Baggrundsbillede driller
Fra : Tom Andersen

Dato : 28-10-10 17:58

Hej

Hvorfor kan jeg ikke få baggrundsbilledet helt i top?

http://www.jobsafe.dk/koekkenhaven/groentsagerne/groentsager.htm

Det virker i IE7, men ikke i FF og GC

Tom

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-10-10 19:39

Efter mange tanker skrev Tom Andersen:
> Hej
>
> Hvorfor kan jeg ikke få baggrundsbilledet helt i top?

> [...]

html elementet kan ikke have CSS.
Fjern det fra defineringerne i dine css-filer. Så virker det... i hvert
fald i FF.
Det kan godt hænde, at det faktisk er html elementet, der får det til
at virke i IE (de skal jo helst være lidt anderledes). I så fald, lav
en CC, der definerer css for html til IE...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Tom Andersen

Dato : 28-10-10 20:43

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse

> html elementet kan ikke have CSS.

Øv-

Hvad gør man så, hvis man ønsker forskellige baggrundsbillder på forskellige
sider i pos 0,0?

Tom

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-10-10 22:03

Følgende er skrevet af Tom Andersen:
> [...]
>
> Øv-
>
> Hvad gør man så, hvis man ønsker forskellige baggrundsbillder på forskellige

Det kan man da godt. Baggrundsbilledet skal bare være på body - og html
kan ikke have CSS.

Et html dokument, består af tre dele :
<head>, som er information om dokumentet( <meta>, stylesheet og
scripting osv. etc.), og

<head> ... </head>

kan derfor ikke have CSS.
Sådan er det iflg standarderne, og de rigtige browsere følger dem.
IE har altid skullet/villet være anderledes, og de havde (har stadig?)
på et tidspunkt mulighed for at sætte visse ting på <html> tagget, som
så virkede i hele dokumentet. Men det er kun IE - og ikke noget der
ikke kan gøres efter standarderne, så det virker i alle browsere -
måske undtaget i IE, som man så altså må lave en CC til.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Tom Andersen

Dato : 29-10-10 05:31

> Følgende er skrevet af Tom Andersen:
>
> Det kan man da godt. Baggrundsbilledet skal bare være på body - og html
> kan ikke have CSS.

Jamen. jeg bruger:

i html-dokumentet

og

body#groentsager {

background-image: url(billeder/groentsager.jpg);

background-repeat: no-repeat;

background-position: left top;}
i css
Er det ikke korrekt?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-10-10 09:50

Tom Andersen har bragt dette til os:
> [...]
>
> og
>
> body#groentsager {
>
> background-image: url(billeder/groentsager.jpg);

Jo, det er korrekt.

Men du har (flere steder, vist), tildelt CSS til html. Det er det du
skal fjerne - har gjort det manuelt i Firbug i FF, og så smutter
billedet på plads, som det skal.
Så du skal lade være med at tildele CSS til html.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Tom Andersen

Dato : 29-10-10 17:24

> [...]

>plads, som det skal.
> Så du skal lade være med at tildele CSS til html.

Sørme så
Du skal have tak for venligheden Birger!

Tom