konfig af Proliant 3000
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-10-10 12:17

Jeg har fået en gammel Compaq Proliant 3000 ind for at se om der kan reddes
data ud af den, da et eller flere drev i dens RAID array er stået af
(SMART-2DH controller).

Jeg har indtil videre brugt et par timer og megen tid på nettet for at
finde tools og dokumentation. Så nu vil jeg blot have af-/bekræftet et par
ting.

Kan serveren starte fra CD? (Her tænker jeg mest på HPs SmartStart CDer)?
Forsøg indtil videre har ikke virket, og jeg mistænker om CD drevet også er
stået af.

Den eneste måde at komme i dels BIOS og ind til RAID konfigurationen er
enten via SmartStart CD eller disketter?

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-10-10 12:44

On 21 Oct 2010 11:16:50 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

> [...]
>Forsøg indtil videre har ikke virket, og jeg mistænker om CD drevet også er
Så prøv med et anden CD drev, gerne et Compaq med samme alder som
serveren.

>Den eneste måde at komme i dels BIOS og ind til RAID konfigurationen er
>enten via SmartStart CD eller disketter?
Eller vis den specielle Compaq partition der burde være (men ikke
nødvendigvis er) på harddisken, noget med F10 når der blinker en
cursor i øverste højre hjørne ?

Men, pres ejeren hårdt på maven for at finde ud af hvilken RAID konfg.
den kørte i, det er nemlig meget sandsynligt at konfigureringen kun
ligger på controlleren og at denne så har smidt konfigureringen, den
har nok alderen til det (batteri backuppen på controlleren er nok
færdig)
Har den kørt i mirror er det bare at gøre som nedstående, i stripe er
jeg mere på bar bund med mulighederne.

Ellers kan du prøve at sætte diskene enkeltvis til en alm. SCSI
controller, men for guds skyld så boot ikke den vej.
Så kan du se hvad data der udmildbart kan tilgås.
Inden du gør dette så noter lige hvilken disk der sidder hvor i
systemet, bare for alle tilfældes skyld.

Hvis du kan få fat i et par andre tilsvarende diske kan du lege lidt
med forskellig RAID opsætning og mulighederne for at sætte raiden op
igen på controlleren.
Se hvad der sker når man har opsat en ny raid, om den så VIL
initiliaserer raid sættet eller om man kan komme forbi dette
destruktive punkt.

/Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-10-10 13:06

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> færdig)
> Har den kørt i mirror er det bare at gøre som nedstående, i stripe er

Ejeren er svær at presse da det er en forening og hvor serveren blev
doneret til foreningen og ingen ved hvordan man kontakter oprindelige ejer.

Men foreningen er varslet at de skal købe sig en NAS (som de har anvendt
serveren som). Det er blot mere for at redde dataene.

Ud fra antallet af diske havde jeg en formodning om at der blev kørt RAID1
eller RAID5, men noget tyder desværre i en anden retning, og det er blot
det som jeg skal have konstateret.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-10-10 14:43

On 21 Oct 2010 12:05:41 GMT, Bjarke Andersen
> [...]

>Men foreningen er varslet at de skal købe sig en NAS (som de har anvendt
>serveren som). Det er blot mere for at redde dataene.
Ok, NAS lyder som en fornuftig løsning, men husk backup !!

>Ud fra antallet af diske havde jeg en formodning om at der blev kørt RAID1
>eller RAID5,
Antallet af diske og størrelser af disse ?

Hvad har den kørt som den server, det kan give et hint om RAID ?

>men noget tyder desværre i en anden retning, og det er blot
>det som jeg skal have konstateret.
Som sagt, hug diskene en ad gangen i en alm. SCSI controller og se
hvad de viser. Men boot ikke på dem !!

Ofte har man kørt med systemdrevet (C:\) som mirror for at få høj
oppetid og evt. datadrev som stripe for at få hurtig dataacces og
RAID5 for at udnytte mest muligt diskkapasitet og samtidig få lidt
sikkerhed. Det er sådan i generelle vendinger.

Men er der mere end 2 drev begynder det at blive tricky mht at gætte
sig til en konfigurering.
Der kan også være tale om en konfigurering med en (eller flere)
hot-spare.
Og fysisk placering behøver ikke at fortælle noget omkring hvorledes
de (hvis de gør) hænger sammen.

/Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-10-10 06:31

> Antallet af diske og størrelser af disse ?

5 stk. 9,1GB men der er også en 36GB imellem.

> Hvad har den kørt som den server, det kan give et hint om RAID ?

Det påståes at være Linux, uden yderligere detaljer. Og den har blot
"hostet" dokumenter og et lydarkiv.

> [...]
> RAID5 for at udnytte mest muligt diskkapasitet og samtidig få lidt
> sikkerhed. Det er sådan i generelle vendinger.

Jeg er med på RAID og deres niveauer. Jeg vil blot ind i i RAID
controllerens opsætning bare for at se arrayets konfig.

Og desværre har jeg ikke lige nogen anden SCSI controller ved hånden. Så
skal det lige et smut igennem arbejdet, og det med diskene over i anden
maskine må blive aller sidste nødløsning.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-10-10 12:31

On 22 Oct 2010 05:31:12 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> crashed Echelon writing

>5 stk. 9,1GB men der er også en 36GB imellem.
Ja det vil være rent gætværk at byde ind på en mulig konfigurering.

> [...]

>Jeg er med på RAID og deres niveauer. Jeg vil blot ind i i RAID
>controllerens opsætning bare for at se arrayets konfig.
Det skulle være muligt med et par disketter du booter op på, de kan
som reglen hentes hos Compaq (HP), samme disketter kan også lægge den
specielle partition på harddisken så man kan komme ind i
konfigureringen med F10 under opstart

Men jeg er ret sikker på at controlleren har smidt konfigureringen,
jeg har selv været med til at vi måtte betale over 80000 for at få
denne oplysning på en tilsvarende Compaq.

Men du kunne måske kontakte Compaq/HP og høre om hvor konfigureringen
ligger, der er 3 muligheder, på selve diskene, på controlleren og
begge steder. Du skal nok ringe til dem og forsøge at få fat i en
tekniker der har været der i lidt længere tid, first line support er
nok ikke til meget hjælp her. På HP hjemmeside er de også et rigmeligt
godt supportforum hvor der også er mange kyndige personer.

>Og desværre har jeg ikke lige nogen anden SCSI controller ved hånden.
Er der ikke en i maskinen allerede ? den er noik ikke i brug, kig lidt
på bundkortet.

>Så skal det lige et smut igennem arbejdet, og det med diskene over i anden
>maskine må blive aller sidste nødløsning.
Jeg tror at du ender der under alle omstændigheder.
GetDataBack / RAID Reconstructor / Disk explorer fra www.runtime.org
kan måske være en hjælp, men om det vil gå godt med Linux filsystemer
her jeg ingen erfaring med, hvis det er noget sådan der er filsystemet
pt.
Men så længe du ikke skriver til diskene skulle der være håb for at
kunne hive noget brugbart ud, det kan dog måske kræve at diskene alle
samme sidder koblet på samme tid, ikke noget problem med SCSI.

/Hans

Fra : Sophus Vørsing (2670~

Dato : 23-10-10 23:32

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Den eneste måde at komme i dels BIOS og ind til RAID konfigurationen er
> enten via SmartStart CD eller disketter?

Jeg har en server/RAID controller af ca. tilsvarende alder + smartstart 5.5
som er den nyeste du burde kunne anvende.

Jeg er ikke sikker men som regel ligger RAID konfigurationen også skrevet på
diskene.

Du er velkommen til hente maskine + smartstart i Greve for kr. 200,-

Mvh. Sophus