Erfa. med cykler bagpå CV
Fra : Lars Clement

Dato : 17-10-10 21:03

Hej gruppe
på grund af højt kugletryk, overvejer jeg at få monteret cykelholder bag på
campingvognen. Er der kørselsmæssige ulemper forbundet med dette ?

--
venligst

Lars Clement

indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 17-10-10 21:42

Lars Clement wrote:

> på grund af højt kugletryk, overvejer jeg at få monteret cykelholder
> bag på campingvognen. Er der kørselsmæssige ulemper forbundet med
> dette ?

Ups - det er nok det værste man kan gøre, med tanke på campingvognens
dynamiske stabilitet!

Stor vægt for og bag vil forstærke penduleffekten og der er oplagt mulighed
for ustabilitet. Placering på taget af bilen er langt bedre, samtidig med at
du bør omlæsse campingvognen; Tungt over akslen og lavt placeret. Telt og
andet tungt i bilens bagagerum.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-10-10 13:32

> Telt og andet tungt i bilens bagagerum.

Så kan man rigtig få bilen til at hænge med røven...

Hvorfor ikke placere det omkring akslen? Med mindre man selvfølgelig i
forvejen svinger på grænsen af max vægt på CV...

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-10-10 17:48

> Nummer et er altid at have en tung bil, så det er bilen der styrer
> campingvognen og ikke omvendt.

Ja, men ikke en gumpetung bil med "let" styretøj.

> Problemet var at vognen var for tung for til - dit forslag hjælper
> ingenting. Campingvognen er i så fald stadig for tung foran :)

Da ikke hvis du får fjernet 20-30 kg cykler fra fronten?

> Jeg har bord og telt i bilen sammen med køleskab og cykler. Det fungerer
> fint med bagsæderne lagt ned - i en Golf IV :)

Her ligger det hele i vognen med perfekt kugletryk - stort set kun fruen
og jeg i bilen. I en Kia Ceed Har sq ikke købt en bil med bagsæder
for at lægge dem ned, så skulle jeg have beholdt den gamle gulpladefætter.

Fra : Martin [6000]

Dato : 19-10-10 13:48

> Jeg forstod ikke på Lars at de skulle flyttes fra foran til bagpå,
> cyklerne. Men det kan være fordi jeg selv har haft en campingvogn der
> var for tung foran :)

Jeg besvarede Carsten's indlæg omkring at flytte cyklerne til taget samt
smide alt tungt i bagagerummet.

Hvis det er et problem med vægten foran på vognen så enten bagpå med
cyklerne eller op på taget, men jeg synes ikke helt om at smide det tunge
ind bag i bilen - den har i forvejen nok at se til med evt. passager i
bag, kugletryk på 80kg osv osv osv.

Jeg bryder mig heller ikke selv om at have for meget vægt i hver ende af
vognen, netop pga. penduleffekten som Carsten er inde på, men hvis
alternativet er en bil der hænger med røven så vælger jeg helt sikkert
pendulet - det er ikke noget der som sådan generer og den er klippe
stabil alligevel.

> Jeg har haft cyklerne på taget ... Mondeo 1.8 årg. 94 gik så fra 9,0 på
> literen til 7,5 :)

Uff... jeg sad lidt og tænkte på sådan en løsning da vi af og til kan
bøvle lidt med kugletrykket, men det bliver en anden løsning - det rykker
i forvejen alt for godt i tanken med skur bagefter...

Fra : Martin [6000]

Dato : 20-10-10 17:38

> Du forøger desværre risikoen for at komme i slyng betydeligt - eks. når
> det går nedad i Kassel bakker - så IMO et dårligt valg.

Kasselbakker.. det er kun et lille hop nede i Tyskland.

Der er ikke noget der kommer i slyng i mit vogntog. Som jeg skrev: Det er
klippestabilt.

Fra : Craner

Dato : 21-10-10 07:07

"Lars Clement" <mitefternavn@hejlsnet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> på grund af højt kugletryk, overvejer jeg at få monteret cykelholder bag
> på campingvognen. Er der kørselsmæssige ulemper forbundet med dette ?

Jeg har både gode og dårlig erfaringer med cykelholder bagpå.
På 2 campingvogne havde jeg ikke nogle problemer og det skyldes måske at vi
sjældent har ret meget med. Altså langt fra maxlast.
Jeg ved godt når tingene kommer langt bagud sker der en pendulvirkning.
(Det er altid den bedste løsning når vægten bliver fordelt over akslen.)
Mit største problem var en nyt stativ monteret på min autocamper af mærket
"elnag" på en fiat ducato.
Det stativ jeg fik hjem, var det stativ som stativholdererne bag på vognen
var født til.
Ca 2000 km inde i ferien bryder stativet sammen, til trods for at det kun
havde 2 letvægtcykler monteret og lang fra maxlast.
Nu er der på min camper, lang fra baghjul til enden af camperen. Og her var
der en del hoppeture op og ned. Problemet blev forstærket, da jeg havde fået
monteret luftaffjedring i baghjulenes fjedre hvorved det ikke blev det bløde
og hoppende gang over humpler, men et mere kontant stop.
Dette kunne stativet ikke holde til og måtte spændes op med diverse
hunderemme.
Køb for alt i verden et af en god kvalitet, da det er surt at stå med 2
cykler nede i europa og skal måske have dem ind i camperen.

vh
Poul

Fra : Jens Olsen

Dato : 21-10-10 08:33

On Thu, 21 Oct 2010 08:06:49 +0200, "Craner" <craner@craner.dk> wrote:

>"Lars Clement" <mitefternavn@hejlsnet.dk> skrev i meddelelsen

Undskyld et spørgsmål fra en amatør der endnu ikke har fået en
campingvogn. Jeg planlægger så småt at anskaffe en, og havde egentlig
regnet med at min cykel skulle stå inden i vognen. Er der noget til
hinder for det?

Jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-10-10 21:50

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> campingvogn. Jeg planlægger så småt at anskaffe en, og havde egentlig
> regnet med at min cykel skulle stå inden i vognen. Er der noget til

Kun hvis du bremser hårdt eller kører ind i noget ..

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-10-10 13:24

> campingvogn. Jeg planlægger så småt at anskaffe en, og havde egentlig
> regnet med at min cykel skulle stå inden i vognen. Er der noget til
> hinder for det?

I mit tilfælde var det konen der var til hinder for det. Det var ellers
min initielle idé..

Så gør du roligt det.