background-image på <tr> - ??!!
Fra : Dude

Dato : 17-10-10 22:57

Ehm... jeg fik lige en slem overraskelse da jeg tjekkede et projekt jeg
arbejder på, - i Internet Explorer og Safari.

Jeg har sat et background-image på <tr> i en tabel.
Og det troede jeg jo ville fungere fin-fin. Og det gør det også i min
daglig-browser....(Firefox)

Men i IE og Safari ser det ud som om de gentager background-image for
hver <td> i den aktuelle <tr>

Hvad sker der for det??!!

Er der en art nedarvning på færde, eller hvad er det for noget?

Mvh
John

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-10-10 23:03

Dude skrev:

> Er der en art nedarvning på færde, eller hvad er
> det for noget?

Det er svært at se når du ikke sender et link til
problemet

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Dude

Dato : 17-10-10 23:10

Den 18/10/10 00.03, Allan Vebel skrev:

> Det er svært at se når du ikke sender et link til
> problemet

Ah ok... Jeg havde håbet at der var tale om et standard-problem...
Jeg kan nemlig ikke sende link, da det ligger i en mappe med login.

Men jeg kan måske prøve at lave en kopi af problemet, - og smide det op
i en mappe uden login... Bliver lige lidt træt ved tanken...

Imens jeg roder med at sætte noget op, som I kan se: Ingen der genkender
problemstillingen, og har et bud på hvad det kan handle om?

Mvh
John

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-10-10 23:25

Dude kom med denne ide:

> [...]
>
> Imens jeg roder med at sætte noget op, som I kan se: Ingen der genkender
> problemstillingen, og har et bud på hvad det kan handle om?

Nu er det ikke ukendt at IE laver numre. Safari burde vel vise tingene
rigtigt.
Umiddelbart skal det være lovligt iht. standarden - hvilket så kræver
at din kode overholder standarden.
Mit gæt er, at det gør den ikke - og at du vil få svært ved at genskabe
problemet. Men det kan aldrig blive andet end et gæt, uden kilden...
Så prøv at starte med at validere, og rette *alle* eventuelle fejl -
både HTML og CSS.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-10-10 23:38

Dude skrev:

> Ah ok... Jeg havde håbet at der var tale om et
> standard-problem...

Det er det måske også, men du får meget
hurtigere hjælp hvis man kan klikke på et link,
og direkte undersøge hvad problemet består
af.

> Men jeg kan måske prøve at lave en kopi
> af problemet, - og smide det op i en mappe
> uden login...

God ide.

> Bliver lige lidt træt ved tanken...

Så slemt er det da heller ikke at kopiere noget
kode, lægge det i en testmappe, og hælde det
ud på nettet

Fra : Dude

Dato : 17-10-10 23:54

Den 18/10/10 00.37, Allan Vebel skrev:

> Så slemt er det da heller ikke at kopiere noget
> kode, lægge det i en testmappe, og hælde det
> ud på nettet

Hahaaa.. Jo, det er det desværre lidt...
Det er nemlig en del af et php-projekt, så siden er bygget op ud fra en
masse ting og sager, som hentes i en database, - og er afhængig af nogle
brugerinputs forudgående... så der skal kompileres og fjernes, for at
genskabe.

Men altså, - jeg giver det lige et skud, er godt på vej.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-10-10 00:01

Dude <mail@*remove_this*johnkjoller.dk> skrev :

> [...]
>masse ting og sager, som hentes i en database, - og er afhængig af nogle
>brugerinputs forudgående... så der skal kompileres og fjernes, for at

Lav en simpel testside med en tabel, der viser fejlen.

Så vi andre slipper for, at skulle lave en side og prøve os frem.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Dude

Dato : 18-10-10 00:17

Den 18/10/10 00.53, Dude skrev:
> [...]
> genskabe.
>
> Men altså, - jeg giver det lige et skud, er godt på vej.

Gigahost er umulige lige nu. Kan pludselig ikke uploade.

Men altså, - har også lige taget en google-søgning (Tak, Kerim!)... Det
var så det jeg burde have gjort INDEN jeg henvendte mig her. Flot.

Der er åbenbart en kendt bug med IE og Safari, mht background-image på <tr>

Fandens osse...

Dette anbefales som fix: (har ikke testet endnu, og tvivler umiddelbart
på at det er den rigtige løsning for mig, - men måske andre kunne have
glæde af den)
Copy/paste fra plexusweb.com :

Don't do it the intuitive way...

....because it doesn't work in IE6 or Safari, even if you set the <td>
background element to 'transparent' or 'none'.

But you can still make it happen with just the one image:
0;">Row 1</td>
0;">Row 2</td>
0;">Row 3</td>

You're just altering the background-position of the image, so that what
should be on the left goes on the left (at 0), the middle part goes to
the middle (50% horizontally), and the last part goes at the end (100%).
Remember that values in the background-position element are ordered
horizontal, then vertical, unlike the margin and padding elements.

And, of course, you'll want to separate presentation from content by
putting the CSS elsewhere and classing the td's.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 17-10-10 23:36

Dude <mail@*remove_this*johnkjoller.dk> skrev :

>Men i IE og Safari ser det ud som om de gentager background-image for
>hver <td> i den aktuelle <tr>

En googlesøgning viser tilsyneladende, at de to browsere ikke
understøtter background-image på <tr>.

Men en simpel testside havde gjort det lettere for os at tjekke.

Fra : Dude

Dato : 18-10-10 13:23

Den 18/10/10 00.35, Kerim Ellentoft skrev:
> En googlesøgning viser tilsyneladende, at de to browsere ikke
> understøtter background-image på<tr>.
>
> Men en simpel testside havde gjort det lettere for os at tjekke.

Så kom Gigahost op at stå igen.

Har lagt en nedkogt version af problemet her:
www.johnkjoller.dk/test_quirk.php

Samtidig opdagede jeg så at min side har været sat i "Quirk"-mode. Et
gammelt levn fra en anden side jeg lavede, som jeg kun, i mangel af
bedre vidende, kunne få til at fungere i Quirk-mode.
Det bruger jeg ikke til noget længere, så jeg prøvede at fjerne Quirk-mode.

Det resulterede i at siden falder på plads i IE8. Men stadig ikke i
Safari. (og har ikke testet i gamle versioner af IE)

Hermed link til samme side, men uden quirk-mode:
www.johnkjoller.dk/test/index.php

Tak for tålmodighed. Men mon ikke det bare handler om at jeg skal lave
en version som ikke benytter baggrundsbillede på <tr> ?

Mvh
john

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-10-10 13:42

Dude formulerede spørgsmålet:

> [...]
>
> Tak for tålmodighed. Men mon ikke det bare handler om at jeg skal lave en
> version som ikke benytter baggrundsbillede på <tr> ?

En div der indeholder hele dit baggrundsbillede og elementer der viser
knapperne (antager de skal være links) floated hhv. hvor de hører til,
vil være meget nemmere at håndtere, end en tabel.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-10-10 14:58

Birger Sørensen skrev den 18-10-2010:
> [...]
> knapperne (antager de skal være links) floated hhv. hvor de hører til, vil
> være meget nemmere at håndtere, end en tabel.

http://bbsorensen.com/test/dude/

Testet i FF, Safari, Chrome, Opera og IE8
Baggrundsbilledet blev vist ikke så godt - men fint nok til
illustrationen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dude

Dato : 18-10-10 18:23

Den 18/10/10 15.58, Birger Sørensen skrev:

> http://bbsorensen.com/test/dude/
>
> Testet i FF, Safari, Chrome, Opera og IE8
> Baggrundsbilledet blev vist ikke så godt - men fint nok til illustrationen.
>
> Birger

Ja, jo... måske. Det skal jeg lige tænke over.
Så må det vel være noget med at sætte et par div'er lige efter hinanden.
For midterfeltet (lige under knapperne) har variabel højde - alt efter
hvor meget indhold jeg kommer til at fylde i den kasse.
Så, i så fald bliver der vel brug for en div med top-grafikken, en
side-div lige under med midt-grafikken som gentages, og så en bund-div
til afsluting.

Det må jeg lige tænke over.
Tak.

Mvh
John

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-10-10 18:36

Følgende er skrevet af Dude:

> [...]
> lige under med midt-grafikken som gentages, og så en bund-div til afsluting.

OK.
Var ikke klar over der skulle mere i.
^^
Det har jo fordelen af at virke uden videre i browserne.
Og så bruger det ikke tabeller til design, så det slipper du for at
blive punkt for
Endelig, er det nemmere at vedligeholde. IMHO i hvert fald. Kommer nok
an på hvor vant man er til tabellerne.

Kommer gerne med forslag, hvis du har brug for det. (Har lidt travlt de
næste par dage, så måske ikke omgående)

Birger

http://bbsorensen.dk