Montering Af RJ45 stik
Fra : Klaus

Dato : 29-10-10 12:29

Har sat lexcom vægstik op og ønsker så at tilslutte til router i den anden
ende. Men hvad er farverækkefølgen så, når jeg skal montere mit RJ42-stik?

Fra : Henning

Dato : 29-10-10 12:46

On 2010-10-29 13:29, Klaus wrote:
> Har sat lexcom vægstik op og ønsker så at tilslutte til router i den
> anden ende. Men hvad er farverækkefølgen så, når jeg skal montere mit
> RJ42-stik?

Det kommer an på khordan du har monteret kablerne i dine stik

Du kan se de to muligheder her:
   http://www.utm.edu/staff/leeb/568/568.htm

/Henning

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-10-10 13:10

On Fri, 29 Oct 2010 13:29:26 +0200, "Klaus" <klauja@gmail.com> wrote:

>Har sat lexcom vægstik op og ønsker så at tilslutte til router i den anden
>ende. Men hvad er farverækkefølgen så, når jeg skal montere mit RJ42-stik?

Du sætter ved bare et patch kabel mellem vægstikket og routeren ?

Ja for du har vel "vægudtag---installationskabel---patchpanel" og ikke
en forkert installation a'la "vægudtag---installationskabel---RJ45stik
sat direkte på installationskablet" ?

/Hans

Fra : Chano Andersen

Dato : 31-10-10 19:37

Den 29-10-2010 14:10, Hans Kjaergaard skrev:
> Ja for du har vel "vægudtag---installationskabel---patchpanel" og ikke
> en forkert installation a'la "vægudtag---installationskabel---RJ45stik
> sat direkte på installationskablet" ?

Der er vel ikke så meget forkert i den, til et hjemmenetværk, hvor det
alligevel bare skal sættes i en router? Patchpanelet fylder jo bare
unødigt i kosteskabet, mens vægstikket pynter i stuen...

- Chano Andersen

Fra : Leif Neland

Dato : 31-10-10 23:52

Den 31-10-2010 19:36, Chano Andersen skrev:

> Der er vel ikke så meget forkert i den, til et hjemmenetværk, hvor det
> alligevel bare skal sættes i en router? Patchpanelet fylder jo bare
> unødigt i kosteskabet, mens vægstikket pynter i stuen...

Bløde ledninger kan ikke ordentligt sættes på vægstik, og stive
ledninger til montering i væggen kan ikke ordentligt sættes hanstikket,
eller i hvertfald svigter det på et tidspunkt.

Men så længe det kun er til hjemmebrug, og ingen mister penge, når
netværket er nede...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-11-10 08:40

On Sun, 31 Oct 2010 19:36:49 +0100, Chano Andersen
<sunsite092009@chanoandersen.dk> wrote:

>Der er vel ikke så meget forkert i den, til et hjemmenetværk, hvor det
>alligevel bare skal sættes i en router?
Det er jo helt op til en selv hvorledes man vil lave sin kabling, men
der er vel intet forgjort i at fortælle hvorledes det bør laves hvis
man følger de standarder der er ?

Sandsynligheden for at det vil virke bedst muligt er at man følger
standarderne, man kan selvf. gå udenfor disse, men så vil svaret på
spørgsmål omkring "hvorfor virker det ikke som forventet" altid være,
følg standarden.

>Patchpanelet fylder jo bare unødigt i kosteskabet, mens vægstikket pynter i stuen...
Patchpanelet vil gøre den fremtidige brug af installationen mere
fleksibel, dertil kommer ploblametikken mht. stive ledere i RJ45 stik,
langt hovedparten af de stik man køber er til blød leder, så der er
der et mismatch.
Her er det så på sin plads at gøre opmærksom ar RJ45 stik også fås til
hhv. flad og rundt kabel, så der er lige et par småting der kan gå
galt der også.

Jeg var selv i et firma hvor man mente at det man kabling var jo kun
et spørgsmål om at trække kabel og monterer stik derpå, så hvis
antallet af lederre passede med behovet ja så skulle det nok være
iorden, men nej. hele installationen (som var lavet i en ferieperiode
for ikke at forstyrre driften) måtte laves om da kablet ikke var godt
nok (det levede op til alle de standarder der var givet af
udstyrsleverandøren, det var bare ikke købt af dem).
Problemet var ikke at der ikke kom data igemmen, det gjorde der, men
det var bare langt fra nok, og det opdager man så ikke før der er gået
noget tid.
Forstyrrede det firmaets drift at man lige pludseligt midt i det hele
skulle pille en kabling ned og sætte en ny op ?
Hvorfor havde man ikke valgt leverandørens lortebrune kabel ? Jo det
var svine dyrt, ca. 200% dyre end det man selv kunne købe
"tilsvarende" kabel hjem til og da der skulle bruges mange hundrede
meter var det jo ikke småpenge.
At det så var småpenge iforhold til hele IT indvesteringen (HW,
serverrum, ny el installation, SW, og uddannelse) lod man så ikke
indgå i kalkylen.

Tjente jeg nogle gode overbejdspenge på det konto, JA.
Så tro ikke at jeg har noget personligt imod at folk laver fejl, jeg
tjener faktisk penge på det en gang imellem.
Men derfor syntes jeg jo at man bør oplyse om hvorledes man kan undgå
at lave fejl.

/Hans

Fra : Arne Keller

Dato : 01-11-10 10:15

On 2010-11-01 08:39, Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> standarderne, man kan selvf. gå udenfor disse, men så vil svaret på
> spørgsmål omkring "hvorfor virker det ikke som forventet" altid være,

Standarderne forsøger at tage højde for både de tekniske fakta og
erfaring fra installationer ude i virkeligheden.

> [...]
> fleksibel, dertil kommer ploblametikken mht. stive ledere i RJ45 stik,
> langt hovedparten af de stik man køber er til blød leder, så der er

Patchkablerne er det komponent som har størst mulighed for skade ved
brug, selv i krydsfelter ser man skader på patchkabler. De kommer i
klemme, bøjes for meget eller andet som forringer transmissions
egenskaberne. Hvid du i stedet terminerer direkte på et
installationskabvel er de nu din faste installation som skades.

Snip

> [...]
> var svine dyrt, ca. 200% dyre end det man selv kunne købe
> "tilsvarende" kabel hjem til og da der skulle bruges mange hundrede

Det er ofte svært at vurdere om "tilsvarende" produkter faktisk er
tilsvarende. Kabling standarderne siger faktisk at selvom man anvender
standiserede produkter kan man risikere at det ikke fungerer. Det er en
af grundene til at professionelle installationer ofte udføres med
kabling systemer hvor producenten giver yderligere garantier for
funktion og livslængde.

Og folk vælger selv om de vil lytte

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 29-10-10 15:21

On 29-10-2010 13:29 Klaus wrote:
> Har sat lexcom vægstik op og ønsker så at tilslutte til router i den
> anden ende. Men hvad er farverækkefølgen så, når jeg skal montere mit
> RJ42-stik?

Jeg stillede samme spørgsmål den 9/5 - se tråden "Montering af
netværksdåse" med svar.

Som Hans skriver, så er det vigtigt, at du har brugt rigtigt
installationskabel med stive ledere til at montere dit vægstik (det
havde jeg ikke!). Hvis ikke, så bliver det meget svært at få hul igennem.

Jeg endte med at lave den "rigtige" løsning med vægstik i begge ender af
installationskablet, og så små, korte patchkabler (dem med bløde ledere)
fra vægstikket til router/switch/pc.

Mht. rækkefølgen, så er det vigtigste, et den er ens i begge ender. I
mine RJ45-stik er rækkefølgen fra venstre mod højre (stikket set oppefra):

Orange/Hvid
Orange
Grøn/Hvid
Blå
Blå/Hvid
Grøn
Brun/Hvid
Brun

Mvh.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face"

Fra : Villy57

Dato : 29-10-10 17:22

> Har sat lexcom vægstik op og ønsker så at tilslutte til router i den anden
> ende. Men hvad er farverækkefølgen så, når jeg skal montere mit RJ42-stik?

Mon ikke det er RJ45 stik ?? :-/

Brinck har lavet den bedste oversigt, jeg kender - se
http://www.brinck.dk/kundeforum/rj45ben.asp

Mvh Villy

Fra : SvenP

Dato : 29-10-10 21:18

Se Hennings link. Når du har valgt om du vil benytte a eller b
termineringen, til dit stik. Så se godt efter på dit Lexcom vægstik, der er
markeret hvordan lederne skal placeres ved henholdsvid a og b montering. Det
skal bare være ens i begge ender. Det er ikke den helt korrekte måde at gøre
det på som en anden har nævnt, men fungerer i praksis fint for mange.

Mvh. Sven