Nye Søkort.
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-10-10 09:52

Nedlæggelsen og omlægningen af de gamle minestrøgne ruter i Kattegat
har medført at der er kommet11 nye udgaver af søkort. Det drejer sig
om kortene: 100, 101,102, 122, 123, 124, 142, 151, 152, 159, 196.

Rettelserne til det enkelt kort har et sådant omfang at Kort og
Matrikelstyrelsen skønner at det ikke er muligt og forsvarligt via
søkortrettelser at rette kortet.

De gamle søkorts ruter og bøjeplacering gør at de gamle kort ikke kan
bruges mere, det gælder både papirkortene DLS og andre elektroniske
kort som anvendes i plottere og PC-baserede hjælpemidler.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 26-10-10 20:27

> De gamle søkorts ruter og bøjeplacering gør at de gamle kort ikke kan
> bruges mere, det gælder både papirkortene DLS og andre elektroniske
> kort som anvendes i plottere og PC-baserede hjælpemidler.

Tak for denne særdeles nyttige information Havde ellers ikke tænkt mig
at opgradere DLSK næste år, men det ser ud som om det bliver nødvendigt, for
ikke at blive forvirret over forskellene imellem digitalt og papirkort.

Mvh
Henrik

Fra : -

Dato : 27-10-10 00:02

Den 26-10-2010 21:27, HKN skrev:

> [...]
> mig at opgradere DLSK næste år, men det ser ud som om det bliver
> nødvendigt, for ikke at blive forvirret over forskellene imellem

Så må vi jo håbe at DLSK-2011 når at blive udsendt inden næste sejlårs
afslutning.

Mvh. Claus

Fra : blueocean

Dato : 31-10-10 10:14

On 27 Okt., 00:01, - <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> wrote:
> Den 26-10-2010 21:27, HKN skrev:>> De gamle s korts ruter og b jeplacering g r at de gamle kort ikke kan

> S m vi jo h be at DLSK-2011 n r at blive udsendt inden n ste sejl rs
> afslutning.
>
> Mvh. Claus

måske her var muligheden for DS at få indført DLSK ind under de mere
gængse kort typer (ENC) S57, således at opdatering kunne sendes ud på
en korrekt måde, nu skal man til at lave et større arbejde for at få
noget brugbart i næste version 2011. DS tag jeg sammen og udgiv det i
S57 format.

Gert

Fra : Christian Stidsen

Dato : 01-11-10 18:13

?
[...]

Mon ikke prisen også risikerer at blive en anden hvis det skal være S57 med
opdateringer o.s.v. ?

Christian

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-10-10 10:40

Korrekt Gert!

DS TAG JER SAMMEN OG UDGIV DET I S57 FORMAT!!!

Det er nu I har chancen!!!

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 31-10-10 18:42

Harding E. Larsen wrote:
> Korrekt Gert!
>
> DS TAG JER SAMMEN OG UDGIV DET I S57 FORMAT!!!
>
> Det er nu I har chancen!!!
>
> Mvh/Harding

Klip

Hva´ med at sende opfordringen direkte til DS ?
Alternativt bruge alle "kanaler" i forhold til DS og fremføre dette
synspunkt, som tilsyneladende ikke har fundet gehør hos beslutningstagere
mfl. i DS.

--
\\\\////
(@@)

Fra : Kent Friis

Dato : 31-10-10 19:09

Den Sun, 31 Oct 2010 18:41:33 +0100 skrev Torben Skovgaard Bach:

> [...]
> Alternativt bruge alle "kanaler" i forhold til DS og fremføre dette
> synspunkt, som tilsyneladende ikke har fundet gehør hos beslutningstagere

Harding har faktisk skrevet en masse om hans kommunikation med netop
DS om emnet.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : HKN

Dato : 31-10-10 20:17

Hvad med at at starte en underskriftsindsamling?

http://skrivunder.dk/

Mvh
Henrik

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 31-10-10 21:01

HKN wrote:
> Hvad med at at starte en underskriftsindsamling?
>
> http://skrivunder.dk/
>
> Mvh
> Henrik

Hvis du opretter, så "skriver jeg under"

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 31-10-10 20:59

Kent Friis wrote:
Klip

> Harding har faktisk skrevet en masse om hans kommunikation med netop
> DS om emnet.
>
> Mvh
> Kent

En mand gør ingen sommer - let omskrevet
--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-11-10 02:43

De par indspark som jeg har haft til DLS er blevet gennemført.
Hvor mange har du gennemført?

DS er meget lydhør og nærmest hungrer efter forslag, især til temaer,
fra sejlerne.
Lav noget arbejde for sejlerne i stedet for at nøjes med dumsmarte
bemærkninger.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 01-11-10 12:38

Du er efterhånden ved at være for tyndhudet. Min kommentar er ikke
dumsmart - blot en opfordring her til gruppens medlemmer, at de også trykker
på i forhold til DS.
En mand gør ingen sommer, og det kan da godt være, at du har så meget
gennemslagskraft i forhold til DS, at tingene ændres, men mange flere vil
måske kunne fremme processen yderligere.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-11-10 05:52

Så skulle du nøjes med at skrive opfordringen, eller blot fremkomme
med konstruktive forslag.
De kan sendes direkte til DS på adressen: info@danskebaadejere.dk

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 01-11-10 16:57

Kan du dog ikke bare skrive en ny fundats til denne gruppe, sådan at man
skriver tingene på den måde, som du mener er mest hensigtsmæssig ?
Du bevæger dig ud i en svær gråzone, når du - som her - forsøger at vejlede
mig i, hvad jeg bør fremkomme med samt på hvilken måde.
Alle her i gruppen deltaer efter evne, og ingen er forpligtet udover sine
evner.
Da du til stadighed fremhæver dig selv som meget vidende, er der mange, der
ikke når dig til sokkeholderen. Til gengæld så fremturer du alt for ofte med
lange og grundige udredninger om det ene og andet og kommer derfor meget
ofte alt for langt i forhold til debatten eller det spørgsmål, der er blevet
stillet.
Du er ikke konge eller regent her i gruppen, men selvom jeg af og til
kritiserer dig, så bidrager du da med meget godt, men jeg bryder mig ikke om
*åndshovmod* eller bedrevidende attituder.

En mand gør ingen sommer - frit omskrevet, og det står jeg fast ved

Det er så mit stilfærdige svar, som er afluset for samtlige grimme
superlativer, som presser sig på.

\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-11-10 03:32

Tak for de pæne ord m.m.
Brug hellere krudtet på at skrive til DS med dine ønsker for deres
arbejde med at levere fremtidens elektroniske søkort til sejlerne.
Det vi jeg sætte pris på!

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 03-11-10 05:32

On 2 Nov., 10:31, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> Brug hellere krudtet på at skrive til DS med dine ønsker for deres
> arbejde med at levere fremtidens elektroniske søkort til sejlerne.

Jeg Kan ikke tro at prisen bliver særligt højt, for KMS er jo nød til
at have dem i S57 formatet til de professionelle i H flåden.
Så prisen vil ikke blive så høj som nogen kan frygte, men husk nu på
at hvis du ikke vil betale for en vare så må du jo bare undvære, men
hvis du vil bruge varen og føle dig sikker på det ser står i den vare
er korrekt, så koster det alså noget. Og yder mere er der den mulighed
for at i evt. erstanings sager som den fra Læsø, kan man jo godt bruge
de elektroniske kort som jo er officelt udgivet af KMS til at lægge
sag an mod dem hvis de begår en bommert

Fra : blueocean

Dato : 03-11-10 05:35

On 3 Nov., 12:32, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> [...]
> de elektroniske kort som jo er officelt udgivet af KMS til at lægge
> sag an mod dem hvis de begår en bommert- Skjul tekst i anførselstegn -

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-11-10 06:51

I linket til manualen for OpenCpn som jeg henviser til i strengen
"Kortplotter", så har mange lande frigivet S-57 kort, se:
http://opencpn.org/chart_sources
Sammenligning mellem det usle mamon som indtægten er på søkortene, i
forhold til følgehændelser med dårlige og ikke opdaterede søkort vil
nok give gnierne baghjul.

MEN stadigvæk skal man have autoriserede opdaterede søkort ombord.
Alternativet er en komplet godkendt installation hvor ikke alene
søkortene og navigationsprogrammet; men også installationen skal være
godkendt.

OG NEJ, KMS kan under ingen omstændighed gøres ansvarlig, det er der
en klar dom for, skipper ombord er fortsat den ansvarlige for
navigationen ombord.

Mvh/Harding