Everglades, Floria
Fra : Kim Andersen

Dato : 26-10-10 17:09

Hej

Jeg skal til Everglades i Floria og mangler lidt hjælp fra nogle af jer der
har været der

Hvilke områder i national parken skal man tage hen?

Er der nogle der kan anbefale nogle moteller / hoteller INDE i parken.

Hvor er det bedst at tage på en tur med luftbådene?

MVH

Kim

Fra : Steen Hansen

Dato : 27-10-10 05:11

On Tue, 26 Oct 2010 18:08:51 +0200, "Kim Andersen"
<kimandersenNineNineNine@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Er der nogle der kan anbefale nogle moteller / hoteller INDE i parken.
>
>Hvor er det bedst at tage på en tur med luftbådene?

Har du lyst til at komme tæt på alligatorene, kan jeg anbefale Anhinga
trail, så kommer man garanteret ikke tættere på.
Fasinernde sted at gå, man holder godt fast i børnenne.

Der skulle også være et sted der hedder

http://www.sharkvalleytramtours.com/

Det skal vi besøge næste gang

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 28-10-10 06:53

> [...]
> Er der nogle der kan anbefale nogle moteller / hoteller INDE i parken.
> Hvor er det bedst at tage på en tur med luftbådene?

Hej Kim.
Nu er Everglades jo ikke et område man kan køre igennem på kryds og tværs -
det er ret begrænset hvor man kan køre
Anyway
- I skal en tur ud til Flamingo City. Det er ca. 1 times kørsel fra Miami
hvor der ikke re meget at se på og alligevel dukker der et og andet op
undervejs langs vejen, det kan være en slange, en skildpadde, forskellige
fugle eller små-søer med alligatorer i.
Flamingo City er en havn med en lille købmand, en campingplads og så lå der
tidligere et stort turist-motel. Jeg boede der i 1999, men da jeg var der
igen i 2008 var motellet blevet til en "spøgelsesby" hvor alt stod forladt
og tilgroet. Havneområdet var stadig intakt. I havnen så vi i 1999, hvor jeg
var der i Juli, både krokodille, alligatorer og manatee - desuden pelikaner
o.a.
- Dernæst skal I en tur ud af 41'eren mod Naples, også kaldet Tamiami Trail
og her er der et par overraskelser . Langs vejen så jeg f.eks en
alligator som var blevet kørt over af en lastbil, ynglende alligatorer på
reder (i juli) i krattet langs landevejen, og desuden kommer man forbi flere
af de steder hvor de tilbyder sejlture i airboats. Fra dem kommer man helt
tæt på sumplivet, dvs alligatorer, storke, hejrer osv osv.
Men det mest spændende var dog en afstikker som jeg tog i 2008 (marts). Hvis
du klikker på link'et nedenudner, så vil du kunne se et kort-udsnit af
41'eren, hvor der er en vej ind i Everglagesområdet syd for hovedvejen. Det
er en ca. 25 km lang grusvej, som er etableret direkte ind gennem sumpen, og
her fik vi altså afsindigt mange naturoplevelser. Vi så vaskebjørne, hjorte,
sumpskildpadder, alligatorer, slanger, rovfugle og en masse andre spændende
fugle. Og det er lovligt nok at køre dér.
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=25.807309,-80.971642&spn=0.22192,0.307274&t=h&z=12

Til sidst vil jeg anbefale en tur til Everglades City lidt længere mod vest
ad 41'eren - derfra kan man komme ud at sejle i Everglades området med noget
større (turist-)både, og her så vi bl.a. delfiner og manatee.
Allevegne er der parkranger-kontorer, og de fortæller meget gerne om alt du
vil vide. Desuden kan du få kort o.a. samt opdateringer på hvor der er godt
at kigge efter det ene og det andet.

God tur.
Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 29-10-10 11:02

Forresten...
Her kan du se nogle af mine fotos fra Everglades, samt lidt fra Florida
Keys, som jo bare er på den anden side af Everglades:
http://www.hejnfelt.dk/USA2008/Wildlife/index.html

Mvh
Niels