Optimering af browsere
Fra : Peter J

Dato : 26-10-10 20:04

Bag overskriften gemmer sig følgende problemstilling:

Jeg livebetter en del på nettet og har i den forbindelse ofte brug for
at have 20-25 browsere åbne på samme tid.

Mange af siderne kører med en del flash, ligesom der konstant er
opdateringer på alle siderne.

Pt. føler jeg at jeg får den 'mest optimale' situation, hvis jeg spreder
siderne ud over 4-5 forskellige browsere (Firefox, Explorer, Flock,
Chrome og Safari).

Det er dog langt fra optimalt, da jeg ofte oplever at siderne "hænger",
bliver langsomme eller slet og ret crahser eller i hvert fald låser sig
fast i længere tid.

Min computer skulle umiddelbart være ganske stærk (gav en PC-kyndig 10k
for et års tid siden til at sammensætte den bedste PC til lige netop mit
formål).

Jeg har uploadet diverse specs af min computer her, ligesom der også er
lidt fra 'Windows Task Manager' som det ser ud, når jeg har alle siderne
åbne:

http://iloapp.peterhojvang.dk/data/_gallery//public/31/1288119497.jpg

Mit spørgsmål er nu, hvad jeg kan gøre for at få mine 20-25 browsere til
at køre bedst?

Skal jeg have mere RAM eller opgradering af anden hardware?

Er der en bedre måde end det jeg gør nu, hvor jeg spreder siderne ud
over 4-5 browsere?

Findes der en 'superlet' browser, som jeg ikke har opdaget?

Alle råd er velkomne?

Pft.

Peter J

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-10 20:09

Peter J skrev:

> Jeg livebetter en del på nettet og har i den forbindelse ofte brug for
> at have 20-25 browsere åbne på samme tid.

Har du prøvet at udnytte Operas mulighed for at styre mange
vinduer internt? Hvis du sætter den til at bruge version 9.2's
måde at håndtere keyboardet på, vil Skift-F6 åbne alle vinduer
taglagt.

Jeg har ikke fundet en måde at opnå det samme på hvis man bevarer
version 10's håndtering.

--
Bertel

Fra : Peter J

Dato : 26-10-10 21:00

> [...]
> taglagt.
>
> Jeg har ikke fundet en måde at opnå det samme på hvis man bevarer

Havde helt glemt dén browser, men har nu installeret nyeste verion.

"Skift-F6"-funktionen: Er det ikke bare det samme som at klikke på det
store "+" eller holde shift nede og så trykke på "Startside-ikonet",
hvorefter en ny side åbner inde i samme browser-vindue?

Jeg har før overvejet om det giver bedre resultat, ved at bruge de
forskellige browseres tabt-browsing-funktioner, men har tidligere
afholdt mig fra det, det det giver et lidt dårligere overblik, hvis jeg
hurtigst muligt skal finde en specifik side.

Det vil betyde, at jeg først skal klikke på browseren nederest på
oversigtslinjen, og derefter på den specifikke side i modsætning til nu,
hvor jeg har samtlige sider i oversigtslinjen for neden, og derfor kan
komme til en specifik side med ét klik. Kan selvfølgelig også prøve at
have samtlige 25 sider åbne i én og samme browser, men er bange for det
vil belaste denne ene browser så meget, at det giver problemer?

Men jeg vil helt sikkert prøve af, om det giver bedre
performance-resultater hvis jeg nøjes med at have ét browser-vindue (for
hver version) åben, og så have de enkelte sider åbne som tabs. Hvis det
giver mærkbare positive resultater, kunne det godt opveje ulempen ved at
skulle klikke 2 gange for at komme til en specifik side.

Må hellere også få prøvet idéen af med at have alle sider åbne i samme
browser.

Peter J

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-10 12:27

Peter J skrev:

> "Skift-F6"-funktionen: Er det ikke bare det samme som at klikke på det
> store "+" eller holde shift nede og så trykke på "Startside-ikonet",
> hvorefter en ny side åbner inde i samme browser-vindue?

Sådan her ser det ud når jeg har åbnet 9 vinduer i Opera og
trykket F6:

   http://temp.lundhansen.dk/Opera_F6.jpg

> [...]
> have samtlige 25 sider åbne i én og samme browser, men er bange for det
> vil belaste denne ene browser så meget, at det giver problemer?

Opera problemer? Nu må jeg le. Dens mulighed for at håndtere
mange sider internt var en af de væsentlige grunde til at jeg
valgte den browser. Jeg startede med version 2. Jeg har haft op
til 40 vinduer åbne på én gang. Det er dog ikke praktisk - det
var mere for sjov. Vinduerne bliver for små.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-10 12:30

Bertel Lund Hansen skrev:

> Sådan her ser det ud når jeg har åbnet 9 vinduer i Opera og
> trykket F6:

Jeg kunne også have nævnt Operas kvikknapper. Man kan lægge op
til 25 links ind på en startside i hver sin boks på samme side.
Så vil de ved opstart vises som miniaturer af de hentede sider
som er klar med et klik.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 27-10-10 18:51

On Tue, 26 Oct 2010 22:00:20 +0200, Peter J wrote:

> komme til en specifik side med ét klik. Kan selvfølgelig også prøve at
> have samtlige 25 sider åbne i én og samme browser, men er bange for det
> vil belaste denne ene browser så meget, at det giver problemer?

25 faner - det er ca. det antal jeg normalt starter op med, og det går fint
(Opera).

For sjovt prøvede jeg lige med ca 130 faner. Det går også ok umiddelbart
(den bruger 1 GB): http://div.softwolves.dk/temp/Opera-130faner-1GB.png

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Jens Jensen

Dato : 26-10-10 22:06

Peter J skrev den 26-10-2010 21:03:
> Er der en bedre måde end det jeg gør nu, hvor jeg spreder siderne ud
> over 4-5 browsere?

Jeg ved ikke, om det er en bedre metode, men du kunne prøve Firefox 4
beta. Deri kan siderne mindskes og grupperes:
http://www.youtube.com/watch?v=78hoObaDCx4

Firefox 4 beta kan hentes her: http://www.mozilla.com/en-US/firefox/beta/

Den kan være installeret samtidigt med Firefox 3. Den viser et
spørgeskema en gang i mellem, men det behøver man ikke at besvare. Der
plejer at gå dage eller uger imellem, et spørgeskema vises.