Dieselmotor trækker ikke
Fra : Poul Erik

Dato : 24-10-10 03:52

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en Maxi 77 med en Volvo Penta MD6b (10HK)
og sejldrev 100S (1.66)
Båden er monteret med en 2-bl flexofold foldepropel med dia/stigning
14x9.

Når jeg giver fuld gas, med skruen indkoblet løber motoren ikke mere
en 1450 o/min (ca 5knob i stille vejr) og den soder meget.
Den bruger ingen olie, og ubelastet kører motoren nemt 2400 o/min.

Jeg har lige fået båden op af vandet og der var overhoved ingen
begroning/ruer på skrog og køl, men derimod en del på skruen, se
billede)
Nogen der har et bud på problemet??

Selv har jeg en mistanke om at skruen er for stor og derved sejtrækker
motoren og derfor ryger kraftig.

Mvh

Poul Erik Kristoffersen
Jomfru Ane af Mariager
Tlf 2129 1214

Fra : Børge

Dato : 24-10-10 11:15

Den 24-10-2010 11:52, Poul Erik skrev:
> [...]
> billede)
> Nogen der har et bud på problemet??
>
> Selv har jeg en mistanke om at skruen er for stor og derved sejtrækker

Det er mest sansynelig, at det er de ruer på skruen der er problemet det
er før set, at selv få ruer har voldt problemer.
mbh.
Børge L.

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-10-10 11:34

Den 2010-10-24, skrev Poul Erik:

> Selv har jeg en mistanke om at skruen er for stor og derved sejtrækker
> motoren og derfor ryger kraftig.

Det kunne meget vel være tilfældet.

Jeg har selv en FlexOFold 13 x 9 på et Yanmar sejldrev og med en ældre
8 hk 1GM motor, og den skrue skal bestemt ikke være større, da den
også fornemmes at sejtrække lidt ved fuld gas. Båden er 26 fod.

Jack Skrydstrup fra FlexOFold plejer at være god til at 'pinpointe'
hvor stor skruen skal være hvis man oplyser ham om båden, motoren og
andet nødvendigt.
Så har han vist også en 'ombytningsret', forstået således at man kan
prøve et par nye blade i 14 dage og hvis de ikke passer, tages de retur
/ ombyttes uden beregning.

Men som Børge skriver, så kan mange ruer på skruen også ødelægge
trækkraften fuldstændigt.

--
/ Ole

Fra : Poul Erik

Dato : 24-10-10 06:21

On 24 Okt., 12:34, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:

> [...]
> / ombyttes uden beregning.
>
> Men som Børge skriver, så kan mange ruer på skruen også ødelægge

Hej

Tak for foreslagende. Jeg prøver at kontakte Jack Skrydstrup fra
Flexofold.

Poul erik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-10-10 12:53

Rurer på propelleren giver som resultat en meget dårlig propel og som
du har bemærket en betydelig overbelastning af motoren.

Et problem er at motorværkstederne ikke gerne renoverer MD 6 og 7-
maskiner, fordi der næsten ikke findes reservedele til dem længere.

Motorproblematikken kan udvikle sig til et tveægget sværd for mange
småbåde på Maxi 77's størrelse. Der vil efterhånden komme pres på
bådejere med gamle, udslidte motorer, som griser luft og vand. Men
bådenes værdi kan knap bære investeringen i en ny indenbordsmotor, så
priserne på dem vil falde.

Er du glad for din båd og den passer i størrelse til dit behov, så
prøv inden så længe om du kan få en hovedreparation, så kan den
forhåbentligt igen holde i mange år, men det er ikke sikkert, eller
alternativt skifte til en moderne motor, der hverken støjer, vibrerer
eller forurener, som de gamle motorer.
Min Arona, 12HK, på min B-31, knækkede i krumtapakselen og blev
totalskadet ved eksplosionen. Det var efter en hovedreparation.
Den blev udskiftet til en Perkins Perama M20, et valg som jeg absolut
ikke har fortrudt.
Motorer køber du i England eller Tyskland over nettet, da priserne er
væsentligt billigere end i DK.

Mvh/Harding

Fra : Børge

Dato : 25-10-10 21:15

Den 25-10-2010 20:53, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> ikke har fortrudt.
> Motorer køber du i England eller Tyskland over nettet, da priserne er

Der har været eksempler på at nogle var parat til hovedrenovering / ny
motor men hvor rengøring af skruen løste problemet så det er vel i
første omgang værd at prøve også i dit tilfælde.
Mvh.
Børge L.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 25-10-10 23:40

Min oplevelse i år med en MD 17C Volvo 3-cylindret.
Hen på sensommeren mistede jeg ca. 500 omdrejninger i forhold til de
sædvanlige ca. 2100 omdrejninger (ved belastning), hvilket igen medførte, at
jeg manglede de fornødne "skud", når jeg skulle ind på min plads med
sidevind.
Indskudt skal det bemærkes, at min motor kører ca. 2700 omdrejninger, når
der ikke er belastet.
Tidligere kørte jeg ca. 2600 omdrejninger med en 2-bladet fast skrue, mens
jeg nu har en 3-bladet skrue, der er årsag til differencen, og at den nu
kører ml. 2100/2200 omdrejninger, når det går for fuld skrue - min
marchhastighed er ca. 6 knob v/1700 omdrejninger.

Årsagen til den manglende motorkraft var rurer på skruen, hvilket blev
klaret på den måde, at jeg fik en dykker til at skrabe skruen ren, hvorefter
jeg igen kunne "køre" som hidtil, og som igen betød ca. 10 sejlture mere i
dette efterår. Havde jeg ikke fået fjernet rurerne, havde jeg ikke sejlet
mere i år.

Nu skal båden op næste mandag, og så vil jeg glæde mig til en grøn vinter og
et tidligt forår.

Så - Poul Erik - rurer er helt sikkert årsagen til det hele.
Jeg plejer ikke at have dette problem, som helt klart opstår, hvis båden
ligger ubenyttet hen i længere perioder hen over sejlsæsonen. Der er nogle,
der siger, at man skal aktivere motoren ca. hver 14. dag incl. at lade
skruen køre, mens man ligger på pladsen (hvis ej tid til sejlture).
Min manual foreskriver i øvrigt, at motoren startes og køres varm hver 2.
uge, hvis båden ikke kommer ud at sejle.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 26-10-10 02:47

Hej Nyhedsgruppe
Men hvad gør man så for at forebygge rurer på sin propel? Jeg har haft
nøjagtigt samme problem som omtales her i tråden. Min bund var malet
med VC 17 og var stort set fri for rurer og begroning. Propellen er en
2 bladet foldepropel og de sidste par ture i efteråret kunne den
næsten ikke trække båden gennem vandet for motor. Der var ingen
problemer når det var vinden som trak.. Da jeg fik båden op i fredags
var propel og aksel belagt med et lag på adskillige centimeter rurer.
Dog ikke værre, end at propellen kunne folde sig sammen og ud igen. Da
jeg søsatte båden i foråret var skruebladene poleret til blankt
messing og jeg havde behandlet dem med fælgvoks, som var et råd jeg
fik her fra nyhedgruppen. Jeg havde ingen problemer før engang først i
september måned, hvor jeg kunne konstantere, at den gik ca 1 knob
langsommere ved samme motorkraft. Findes der noget, som er bedre, og
som er velegnet til en messing foldepropel?

Hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie"
Hejlsminde

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-10-10 16:53

Ole Jeppesen har bragt dette til os:

> Men hvad gør man så for at forebygge rurer på sin propel?

Nogle år er ruerne værre end andre år. Vandet har generelt været varmt
i år, så er der nok mange.

Jeg spraymaler propellen med Trilux "Prop-O-Drev" fra international.
Det virker fint og holder de fleste af bæsterne væk.

En 500 ml dåse koster spidsen af en jetjager, men nu har min holdt i
4-5 sæsoner og der er til et par endnu, så det går an.
Men glem alt om at polere skruen fin og blank om foråret. Den bliver
sort (med sort maling , og det maling der stadig sidder på skruen
efter sæsonen, sidder fast.

Hempels "Alu-Safe" skulle også være OK til en skrue.

--
/ Ole

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 01-11-10 10:46

Jeg har brugt Prop-o-drev og alu-safe 4-5 år hver. Min erfaring er, at
Alusafe er marginalt bedre.

Bjarke

Fra : John Hilt

Dato : 30-10-10 11:54

On Tue, 26 Oct 2010 01:46:49 -0700 (PDT) Ole Jeppesen
wrote in news:dk.fritid.sejlads

>Men hvad gør man så for at forebygge rurer på sin propel? Jeg har haft
>nøjagtigt samme problem som omtales her i tråden.

Jeg har meget god erfaring med den opprinnelige versjonen av Jotun Drev.
En blank lakk, som holdt propellen ubegrodd i nesten tre år.

Først polerte jeg med skrubbesvamp og tannpasta for røgere. Skylte så
godt og lot propellen tørke. Så påførte jeg Jotun Drev i tre omganger,
der lakken fikk tørke mellom hver påføring.

Jotun Drev ble da levert i en lille boks på 2 dl, og inneholdt en gift
som er forbudt for påføring på hele båten. Dagens versjon har det samme
navnet, men jeg vet ikke hvor godt den virker:

http://www.faerderbaatutstyr.no/prod.php?id=4116&menuClosed=1

http://www.bue-net.dk/product_info.php?products_id=515

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-10-10 08:48

Hej Ole,

Jeg påsmører VC Bottom-Wax teflon. Et produkt som jeg har købt hos
Hjertmanns i Raa; men de fører det desværre ikke mere.
Produktspecifikationen nævner at det indeholder Morfolin 1 - 5 %.
En halv liter holder til mange år. Jeg bruger det på propelleren og
lige over bundmalingen. op til stafferingslinien.

Resultatet om efteråret kan du se på dette billede:
http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/107-0718%5E_IMG..jpg#resId/385B351F0FA74290!410

Propelleren afrenses i en meget svag saltsyreopløsning og skylles
grundigt med vand, hvorefter den poleres/slibes med en Scotch svamp og
til sidst påsmøres Bottom Wax med en klud i et tyndt lag.

Jeg håber at din propel er af bronze og ikke messing.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-10 23:29

Så har vi den igen - igen--
Rurer på propeller er der kun EEN kur imod !!
Den hedder:
Poler--
Ikke : Pudse-- blanke -- men polerer..!!

Sidste år offentliggjorde Yacht en undersøgelse om propellers behandling for
at undgå bevoksning af samme.
Konklution. Alle de anpriste midler var alene anvendeligé til at fylde
fabrikanters bankkonti..!!
Ønsker man at have en funktionsduelig propel, er der kun to ting, der dur:
1: Hold dig væk fra steder, på tidspunkter, hvor rurer udsender
yngel.(hvilket er umuligt)
2: Poler din propel..!!

Tests af adskillige af de såkaldte "midler" mod bevoksning, viste alle, at
der her alene var tale om religion, i forhold til virkningsgrad.

Den eneste duelige måde var, at Polerer propellen.
Alt andet, er er at påfører "profitol".
Er det ikke sådan, du kalder det Harding?

Poler - poler - poler propellen.
Det virker.
Alt andet er fis i en hornlygte.

MVH

Egon

Fra : HH

Dato : 27-10-10 04:48

Da jeg mistænker min foldepropel (Volvo Penta 2-bladet) for at være en
del begroet i år. Den har jeg indtil nu har malet med noget cruiser
antifouling, men bøtten er ved at være tom og da den er rigtig meget
gammel nok ikke kan erstattes, så leder jeg efter alternativer. Derfor
tog jeg mig sammen og betalte 2 Euro for at downloade artiklen i
"Yacht" fra maj 2010.

http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=6177

Indholdet passer ikke med konklusionen der er nævnt ovenfor.
Der er testet 6 forskellige produkter inklusive polering, og der er
givet stjerner til hver. De maksimale 5 stjerner er givet til et mig
ukendt produkt der hedder Velox Plus, mens Internationals Prop-O-drev
får 4 stjerner. Poleringen fik kun 3 stjerner.
De testede både synes at have befundet sig i den tyske ende af
Østersøen, nogle med sommerture til danske farvande.
Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-10 13:46

"HH" <hhmcsv@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

***************************

Har jeg virkelig husket så meget galt?
Må være alderen - øv--

Jeg selv anvender nu polering, og har skrottet div. antimidler.
I 3 år har jeg ikke haft begroning på mællen.
Men det kan jo også skyldes, at jeg har været heldig, og ikke har været på
stederne, på tidspunkter, hvor jævleyngelen slippes løs.

MVH

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-10-10 05:48

Desværre her er du igen galt på den.

Der findes propeller lavet af bronze, jern, rustfrit stål m.m.
Jernpropellerne er oftest epoxymalede eller belagt med Rilsan.

Rapporten i Yacht giver ikke høje karakter sammenlignet med påsmurte
midler.

I vandene findes næste 1000 arter rurer hvoraf Balanius familien er
den fremherskende hos os.
Rurernes villighed til at fæstne sig er meget afhængig af vandets
temperatur og saltindholdet i vandet påvirker rurerne forskelligt fra
art til art. Er der artsfæller tilstede spiller saltindholdet en stor
rolle for valget af stedet hvor de hæfter sig fast.
Det er også konstateret at meget finkornede overflader øger
bosættelsen i modsætning til mere grovkornede overflader der hæmmer
fastgørelsen.
Rurer producerer to forskellige typer lim, en primær og en sekundær.
Den primære bliver udskilt når den bosætter sig på overfladen. Den
sekundære lim bliver udskilt er frigjort fra overfladen. Det er den
lim som den bruger, når den vedhæfter sig for at undersøge en
overflade.
Når ruren har fundet en passende overflade, benytter den jern(lll) til
at danne disulfidbindinger (svovlbroer) mellem molekylerne i limen.
Dette gør ruren ved at reducere Fe (lll) til Fe (ll) og samtidig
oxyderte -SH til -S, så der kan dannes mange disulfidbindinger. Det
vil være nødvendil at bruge et reduceringsmiddel til at bryde
disulfidbindingerne. Her har det vist sig at DTT (dithiothreitol) i en
guanidine hydrochloride opløsning kan fjeren det meste af limen.
Limen består hovedsagligt af proteiner og kan opløses med forskellige
syreopløsninger. Jeg bruger en saltsyreopløsning, billig og effektiv
og fjerner tillige kalkdannelserne.
Rurens lim er så stærk at selv epoxy blegner ved sammenligning.
Kunne man kunstigt frembringe et feromon til påsmøring, der signalerer
"at her er ikke godt at være" vil det være en løsning men man ved ikke
om der skal laves forskellige feromoner afhængig af arten.
Det lader til at rurer er meget sociale med andre af deres egen art.
Har en hæftet sig fordi der er god madtilstrømning så kan man forvente
at der kommer flere til.
Derfor vil fortsat den bedste beskyttelse mod rurers fasthæftelse på
overflader være en bundmaling; men malingen skal ikke slides af under
brugen.
Bottom-wax har vist sig at være meget effektivt på min båd.

Begrebet "Profitol" stammer fra en kemilærer på læreanstalten.
Når en væske skulle fortyndes med vand brugte han udtrykket: tilsæt
mere profitol.
Det har kommunerne taget til sig. De har pålagt profitol med store
afgifter.
Godt der ikke er afgift på det havvand vi sejler rundt i, for det er
der godtnok meget af.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 27-10-10 06:08

Jeg tror også mest på en eller anden form for antifouling, maling/voks/
whatever. Min foldepropel som Volvo kalder for bronze, er nu snarere
messing forstået på den måde at der er voldsomt meget zink i
legeringen. Jeg har engang set en deklaration af legeringen, men kan
ikke finde den lige nu.
Det bliver nok en gang prop-o-drev til foråret!

Hans-Henrik

Fra : HH

Dato : 02-11-10 08:50

Så fik jeg damperen op i dag, hele bunden er meget fin, kun et tyndt
slimlag, men propellen..........
Se her:
http://picasaweb.google.dk/hhmcsv/Optagning2010#
Masser af rurer på nav og den inderste del af propellen (Volvo Penta
"bronze" foldepropel).
Propellen var malet med Internationals Cruising Antifouling - som var
en dåse jeg havde kun til dette formål, og som derfor har holdt i
temmelig mange år........! Men nu ryger den ud.
Rurerne var helt sikkert årsag til, at farten for motor var reduceret
med omkring 1,5 knob her sidst på sæsonen. Med til historien hører
sikkert også, at jeg kun har haft omkring 20 motortimer, så rurerne
har haft fred og ro til at vokse. Sejltiden for sejl var heller ikke
imponerende, 270 sømil blev det til i alt.
På foto 3 og 4 ses i øvrigt verdens ottende vidunder: En sejlbåds-
dækplade som blev kontaktlimet på i maj 1984 og som har siddet der
lige siden!

Hans-Henrik