<HEAD> ved forskellige sprog
Fra : Dude

Dato : 15-10-10 11:00

Hvis jeg laver en side som skal kunne vises på flere forskellige sprog
(dk, en, de, fr, it, es) - er dette så brugbart som head:

<!DOCTYPE html public "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
   <head>

(Hvor jeg skifter content-language ud med de respektive sprog)

- Eller er der andet jeg bør ændre ved de forskellige sprog?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-10-10 12:10

On 15-10-2010 12:00, Dude wrote:
> [...]
>
> (Hvor jeg skifter content-language ud med de respektive sprog)
>
> - Eller er der andet jeg bør ændre ved de forskellige sprog?

Doctype har som sådan ikke sammenhæng med sproget der er brugt til
indholdet.

utf-8 er et godt valg, men du skal jo kunne skrive alle nationale
karakterer - hvordan klarer du det?
(det gør sig også gældende ved iso-8859-1)

Det eneste du behøver at skifte er:

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Dude

Dato : 15-10-10 12:21

Den 15/10/10 13.09, Karl Erik Christensen skrev:

> utf-8 er et godt valg, men du skal jo kunne skrive alle nationale
> karakterer - hvordan klarer du det?
> (det gør sig også gældende ved iso-8859-1)

John:
Det var egentlig det jeg fiskede efter...
Hvis der er et problem med at bruge utf-8 - når jeg skal vise alle
nationale karakterer. - Hvad kan jeg så gøre?
(jeg programmerer i PHP, - så jeg kan nemt udskifte med andet, alt efter
hvilket sprog der er aktuelt. Jeg er bare i tvivl om hvad jeg skal
udskifte med...
Nogen bud?

> Det eneste du behøver at skifte er:

John:
Ok?
Er det samme lande-koder, som jeg bruges i Content-language (dk, en, de
osv..) ?
Hvad bruges html lang til? (som ikke dækkes af content-language)

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-10-10 12:33

On 15-10-2010 13:20, Dude wrote:

> [...]
> osv..) ?
> Hvad bruges html lang til? (som ikke dækkes af content-language)

Tja, du kan jo sætte en række maskiner op med forskellige sprog og
tastaturer

http://www.utf8.com/

http://www.w3.org/TR/html401/struct/dirlang.html#adef-lang

Så er der læsning til weekenden

Karl Erik.

Fra : Dude

Dato : 15-10-10 17:22

Den 15/10/10 13.32, Karl Erik Christensen skrev:

> Tja, du kan jo sætte en række maskiner op med forskellige sprog og
> tastaturer

Det havde jeg sådan set ikke planlagt?!
Men måske er det du mener; at der vil være brugere med forskellige sprog
og tastaturer, som besøger min hjemmeside...?

HVEM eller HVAD læser hvad der står i lang="xx" ? - Og hvad er
konsekvensen af det de læser?

Har læst W3 teksten om lang - og umiddelbart ser det ud som om den
hovedsagelig bruges til at fortælle clienten hvilket sprog der er tale
om (f.eks speech-funktionerne).
Og det var af samme grund jeg havde tilføjet Content language tag'et.
Men for en sikkerheds skyld har jeg nu også indsat lang="xx" i <html>
tag'et... SÅ skulle der vist ikke være tvivl om hvilket sprog siden er
på, længere.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-10-10 18:31

On 15-10-2010 18:21, Dude wrote:

> [...]
> Men for en sikkerheds skyld har jeg nu også indsat lang="xx" i <html>
> tag'et... SÅ skulle der vist ikke være tvivl om hvilket sprog siden er

Nej, men du skal jo skrive tekst på mange sprog, forstår jeg ret?

Så får du brug for en masse ã, ä, â osv. osv.
Du kan jo altid skrive dem som &#xx; men det er sikkert ikke sådan
franskmænd og spanioler gør. Vi skriver jo heller ikke æ ø å som &aelig;
&oslash; &aring;

Jeg kan anbefale dig til stadighed at bruge http://validator.w3.org/
så fanger du fejl i opløbet - og du får også den korrekte anvendelse af
"lang".

Karl Erik.

Fra : Dude

Dato : 15-10-10 23:15

Den 15/10/10 19.31, Karl Erik Christensen skrev:
> [...]
>
> Jeg kan anbefale dig til stadighed at bruge http://validator.w3.org/
> så fanger du fejl i opløbet - og du får også den korrekte anvendelse af

Tak...
Men jeg tror vist lidt vi taler forbi hinanden.
Selvfølgelig skriver hverken vi eller spaniolerne html-entities...
Jeg bruger iøvrigt altid validator.w3.org

Jeg er ude efter en FORKLARING på funktionaliten.
Altså HVEM/HVAD læser hvad jeg skriver i "lang" - og HVAD sker der når
jeg anfører "lang". Og hvorfor det ikke er nok at bruge Content language
meta-tag'et.

Det er for min forståelses skyld. Ikke bare blindt at gøre det rigtige.
Jeg vil gerne forstå det.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-10-10 23:49

Dude sendte dette med sin computer:

> [...]
> meta-tag'et.
>
> Det er for min forståelses skyld. Ikke bare blindt at gøre det rigtige.

http-equiv i meta, er til http-headers, altså servernes forhandlinger i
http protekollen, om hvordan data/sitet skal overføres.
lang attributten, som kan gives til stort set alle elementer, men
nedarves og derfor - når det er ens på hele siden - med fordel sættes
på <html>, gælder browserens fortolkning/visning. Der er så ingen krav
om at browseren rent faktisk bruger denne information til noget.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dude

Dato : 16-10-10 10:53

Den 16/10/10 00.49, Birger Sørensen skrev:
> [...]
> nedarves og derfor - når det er ens på hele siden - med fordel sættes på
> at browseren rent faktisk bruger denne information til noget.

Ah... det giver jo fint mening. Tak.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-10-10 12:24

On 15-10-2010 13:09, Karl Erik Christensen wrote:

> Det eneste du behøver at skifte er:
>
> Karl Erik.

Og så selvfølgelig:

og:

ord og beskrivelse på de respektive sprog. Der er dog delte meninger om
betydningen for søgemaskinerne.

Karl Erik.

Fra : Dude

Dato : 15-10-10 16:54

Den 15/10/10 13.23, Karl Erik Christensen skrev:

> Og så selvfølgelig:

> og:

> ord og beskrivelse på de respektive sprog. Der er dog delte meninger om
> betydningen for søgemaskinerne.

Jo jo... dem har jeg tjek på. Jeg viste bare et udsnit af min head.
Keywords og Description har bestemt en betydning for en del af
søgemaskinerne. Men det er vigtigt at de bruges korrekt.
Er man i tvivl er det i virkeligheden bedre at lade dem stå tomme.

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-10-10 09:41

On 16 Okt., 11:52, Dude <mail@*remove_this*johnkjoller.dk> wrote:

> Ah... det giver jo fint mening. Tak.

Jeg mener, det har noget art sige for skærmlæsere. Alt efter hvilket
sprog sidens teklst er skrevet i, skal tryk og udtale jo lægges
forskelligt i oplæsningen.

Hvis så man møder et enkelt ord på et andet sprog i sin tekst, bør man
sådan set også give den en language-attribut. Tror bare sjældent folk
ved det/gider det.

Ganske fin beskrivelse af Birger iøvrigt, så selv jeg forstod det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-10-10 17:35

On 16-10-2010 17:41, Rune Jensen wrote:

> Ganske fin beskrivelse af Birger iøvrigt, så selv jeg forstod det.
>

> MVH
> Rune Jensen

Det hele står jo i det link jeg gav i går

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-10-10 16:15

On 16 Okt., 18:35, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:
> On 16-10-2010 17:41, Rune Jensen wrote:

> Det hele står jo i det link jeg gav i går
>
> http://www.w3.org/TR/html401/struct/dirlang.html#adef-lang

Du har ret, den burde jeg ha set, så behøvede jeg ikke være i tvivl ;)

W3C har også lavet en tutorial om det med "lang". Den burde supplere
standarden, som du sendte link til:
http://www.w3.org/International/tutorials/language-decl/

Det lader til, der kun er småting man skal huske omkring LANG-
attributten og hvor den skal sættes, og det drejer sig om forskelle i
forhold til, hvis man bruger HTML og så XHTML sendt som application/
XML.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-10-10 23:45

On 17-10-2010 00:14, Rune Jensen wrote:

> [...]
> attributten og hvor den skal sættes, og det drejer sig om forskelle i
> forhold til, hvis man bruger HTML og så XHTML sendt som application/

Tja, men det bliver rigtig interessant hvis du vil indsætte kinesiske
ordsprog eller citere fredagsbønnen fra Yemen - på originalsproget

Har set andet sted at du vil skifte til utf-8. Jeg tror det er et godt
valg. Jeg vil i hvert fald ikke bruge andet fremover.

Karl Erik.