Kan elforsinket stål gøres "rustfrit"?
Fra : Helmuth

Dato : 19-10-10 04:34

Udendørs har jeg til nogle gevindstænger, der er muret ned i en
betonsokkel (til fastgørelse af drivhus).
Jeg har sprunget over hvor gærdet (læs: pengepungen) var lavest, og
har ikke købt dem i rustfrit stål, men derimod blot de 'elforsinkede'.

Kan jeg på nogen måde behandle dem med "noget" (sprøjte dem med et
eller andet), eller er løsningen af de bliver dækket ordentligt til,
så de holdes fri for regn = holdes tørre?

Fra : Max

Dato : 19-10-10 12:03

Hej Helmuth

> Kan jeg på nogen måde behandle dem med "noget" (sprøjte dem med et
> eller andet), eller er løsningen af de bliver dækket ordentligt til,
> så de holdes fri for regn = holdes tørre?

Giv dem noget Galvafroid (zinkstøvmaling).

http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Hjem_og_fritid.aspx?GroupID=88&ArticleID=60491

Max

Fra : CC

Dato : 19-10-10 13:51

Den 19-10-2010 12:33, Helmuth skrev:
> [...]
> eller andet), eller er løsningen af de bliver dækket ordentligt til,
> så de holdes fri for regn = holdes tørre?

Du kan ikke undgå, at gevindstængerne "ruster" bort. (Jeg går ud fra at
dit drivhus bl.a. er lavet af aluminium.)

Du har fået lavet dig et rustbeskyttelsesanlæg i form af et galvanisk
element mellem gevindstænger og alu. stænger i drivhuset.

Den elektrisk strøm vil løbe fra el-forzinkningen, gennem betonen, ind i
alu. stængerne og retur til gevindstængerne. Dette betyder, at
forzinkningen vil forsvinde efterhånden og det bare jern vil sidde
tilbage. Den del af gevindstængerne der sidder i betonen vil der ikke
ske noget med, da "metal" i beton passiverer (ruster ikke) pga. pH
værdien i betonen.

Teoretisk vil kredsløbet ændre sig, når der ikke er mere zink.
Der er nu et galvanisk element mellem gevindstængerne og alu. stænger i
drivhuset. Alu. stængerne forsvinder og gevindstængerne (der nu kun er
jern) vil forblive.

Jeg vil skære de forzinket gevindstængerne over med en vinkelsliber.
Bore et ny hul ved siden af og støbe (evt. lyn cement, klæbe anker etc.)
nogle rustfrie stænger fast.

Alternativt kan du elektrisk fraisolere gevindstængerne fra drivhuset og
male frie forzinket overflader, men et tykt lag skibsmaling (der ikke
indeholder zink)

Fra : langwadt@fonz.dk

Dato : 19-10-10 10:45

On 19 Okt., 14:50, CC <c...@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg vil skære de forzinket gevindstængerne over med en vinkelsliber.
> Bore et ny hul ved siden af og støbe (evt. lyn cement, klæbe anker etc.)

rustfri er svjh også over aluminium så slut resultatet er vel det
samme:
at drivhusets aluminium på et tidspunkt forsvinder

> Alternativt kan du elektrisk fraisolere gevindstængerne fra drivhuset og
> male frie forzinket overflader, men et tykt lag skibsmaling (der ikke
> indeholder zink)

-Lasse

Fra : CC

Dato : 28-10-10 12:09

Den 19-10-2010 18:44, langwadt@fonz.dk skrev:
> [...]

Såfremt Alu. stængerne oxidere, så stopper processen, da stængerne
passivere.

> rustfri er svjh også over aluminium så slut resultatet er vel det
> samme:
> at drivhusets aluminium på et tidspunkt forsvinder

En af bestanddele i rustfrit stål er krom. Krom danner et oxidationslag
og stålet passiverer.