Nakskov fjord
Fra : Roderiet

Dato : 28-10-10 20:22

hej der I det levende søkort ser Nakskov fjord ud som en lavvandet fjord
uden gode forhold for sejlbåde. Jeg tænker mig at der uden for den
afmærkede rende er ca. 1,20m vand og dermed kun til fladbundede fartøjer.
Er det rigtigt eller er der vand at sejle i ?. mvh Niels F.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 29-10-10 02:54

Hej Niels F.

Nu har jeg ikke det levende søkort, hvis det viser der er lavvandet kan det
godt passe
forudsat du sejler for tæt på kysten, men sådan er det jo alle steder -:))

Her får du lidt fakta om Fjorden:
Den gravede sejlrende fra den yderste bøje og ind til selve havnen har en
dybde på 8,5 meter
Besejles af skibe op til 6.500 tons.
Renden til Langø fiskeri og Lystbådehavn er lige uddybet til ca. 3 - 3,5 m.
Nyt klubhus legeplads og grill pladser, hyggelig havn.
Vil du ind til Albuen havn ( det lyder flot, men det er kun to anløbsbroer)
er der gravet en rende øst for Sandodden med en dybde på 2,5 - 2,8 m.
(de specifikke Waypoint har jeg ikke lige her) skal besejles med
forsigtighed.
Ved Vestsiden af Enehøje kan man ankre op ca. midt for øen, er meget
benyttet af lokale
når man vil en tur i vandet, skal besejles med forsigtighed dybde i renden
ca. 1,25 - 2,5 m.
Ved østsiden af Enehøje er det gamle sejlløb som stammer fra istiden, dybden
er mellem
6,0 m. og 2,5 m. afmærkningen skal følges så tæt på som muligt, ved Slotø
skal der holdes
tæt under land.
Lidt længer inde ligger Hestehovedet med Lystbådehavn, Restaurant og en god
badestrand
fladstrand som er god for børn.
Selve Nakskov Havn har et godt kajanlæg, men servicen er elendig, til
gengæld er det
midt i byen med div. seværdigheder. Fjorden er absolut en tur værd.

Sejlads uden for de afmærkede steder skal naturligvis ske med forsigtighed
lige som alle
andre steder hvor sejlere sejler. (brug Ekkoloddet)

Mvh/Torben H.

Ps. Håber din interesse er vagt for en tur i det sydlige