Port Forwarding
Fra : BOX

Dato : 21-10-10 14:46

Er der nogen der kan give mig en god vejledning/forklaring til Port
Forwarding.

Jeg har nu monteret 2 stk Iomega Nas-server, men når jeg kalder den ene op
udefra får jeg den anden og modsat.

Det er noget med min router, med at henvise, men jeg køre nu rundt i det.

Jeg har en Linsys WRT160N, hvis i kan hjælpe mig

BOX

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-10-10 16:39

On 2010-10-21, BOX <bjarnebo@danbbs.dk> wrote:
> Er der nogen der kan give mig en god vejledning/forklaring til Port
> Forwarding.

Kan da prøve.

> Jeg har nu monteret 2 stk Iomega Nas-server, men når jeg kalder den ene op
> udefra får jeg den anden og modsat.

Lyder mystisk

> Det er noget med min router, med at henvise, men jeg køre nu rundt i det.
>
> Jeg har en Linsys WRT160N, hvis i kan hjælpe mig

Kan da prøve. Du må leve med fine ascii tegninger.

Din router sørger for at dirigere trafik "inde"fra dit net ud på
internettet og "ude"fra internettet ind på dit interne net.

For at tilgå en enhed skal man bruge en ip adresse, et husnummer på
maskinen. Men ligesom dit hus har forskellige rum med forskellig
funktionalitet, kan en computer også lave forskellige ting. En
port/dør kan være til hjemmesider, en kan være til mail, en kan være
til en NAS service, osv.

Da din internetudbyder kun tillader at du har en computer/et hus ud
mod internettet er det svært at få fat i ting på indersiden. Det løser
man ved forwarding. Altså at hvis man banker på din routers dør 8080,
så åbnes der, ved magi, dør 8080 på den første NAS boks. Hvis man
banker på din routers dør 8081, så åbnes der dør 8080 på den anden NAS
boks.

Så:

* Din router har en offentlig/internet ip (min er f.eks.
217.157.241.182)
* Din router har også en privat/internet net ip (min er f.eks.
192.168.1.1)
* Din første nas boks har så en privat ip (min er 192.168.1.2)
* Din andne nas boks har en privat ip (min er 192.168.1.3)
* Du tilgår dine nas bokse på en bestemt port (hos mig er det port 80)
* Du _finder_ på 2 porte du gerne vil tilgå dine nas bokse på udefra
(lad os antage at du bruger 8080 og 8081)
* Du laver følgende configuration i din routers forwarding/nat
217.157.241.182:8080 -> 192.168.1.2:80
217.157.241.182:8081 -> 192.168.1.3:80

Og så kan du tilgå hver sin NAS boks på henholdsvis port 8080 og port
8081 udefra

Thomas

Fra : BOX

Dato : 21-10-10 22:56

Tak for en god forklaring, men jeg kan ikke se mig ud af hvordan jeg gør det
i routeren, mon du kunne give mig
lidt vejledning.

Hilsen
BOX

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-10-10 06:45

"BOX" <bjarnebo@danbbs.dk> crashed Echelon writing

> Tak for en god forklaring, men jeg kan ikke se mig ud af hvordan jeg
> gør det i routeren, mon du kunne give mig
> lidt vejledning.

Log ind i router->Apllications & Gaming->Single Port forwarding

External port = porten som der skal anvendes fra internettet
Internal port = porten som enheden svarer på internt på netværket
Protocol = om det skal være TCP, UDP eller Begge for forwardes
To IP Address = adressen som enheden har på netværket
Enabled = giver vist sig selv

Se billeder på
http://www.pcwintech.com/screenshots-linksys-wrt160n-linksys-firmware

Men vær obs på du ikke har nævnt hvad der skal opnåes adgang til.
Webinterfacet, FTP, SMB, andet??

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-10-10 13:46

On 2010-10-21, BOX <bjarnebo@danbbs.dk> wrote:
> Tak for en god forklaring, men jeg kan ikke se mig ud af hvordan jeg gør det
> i routeren, mon du kunne give mig
> lidt vejledning.

Jeg tror Bjarke har været der. Start med at samle information sammen.

1. Hvilke 2 porte vil du bruge externt?
2. Hvad er ip på de 2 NAS bokse
3. Hvilken port/service skal der tilgås på de 2 NAS bokse? (ssh/22,
ftp/21, http/80, https/443, andet, noget tredie). Vil du give adgang
til de filer der er på NAS boksen ud på nettet, eller vil du give
adgang til at kunne styre den ude fra nettet?

Thomas