyldighed.
Men selvfølgelig når de ikke sejler så skal yoghurtbægeret blot

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 01-11-10 17:08

Sikringer for alt i verden.
Pas på at der ikke sidder nogen i båden der ikke er til at skaffe.Hav et par
løse sikrigsholdere med.Så kan man altid fixe det.
Hans

Fra : Peter_il

Dato : 01-11-10 10:52

> [...]
> En af listerne er værktøjskassen. Hvad bør den som minimum indeholde
> af værktøj - og af "ting og sager der er rare at have med når man er

Meget er nævnt

Personligt kan jeg ikke undvære
- gaffatape (af GOD kvalitet, der tåler vand)
- pandelampe, så jeg kan se hvad jeg laver og bruge begge hænder
samtidigt
- WD40 eller lign.
- multimeter

Mvh Peter Ingsø