Fiberbrød
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 21-10-10 01:04

Hej !!

Er der nogen af jer, der har en super-opskrift på et fiberbrød---- noget der
fylder/mætter og som under ingen omstændigheder virker fedende. Hvordan det
smager er underordnet !!! Bare det fylder og mætter. Om det er brød eller
boller er også underordnet --- bare det kan tygges / spises med alm.
postevand -- uden smør / margarine / andet fedtstof, uden brug af hammer og
mejsel / kompostkværn eller blender / kødhakker, ----- blot det er til at få
ned.
Har prøvet alle de rugbrødstyper der findes på markedet, men dem kan min
mave / mit pendul / min badevægt ikke med --- de forskellige former for
hvidt eller mulat-brød, virker kun fedende uanset hvilke smarte navne de
giver det ---- altså tilbage til bageovnen.
Jeg er helt klar over, at vi er født for at dø, -- men man kan jo godt gøre
lidt selv for at "forlænge" opholdet.
Med megen agtelse
Hans

Fra : Rado

Dato : 21-10-10 10:20

On Thu, 21 Oct 2010 02:03:44 +0200, "Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk>
wrote:

> [...]
>giver det ---- altså tilbage til bageovnen.
>Jeg er helt klar over, at vi er født for at dø, -- men man kan jo godt gøre

Har du prøvet chapatis / fladbrød, stegt på panden? Det det synes at
være langt lettere fordøjeligt end ovnbagt brød, af en eller anden
grund. Jeg spiser det selv hver dag (røredejsversionen) i stedet for
alm. brød.

Man kan enten lave en almindelig dej af fuldkornsmel (f.ex. hvede) som
man ruller ud til en slags tykke pandekager, som man så steger på
panden, eller en tyk røredej som man blot hælder på panden ligesom
pandekagedej, i et lag på 1-3 cm, efter hvad man foretrækker. Bag
nogle minutter på hver side ved svag til jævn varme, evt. under låg.

Prøv først røredejen, den er meget let at lave da den ikke kræver
æltning - man rører blot vand. fuldkornsmel og salt sammen et par
minutter, til en tyk grød. Den giver nok også de lettest fordøjelige
brød. Man kan bruge dejen med det samme eller lade den stå i op til et
døgn inden man bruger den, smagen vil ændre sig fra lidt flad/neutral
til kraftig og sød og til sidst sur (surdej) efterhånden som tiden
går, og den vil for nogles vedkommende nok have indflydelse på hvor
meget de spiser. Temperatur og saltindhold har indflydelse på hvor
hurtigt smagen ændrer sig.

Jeg vil anbefale at bruge en slip-let pande og smøre den med et par
dråber kokosolie (palmin) inden brødet lægges på. Kokosolie er
ikke-hærdende og danner ikke en konstant voksende belægning på panden,
i modsætning til de fleste andre former for madolie. Har selv måttet
smide flere overbelagte pander ud indtil jeg opdagede det her trick.

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : Rado

Dato : 21-10-10 10:28

On Thu, 21 Oct 2010 11:19:52 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

Tilføjelse:

>Man kan enten lave en almindelig dej af fuldkornsmel (f.ex. hvede)

Man kan selvfølgelig komme en vis mængde klid (eller andet fiberrigt,
kaloriefattigt fyld som f.ex. revet gulerod) i dejen hvis man vil;
klid indeholder jo langt færre kalorier end mel og fylder godt, men
det er ikke noget jeg selv har eksperimenteret med.