Grønbenet rørhøne
Fra : JB

Dato : 29-10-10 15:54

Er der nogen, der ved, om grønbenet rørhøne trækker, og i så fald hvor de
trækker hen?
Der er nogen stykker i en lille skovsø i nærheden af, hvor jeg bor. De er
der stadigvæk, men om vinteren er de væk.

Hilsen
Jytte

Fra : Max

Dato : 29-10-10 18:30

Hej JB

> Er der nogen, der ved, om grønbenet rørhøne trækker, og i så fald
> hvor de trækker hen?

Jeg havde dem i haven hele sidste vinter, og her er intet vand.

Max

Fra : JB

Dato : 29-10-10 20:53

> Hej JB

> Jeg havde dem i haven hele sidste vinter, og her er intet vand.
>
> --
> Mvh
> Max

Det var da fantastisk, de er ellers meget sky.

Her på nordlangeland er de endnu, men om vinteren er de væk.

Hilsen
Jytte

Fra : Max

Dato : 01-11-10 07:56

Hej JB

> Det var da fantastisk, de er ellers meget sky.

Jeg oplever dem nu ikke som specielt sky, men
de spiser ikke af hånden.

Sjov fugl forøvrigt, virker som om den er født
med forkerte tæer :)

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 27-11-10 16:40

Hej

> Jeg havde dem i haven hele sidste vinter, og her er intet vand.

Og efter vi har fået sne, ja der kan jeg så notere at vi også
har dem i denne vinter :)

Max

Fra : JB

Dato : 28-11-10 14:53

> Hej

> Og efter vi har fået sne, ja der kan jeg så notere at vi også
> [...]

Det var de dejligt. Vi har ikke set "vores" længe, men de kommer nok igen
til foråret.

Hilsen
Jytte

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-10-10 18:52

JB skrev:

> Er der nogen, der ved, om grønbenet rørhøne trækker, og i så
> fald hvor de trækker hen?
> Der er nogen stykker i en lille skovsø i nærheden af, hvor jeg
> bor. De er der stadigvæk, men om vinteren er de væk.

I Gads "fuglebogen" står der at grønbenet rørhøne og
blishønen både er træk- og standfugle. Ca. 50 % af
bestanden overvintrer i Danmark sammen med
skandinaviske trækgæster. Efter kortet at dømme,
trækker de til de britiske øer eller lidt ned i det
sydvestlige Europa.

--
Herluf :·)

Fra : JB

Dato : 29-10-10 20:55

> [...]
> bestanden overvintrer i Danmark sammen med
> skandinaviske trækgæster. Efter kortet at dømme,
> trækker de til de britiske øer eller lidt ned i det

Her vil de åbenbart ikke være om vinteren, men de kommer hvert år og får
flere kuld.

Tak for svarene.

Hilsen
Jytte

Fra : Steen

Dato : 02-11-10 06:13

Hej

For nogen år siden havde jeg også en enkelt i haven, ved foderbrættet. Den
kom ca 1 uge i træk, og så var den væk. Men sjov oplevelse, da min datter
som nu er næsten 8 stadig kan huske det. Og hun har vel været omkring de 3-4
år, men den fugl glemmer hun ikk hvad hedder....

Pia