Pludselige kursændringer med autopilot ind~
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-10 05:01

Farvandsvæsenet gør opmærksom på, at hvor der er nedlagt
højspændingskabler i vandet, kan kablerne påvirke magnetisk kompas.
Det giver, med autopilot indkoblet, typisk en kraftig, pludselig og
uhensigtsmæssig stor kursændring, når kablet passeres.
Hold øje med kabelsignaturerne i Søkortene og foretag evt. frakobling
af autopiloten, der kan jo være andre både i umiddelbar nærhed, og
sammenstød må og skal undgås.
Man kan også risikere at sejle ind på grundt vand, om der ikke holdes
udkik.

Jeg har mange gange haft kraftige kursændringer ved passage af kabler.
Derfor studeres søkortene altid for signaturer for højspændingskabler..
og autopiloten kobles fra ved passage.
Heldigvis vfi ikke været i nærheden af følgehændelser.

Mvh/Harding

Fra : Aage Andersen

Dato : 22-10-10 13:42

"Harding E. Larsen" Farvandsvæsenet gør opmærksom på, at hvor der er nedlagt
[...]

Jeg har observeret fænomenet ved passage af kablet fra Sverrige til Læsø.
I Østersøen har jeg ogsaa været ud for det, men der var ikke vist et kabel i
søkortet, saa det maa have været en ubaad eller et vrag.

Aage

Fra : Roderiet

Dato : 23-10-10 11:10

Hej der Aage A. skriver at, han i Østersøen har været ude for
kursændringer med autopilot. Da der ingen kabler har været må det være noget
andet, f.eks. U-båd ell. vrag. Kan et vrag påvirke et fluxgate-kompas så
der kommer udslag på autopiloten ?. Jeg mener at vide, at jeg til Y1 blev
gjort opmærksom den radioaktive undergrund forskellige steder i Østersøen,
så misvisningen pludselig kunne ændre sig for straks efter, at falde/ stige
til hidtidigt niveau. dette for at man ikke skulle splitte skibet ad efter
kilden til misvisningen, når den kom fra jernmalmen i klippegrunden. Dreyer
mente vist at vi skulle orientere os ved udkik og ikke henfalde til
mekanikken. mvh Niels F.

Fra : Lars Schmidt

Dato : 23-10-10 11:24

Lige en lille bemærkning:
Udslag kan osse forekomme ved passage af stålkonstruktioner/ store skibe,
hvilket kan være særdeles uheldigt hvis man ikke reagerer hurtigt!
Venlig hilsen Lars Schmidt

Fra : Per Kaaber

Dato : 23-10-10 17:44

Lars Schmidt forklarede:
> [...]
> Udslag kan osse forekomme ved passage af stålkonstruktioner/ store skibe,
> hvilket kan være særdeles uheldigt hvis man ikke reagerer hurtigt!

Eller sandaler med smarte magnetlukninger, der valser forbi autopiloten

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : HH

Dato : 23-10-10 03:29

Fænomenet forekommer kun ved passage af jævnstrømsforbindelser, og
naturligvis kun når disse fører (høj) strøm. Den første
jævnstrømsforbindelse var det daværende Elsams forbindelser over Læsø,
som har kabelstrækninger mellem Jylland og Læsø og mellem Læsø og
Sverige. Senere er der kommet flere til: Kontek-forbindelsen mellem
Sjælland og Tyskland og senest (her i år) forbindelsen over Storebælt..
Der er tale om kraftige transmissionsforbindelser til overførsel af
store elmængder. Spænding typisk på 400kV og effekt på 600MW.
Oprindeligt blev jævnstrømsforbindelserne lavet med et enkeltleder-
kabel og med returvej i vandet, senere er det blevet mere almindeligt
med separate returkabler som ikke nødvendigvis føres samme vej. Der
kan derfor med begge disse løsninger blive et resulterende magnetfelt
over kablerne - dette kendes ikke fra vekselstrømskabler hvor summen
af strømmene er nul og hvor der ikke er noget konstant magnetfelt som
kan give fejlvisning på kompasser.

Problemet er naturligvis kun når man bruger autopilotens kompas og
ikke hvis man fx. sejler efter en rute/waypoint fra en GPS.

Men det er ganske morsomt at se båden lave et fint S i vandet når man
en vindstille dag kører for autopilot og motor hen over kablet som jeg
har prøvet det ved Læsø.

Hans-Henrik

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-10-10 12:57

HH kom med følgende:

> Problemet er naturligvis kun når man bruger autopilotens kompas og
> ikke hvis man fx. sejler efter en rute/waypoint fra en GPS.

Jo, det er der stadigvæk, for når autopiloten er sat til at sejle mod
et waypoint så bruger den stadigvæk sit interne fluxgate (magnetiske)
kompas til at styre med.
Derimod bliver kursen langsomt reguleret / korrigeret via XTE (Cross
Track Error) signalet fra GPS'en - altså systemet (GPS + autopilot)
forsøger at holde afstanden til den rette kurslinie mellem start og
udgangspunkt så lav som mulig.
Oftest (på min båd) er fejlen < 0,01 sm.

--
/ Ole