Jeg kan ikke se Bærbar på sationær
Fra : Old jester

Dato : 23-10-10 11:56

Jeg har en Staionær PC med winXP og en bærbar men Win7 pro.

Jeg har adgang til nettet på begge, jeg kan tilgå den stationære på
bærbar og se mapperne fra ST. Men når jeg tilgår
den bærbare på stationær ved at skrive \\Laptopi en tilfældig mappe på
stat, kan jeg godt se mapper fra BB, men ikke åbne dem???

Jeg får en meddelelse om at jeg nok ikke har adgang og at jeg skal
henvende mig til "serverens adminstrator"
hvem er det???

Jeg skal nok bruge etn adgangskode, men jeg bliver ikke spurgt om en
sådan?????

Merd venlig hilsen Old Jester

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-10 19:45

Old jester skrev:

> [...]

> den bærbare på stationær ved at skrive \\Laptopi en tilfældig mappe på
> stat, kan jeg godt se mapper fra BB, men ikke åbne dem???

Jeg har præcis samme situation. Mine XP-maskiner kan ikke tilgå
mapperne på min Vistamaskine og min Win7-maskine. De kan se dem
på netværket.

--
Bertel

Fra : Old jester

Dato : 23-10-10 13:13

On 23 Okt., 20:44, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Jeg har præcis samme situation. Mine XP-maskiner kan ikke tilgå
> mapperne på min Vistamaskine og min Win7-maskine. De kan se dem
> [...]

Det kan da ikke passe at du ikke kan finde ud af det??? Du har da
altid været
en slags guru for mig tidligere.
Jeg håber du får løst problemet og lader mig det vide. hilsen Old
Jester

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-10 21:32

Old jester skrev:

> Det kan da ikke passe at du ikke kan finde ud af det??? Du har da
> altid været en slags guru for mig tidligere.

Jeg har ikke rigtig gidet makke med det. Mine primære pc'er kører
XP og kan udveksle filer efter behov. De to 'låste' maskiner
lader jeg så styre processen når de skal involveres.

Jo mere besværlig Windows bliver, jo nærmere er jeg til at fyre
systemet og køre Ubuntu (en Linuxversion).

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-10-10 20:39

On Sat, 23 Oct 2010 10:56:16 -0700 (PDT), Old jester
<jens.gibe@gmail.com> wrote:

> [...]
>hvem er det???
>
>Jeg skal nok bruge etn adgangskode, men jeg bliver ikke spurgt om en

Et hurtigt skud fra hoften:
Noget med at sætte på W7 "avanceret share settings" og sæt det til
"turn on file and print sharing" og "use user accounts and password to
connect to other computers" og dele en folder "share with.....
specific people" og vælge en bruger og så ellers sætte rettighederne
passende ?

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-10 21:52

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> connect to other computers" og dele en folder "share with.....
> specific people" og vælge en bruger og så ellers sætte rettighederne

Det har jeg prøvet. Jeg deler et drev med ALLE med fulde
rettigheder - og alligevel er det låst. Jeg har ikke engang
læserettigheder fra en anden pc.

Jeg har også pøvet at tilføje en bruger der kan få rettigheder.
Jeg får kun lov at vælge brugere fra Windows7-pc'en, og listen er
tom selv om jeg er logget på (som admin).

Det eneste der kan deles, er mappen Users som indeholder Default
og Public. Der er læserettigheder i Default og fuld rettighed i
Public. Det åbner man for ved at sætte prik ved "Deling af mappen
delte filer". Det er den der reelt hedder "Users", og det er det
navn de andre pc'er ser den under. Windows 7 opererer med reelle
navne og viste navne hvilket fik mig til at oprette mappen
"Programmer" (fordi et program tilsyneladende ville oprettet
mappen "Program Files") så jeg nu har to mapper der hedder
"Programmer" ved siden af hinanden.

--
Bertel

Fra : Old jester

Dato : 24-10-10 03:52

On 23 Okt., 22:52, Bertel Lund Hansen
> [...]
> "Programmer" (fordi et program tilsyneladende ville oprettet
> mappen "Program Files") så jeg nu har to mapper der hedder

Jeg takker for jeres indlæg, jeg skal nu printe dem ud og printet i
hånden stave mig igennem anvisningerne.
Jeg bruger NU netværk FRA Stationær til Bærbar, skal jeg have noget
fra BB kan jeg flytte det over i DROPBOX, det virker men er bøvlet.
I mit første brev spurgte jeg hvem der er "serverens
administrator" - Er det noget med Administration som ved f.
eks start af maskinen ???

med venlig hilsen Old Jester

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-10-10 11:12

On Sun, 24 Oct 2010 02:51:47 -0700 (PDT), Old jester
<jens.gibe@gmail.com> wrote:

>I mit første brev spurgte jeg hvem der er "serverens
>administrator" - Er det noget med Administration som ved f.
>eks start af maskinen ???
Det dækker over hvilke rettigheder du har med det brugernavn/password
du har logget på PCen med, dette kan angives ved opstart, men man kan
også have en opsætning hvor maskinen selv logger på og så ved man ikke
nødvendigvis hvem man er.

Som Administrator (brugernavn/password der har administrator
rettigheder) kan man foretage flere ting/handlinger end en alm. bruger
uden administratorrettigheder.

/Hans

Fra : Mcwm

Dato : 24-10-10 11:53

Den 24-10-2010 12:11, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
>
> Som Administrator (brugernavn/password der har administrator
> rettigheder) kan man foretage flere ting/handlinger end en alm. bruger

Han er admin på begge sine maskiner

Venligst
Mcwm

Fra : Old jester

Dato : 26-10-10 10:55

On 24 Okt., 12:53, Mcwm <newsFJ...@glostrup.it> wrote:

> Han er admin på begge sine maskiner
>
> Venligst
> Mcwm

Mange tak Mcwm, men hva' så?? Jeg ved godt jeg har fjumret, men er
der ikke nogen der har en opskrift?? Jeg har købt to bøger, en om
netværk og en om Win7 men de her nu ikke hjulpet mig. Jeg må nok
slette hele dyngen og begynde fra begyndelsen igen, for noget MÅ jeg
ha' gjort forkert. Blot er jeg lidt ked af at slette min router-
forbindelse hvis det ikk er nødvendigt. Fejlen ligger nok et sted
mellem min opsætning af arbejdsgruppen mllem XP og Win7 ??? Mon
ikk' ???

mvh old jester

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-10-10 18:06

On Tue, 26 Oct 2010 09:54:30 -0700 (PDT), Old jester
<jens.gibe@gmail.com> wrote:

> Fejlen ligger nok et sted
>mellem min opsætning af arbejdsgruppen mllem XP og Win7 ??? Mon
>ikk' ???

Jeg tror ikke det har noget med arbejdsgruppe at gøre, har de samme
navn på begge maskiner så fint og hvis ikke så skulle det ikke
blokerer for noget.
Du skal nok mere på jagt efter de shares du har lavet på maskinerne,
altså de folder/mapper der er delte, det må være opsætningen af dem
der driller, specielt på W7.

/Hans

Fra : Mcwm

Dato : 26-10-10 23:18

Den 26-10-2010 19:06, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> Du skal nok mere på jagt efter de shares du har lavet på maskinerne,
> altså de folder/mapper der er delte, det må være opsætningen af dem

Opsætningen har været på plads, det hele har virket uden brug af
brugernavne og password, det ved jeg af første hånd, da jeg satte det op
for OJ

Han må blot væbne sig med tålmodighed, til jeg atter får tiden.

Venligst
Mcwm

Fra : Old jester

Dato : 27-10-10 12:52

> [...]
> for OJ
>
> Han må blot væbne sig med tålmodighed, til jeg atter får tiden.

Jeg kan sagtens væbne mig med tålmodighed, for jeg er virkeligt
taknemmelig for den hjælp jeg har modtaget. Meget kompetent end da,
alt virkede, blot kunne jeg ikke huske den rette procedure for at få
det i gang efter nogen dage. Så har jeg garanteret rodet i det.
Der er nogen (mig) gamle narre der ikke kan følge med når en virkeligt
PC mand laver en opsætning med "fjernbetjening", det går som lyn og
torden og jeg nåede ikke at få skrevet noget ned. Jeg ved det er min
egen fejl, men jeg savner at der på maskinen er et sted man kan se
hele opsætningen. det kan såmænd nok ikke lade sig gøre, men jeg havde
engang Agent som mailprogram og der var en fil der hed noget med "INI"
og i den mappe kunne man finde alle de nødvendige oplysninger (det
hedder nok noget andet) til programmet. Da jeg havde den mappe kunne
jeg flytte programmet fra maskine til maskine uden problemer, men sån'
kan man nok ikke ned en Netværksopsætning ????
Tak til alle Old Jester