| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Batterier Fra : Torben Henriksen | 
  Dato :  16-10-10 16:00 |  
  |   
            Hej gruppe
 
 Jeg skal i vinter renovere appreteringen på båden, og i den anledning
 vil jeg købe nogle batteri maskiner (bore/skrue, høvl, slibemaskiner m.m.)
 Fabrikatet er ikke det afgørende, men derimod det tilhørende batteri jeg er
 i tvivl om, der er jo flere forskellige typer?
 Så mit spørgsmål er, hvad er forskellen på følgende batteriers ydeevne,
 holdbarhed, ladetid m.m.?
 
 NiCD batteri
 NiMH batteri
 Li-on Batteri
 Lithium Batteri
 
 Er et batteri på 18 V. bedre en et på 12 V. (Ud over de 6 V forskel)
 eller har det noget at gøre med Ah. mener engang at have læst at et
 batteri skal aflades helt før det skal genoplades, ellers blev kapaciteten
 forringet.
 
 Mvh/Torben H
 
 
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Kjaergaard (16-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard | 
  Dato :  16-10-10 16:30 |  
  |   
            On Sat, 16 Oct 2010 16:59:39 +0200, "Torben Henriksen" <torbh@mail.dk>
 wrote:
 
 >....jeg købe nogle batteri maskiner (bore/skrue, høvl, slibemaskiner m.m.)
 >Fabrikatet er ikke det afgørende,
 Jo det er, det er ihvert fald ikke uden betydning, både for kvaliteten
 og for muligheden for at købe nye batterier når de gamle dør (og det
 gør de) det kan også være rart at kunne købe en ny oplader senere.
 
 >men derimod det tilhørende batteri jeg er
 >i tvivl om, der er jo flere forskellige typer?
 Ja, men sjældent muligt at vælge mellem flere forskellige typer til
 samme maskine.
 
 >Så mit spørgsmål er, hvad er forskellen på følgende batteriers ydeevne,
 >holdbarhed, ladetid m.m.?
 
 Mht. opladningstid så er det ikke nødvendigvis et gode at et batteri
 kan lades hurtigt op, det koster på levetiden, så lad vær med at
 prioterer kort opladningstid for højt.
 
 >NiCD batteri
 Fås stort set ikke idag. Har problemer med såkaldt hukommelseffekt.
 
 >NiMH batteri
 Både NiCD og NiMH batterier kan have meget lang levetid hvis de
 behandles ordentligt, der findes dog også sekundavare inden for disse
 typer. Men både 20 og 25 års levetid er set uden at det er gået
 væsentligt ud over kapasiteten.
 
 >Li-on Batteri
 Denne type batteri starte sin dødskamp den dag batteriet bliver født,
 dvs. det har kun en maks forventelig levetid på 3-4 år så er det
 uigenkaldeligt slut/ned ad bakke.
 
 >Lithium Batteri
 Lav vægt, stor kapasitet.
 
 Men da det som sagt ikke lige er muligt at vælge batteritype til en
 given maskine(fabrikat) er det lidt formålsløst at gå i dybten med de
 forskellige typer. Man kan bare konstaterer hvilken type det er.
 
 >Er et batteri på 18 V. bedre en et på 12 V.
 Nej, spændingen i sig selv fortæller intet om batteriets
 kvalitet/levetid/etc.
 
 >eller har det noget at gøre med Ah. 
 Det har betydning for brugstiden.
 
 Man kan noget forsimplet sige at vægten fortælle noget om kapasiteten
 (indenfor de enkelte batterityper)
 
 >mener engang at have læst at et
 >batteri skal aflades helt før det skal genoplades, ellers blev kapaciteten
 >forringet.
 Dette gælder stort set kun for batterier af typen NiCD.
 
 Men hvorfor ikke bruge 230 Volts maskiner ?
 Selv den billigeste generator koster mindre end en kvalitets
 batterimaskine, så rent økonomisk kan jeg ikke se nogen fordel ved
 batterimaskiner.
 
 
 /Hans
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Torben Henriksen (17-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Henriksen | 
  Dato :  17-10-10 15:56 |  
  |   
            Hej Hans
 
 Hvis jeg forstår dit svar rigtigt, så skulle et lithium batteri være
 bedre en de øvrige.?
 
 Grunden til jeg vil bruge ledningsfri maskiner er bl. a. at jeg slipper
 for ledningsbøvl og hvis der er langt til en stikkontakt.
 Min tanke er at maskinerne skal blive ombord så jeg kan benytte
 dem på et senere tidspunkt, eks. hvis vi er på sommer tur og man
 får lyst til lidt fysisk arbejde
 
 Mvh/Torben H.
 
 "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:omfjb69l6h6ane2da8i3q9je137f8h8atk@4ax.com...
 > On Sat, 16 Oct 2010 16:59:39 +0200, "Torben Henriksen" <torbh@mail.dk>
 > wrote:
 >
 >>....jeg købe nogle batteri maskiner (bore/skrue, høvl, slibemaskiner m.m.)
 >>Fabrikatet er ikke det afgørende,
 > Jo det er, det er ihvert fald ikke uden betydning, både for kvaliteten
 > og for muligheden for at købe nye batterier når de gamle dør (og det
 > gør de) det kan også være rart at kunne købe en ny oplader senere.
 >
 >>men derimod det tilhørende batteri jeg er
 >>i tvivl om, der er jo flere forskellige typer?
 > Ja, men sjældent muligt at vælge mellem flere forskellige typer til
 > samme maskine.
 >
 >>Så mit spørgsmål er, hvad er forskellen på følgende batteriers ydeevne,
 >>holdbarhed, ladetid m.m.?
 >
 > Mht. opladningstid så er det ikke nødvendigvis et gode at et batteri
 > kan lades hurtigt op, det koster på levetiden, så lad vær med at
 > prioterer kort opladningstid for højt.
 >
 >>NiCD batteri
 > Fås stort set ikke idag. Har problemer med såkaldt hukommelseffekt.
 >
 >>NiMH batteri
 > Både NiCD og NiMH batterier kan have meget lang levetid hvis de
 > behandles ordentligt, der findes dog også sekundavare inden for disse
 > typer. Men både 20 og 25 års levetid er set uden at det er gået
 > væsentligt ud over kapasiteten.
 >
 >>Li-on Batteri
 > Denne type batteri starte sin dødskamp den dag batteriet bliver født,
 > dvs. det har kun en maks forventelig levetid på 3-4 år så er det
 > uigenkaldeligt slut/ned ad bakke.
 >
 >>Lithium Batteri
 > Lav vægt, stor kapasitet.
 >
 > Men da det som sagt ikke lige er muligt at vælge batteritype til en
 > given maskine(fabrikat) er det lidt formålsløst at gå i dybten med de
 > forskellige typer. Man kan bare konstaterer hvilken type det er.
 >
 >>Er et batteri på 18 V. bedre en et på 12 V.
 > Nej, spændingen i sig selv fortæller intet om batteriets
 > kvalitet/levetid/etc.
 >
 >>eller har det noget at gøre med Ah.
 > Det har betydning for brugstiden.
 >
 > Man kan noget forsimplet sige at vægten fortælle noget om kapasiteten
 > (indenfor de enkelte batterityper)
 >
 >>mener engang at have læst at et
 >>batteri skal aflades helt før det skal genoplades, ellers blev kapaciteten
 >>forringet.
 > Dette gælder stort set kun for batterier af typen NiCD.
 >
 > Men hvorfor ikke bruge 230 Volts maskiner ?
 > Selv den billigeste generator koster mindre end en kvalitets
 > batterimaskine, så rent økonomisk kan jeg ikke se nogen fordel ved
 > batterimaskiner.
 >
 >
 > /Hans 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Aage Andersen (17-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Aage Andersen | 
  Dato :  17-10-10 16:07 |  
  |   
            
 "Torben Henriksen" > Hej Hans
 >
 
 > Grunden til jeg vil bruge ledningsfri maskiner er bl. a. at jeg slipper
 > for ledningsbøvl og hvis der er langt til en stikkontakt.
 > Min tanke er at maskinerne skal blive ombord så jeg kan benytte
 > dem på et senere tidspunkt, eks. hvis vi er på sommer tur og man
 > får lyst til lidt fysisk arbejde
 
 Med en 12 volt til 230 volt inverter har du altid 230 volt om bord og kan 
 klare dig uden batteridrevet værktøj.
 
 Aage
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (17-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  17-10-10 17:01 |  
  |   
            
"Aage Andersen" <aaan(REMOVE)@email.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4cbb1119$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Torben Henriksen" > Hej Hans
 >>
 >
 >> Grunden til jeg vil bruge ledningsfri maskiner er bl. a. at jeg slipper
 >> for ledningsbøvl og hvis der er langt til en stikkontakt.
 >> Min tanke er at maskinerne skal blive ombord så jeg kan benytte
 >> dem på et senere tidspunkt, eks. hvis vi er på sommer tur og man
 >> får lyst til lidt fysisk arbejde
 >
 > Med en 12 volt til 230 volt inverter har du altid 230 volt om bord og kan 
 > klare dig uden batteridrevet værktøj.
 >
 > Aage
 >
 >
 Med tanke på den tiltagende uskik havnene har med at opkræve extra penge for 
 elektricitet, kunne man jo overveje at anskaffe sig en generator.
 Fordelene er mange.
 Alene de forbedrede muligheder for at anvende ankerpladser udenfor 
 "grådighedsdomænerne" er tiltalende  
Stillet rigtigt op, er regnestykket i plus for generatortanken.
 MVH
 Egon 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Torben Skovgaard Bac~ (17-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  17-10-10 17:24 |  
  |  
 
            news tele dk wrote:
 Klip
 > Med tanke på den tiltagende uskik havnene har med at opkræve extra
 > penge for elektricitet, kunne man jo overveje at anskaffe sig en
 > generator. Fordelene er mange.
 > Alene de forbedrede muligheder for at anvende ankerpladser udenfor
 > "grådighedsdomænerne" er tiltalende  
>
 > Stillet rigtigt op, er regnestykket i plus for generatortanken.
 >
 > MVH
 >
 > Egon
 Jeg kan godt følge dine tanker desangående, men så er det, at jeg tænker på 
 noget med støj/larm og luftforurening i forhold ti x-antal gæstesejlere med 
 generatorer incl. muligheder for, at nogle bliver kulilteforgiftede?? Det 
 samme i forhold til den eller de få både, der ligger ved en tur-bøje feks. i 
 Mariager Fjord en stille sommeraften !
 Jeg har selv en lille generator, som jeg medtager på næste års togter - men 
 kun til brug, når og hvis jeg feks. ligger for anker.
 I år og sidste år fik jeg slet ikke brug for den, da mit primitive 
 spritkogeapparatur fint klarede det fornødne i forhold til madlavningen.
 I denne sommer har jeg besøgt adskillige havne med smarte tiltag i forhold 
 til betaling af elektricitet. Jeg har ikke oplevet det som et problem, men 
 kan se, at havnene får skovlen under dem, der uden blusen trækker gratis 
 strøm i forholdt til varmeapparater, køleskabe etc. (fællesskabet betaler 
 jo, kan man sige   
Andre havne tager betaling for vand, men det er jo ikke lige til dette 
 emne..
 Mvh
 -- 
                      \\\\////
                     (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
                     Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (18-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  18-10-10 14:33 |  
  |   
            
"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i meddelelsen 
 news:62874$4cbb2319$55dad304$29656@news.galnet.dk...
 > news tele dk wrote:
 >
 > Klip
 >
 >> Med tanke på den tiltagende uskik havnene har med at opkræve extra
 >> penge for elektricitet, kunne man jo overveje at anskaffe sig en
 >> generator. Fordelene er mange.
 >> Alene de forbedrede muligheder for at anvende ankerpladser udenfor
 >> "grådighedsdomænerne" er tiltalende  
>>
 >> Stillet rigtigt op, er regnestykket i plus for generatortanken.
 >>
 >> MVH
 >>
 >> Egon
 >
 > Jeg kan godt følge dine tanker desangående, men så er det, at jeg tænker 
 > på noget med støj/larm og luftforurening i forhold ti x-antal gæstesejlere 
 > med generatorer incl. muligheder for, at nogle bliver kulilteforgiftede?? 
 > Det samme i forhold til den eller de få både, der ligger ved en tur-bøje 
 > feks. i Mariager Fjord en stille sommeraften !
 >
 > Jeg har selv en lille generator, som jeg medtager på næste års togter - 
 > men kun til brug, når og hvis jeg feks. ligger for anker.
 > I år og sidste år fik jeg slet ikke brug for den, da mit primitive 
 > spritkogeapparatur fint klarede det fornødne i forhold til madlavningen.
 >
 > I denne sommer har jeg besøgt adskillige havne med smarte tiltag i forhold 
 > til betaling af elektricitet. Jeg har ikke oplevet det som et problem, men 
 > kan se, at havnene får skovlen under dem, der uden blusen trækker gratis 
 > strøm i forholdt til varmeapparater, køleskabe etc. (fællesskabet betaler 
 > jo, kan man sige   
>
 > Andre havne tager betaling for vand, men det er jo ikke lige til dette 
 > emne..
 >
 > Mvh
 >
 > -- 
 >                     \\\\////
 >                    (@@)
 >   -------o00o-(_)-o00o---------
 >                    Torben
 ,
 Hej.
 Jeg forstår godt dine tanker angående generatorer.
 Jeg har selv været et lignende repertoaire igennem.
 Men er efterhånden nået til den opfattelse, at en generator ikke er nogen 
 dårlig ide.
 Især efter der er kommet modeller på markedet, der er temmelig støjsvage.
 Yacht har i eftersommeren offentliggjort en test af forskellige generatorer.
 Resultatet har faktisk gjort mig mere sulten efter et sådant bæst.
 Ang. ikke at ligge andre til last med støj og røggener, er vi helt enige.
 MVH
 Egon 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Hans Kjaergaard (17-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard | 
  Dato :  17-10-10 18:07 |  
  |   
            On Sun, 17 Oct 2010 16:55:41 +0200, "Torben Henriksen" <torbh@mail.dk>
 wrote:
 
 >Hej Hans
 >
 >Hvis jeg forstår dit svar rigtigt, så skulle et lithium batteri være
 >bedre en de øvrige.?
 Det kommer jo an på hvorledes du vil tolke "bedre".
 Hvis du skal have økonomi med ind kan det jo godt ændre i resultatet.
 De er heller ikke uden problemer, det er lidt af en udfordring når man
 ikke skal benytte dem i længere tid, så skal de være afladet til et
 bestemt nivu for at sikre så lav selvafladning som muligt (i hvile
 perioden), Li-on har det på samme måde. Ikke at jeg vil gøre mig til
 ekspert i disse to typer batterier for der findes flere forskellige
 opfattelser af hvordan de skal behandles.
 Men vi venter stadig på det perfekte batteri, lang levetid, høj
 effekt, lav vægt.
 
 Jeg ville selv gå efter NiMH, så kan jeg altid købe nye celler når
 batteripakken går død, ligeså ville jeg vælge 12 Volt, så kan jeg lave
 en adaptor så jeg kan køre på 12Volt (fra et forbrugsbatteri) via en
 ledning.
 Men første valget er 230 Volts maskiner og så evt. en generator.
 Jeg har en generator, 12 Volt DC og 230 Volt AC.
 Jeg har også (haft) en vekselstrømsgenerator på min motor der var lidt
 speciel, den kunne leverer 12/24 Volt DC til starthjælp, 220 Volt AC
 og så kunne man også svejse med elektroder, og så kunne den selvf.
 også holde 12 Volts batteriet opladet, fint Australsk produkt.
 
 >Grunden til jeg vil bruge ledningsfri maskiner er bl. a. at jeg slipper
 >for ledningsbøvl og hvis der er langt til en stikkontakt.
 Fint argument, men ser man på prisen for maskinen så er 230 Volts
 udgaverne billigere end batteri udgaverne og oftest er 230 Volts
 udgaverne kraftigere.
 Man skal også have for øje at den forventede levetid på batteriet er
 et væsentligt parameter, bruger man ikke maskinen (batteriet) tit nok
 så forkortes den forventede levetid, og det er træls at skulle skifte
 betteri bare fordi det har ligget i værktøjskassen hele sommeren uden
 at blive brugt/opladet.
 Man skal behandle sine batterier korrekt for at få maksimal levetid ud
 af dem, rigtig mange batterier er blevet kasseret fordi de er defekte
 pga. forkert behandling. Forkert behandling skyldes oftest manglende
 viden/held.
 
 >Min tanke er at maskinerne skal blive ombord så jeg kan benytte
 >dem på et senere tidspunkt, eks. hvis vi er på sommer tur og man
 >får lyst til lidt fysisk arbejde
 Fordre at du holder dine batterier opladet hele tiden, tænk på det.
 Om sommeren er det varmt, så stiger selvafladningen på batterier.
 Vil du hver gang du er i havn samle dine batterier og ladeapperater
 sammen og sætte det hele til for at sikre at de nu er på toppen ?
 
 
 /Hans
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Torben Henriksen (17-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Henriksen | 
  Dato :  17-10-10 23:17 |  
  |   
            Hej Hans
 
 Tak for svaret.
 Kunne være man skulle investere i en generator, har ikke tænkt på den 
 løsning.
 Jeg er dog betænkelig ved en generator der står og køre, til gene for de
 omkringliggende, skal måske alligevel købe noget med ledning.
 - lige nu har jeg det lidt som de radikale, hvilke finger skal jeg række 
 op -:)) -
 
 I foråret renoverede jeg indenbords med maskiner med ledning, og det var
 noget besværligt noget med alle de ledninger, (kunne selvfølgelig rydde op
 men gør man det.)
 
 Mvh/Torben H.
 
 "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:sv8mb6he06rgreed0ipnape401feejlt23@4ax.com...
 > On Sun, 17 Oct 2010 16:55:41 +0200, "Torben Henriksen" <torbh@mail.dk>
 > wrote:
 >
 >>Hej Hans
 >>
 >>Hvis jeg forstår dit svar rigtigt, så skulle et lithium batteri være
 >>bedre en de øvrige.?
 > Det kommer jo an på hvorledes du vil tolke "bedre".
 > Hvis du skal have økonomi med ind kan det jo godt ændre i resultatet.
 > De er heller ikke uden problemer, det er lidt af en udfordring når man
 > ikke skal benytte dem i længere tid, så skal de være afladet til et
 > bestemt nivu for at sikre så lav selvafladning som muligt (i hvile
 > perioden), Li-on har det på samme måde. Ikke at jeg vil gøre mig til
 > ekspert i disse to typer batterier for der findes flere forskellige
 > opfattelser af hvordan de skal behandles.
 > Men vi venter stadig på det perfekte batteri, lang levetid, høj
 > effekt, lav vægt.
 >
 > Jeg ville selv gå efter NiMH, så kan jeg altid købe nye celler når
 > batteripakken går død, ligeså ville jeg vælge 12 Volt, så kan jeg lave
 > en adaptor så jeg kan køre på 12Volt (fra et forbrugsbatteri) via en
 > ledning.
 > Men første valget er 230 Volts maskiner og så evt. en generator.
 > Jeg har en generator, 12 Volt DC og 230 Volt AC.
 > Jeg har også (haft) en vekselstrømsgenerator på min motor der var lidt
 > speciel, den kunne leverer 12/24 Volt DC til starthjælp, 220 Volt AC
 > og så kunne man også svejse med elektroder, og så kunne den selvf.
 > også holde 12 Volts batteriet opladet, fint Australsk produkt.
 >
 >>Grunden til jeg vil bruge ledningsfri maskiner er bl. a. at jeg slipper
 >>for ledningsbøvl og hvis der er langt til en stikkontakt.
 > Fint argument, men ser man på prisen for maskinen så er 230 Volts
 > udgaverne billigere end batteri udgaverne og oftest er 230 Volts
 > udgaverne kraftigere.
 > Man skal også have for øje at den forventede levetid på batteriet er
 > et væsentligt parameter, bruger man ikke maskinen (batteriet) tit nok
 > så forkortes den forventede levetid, og det er træls at skulle skifte
 > betteri bare fordi det har ligget i værktøjskassen hele sommeren uden
 > at blive brugt/opladet.
 > Man skal behandle sine batterier korrekt for at få maksimal levetid ud
 > af dem, rigtig mange batterier er blevet kasseret fordi de er defekte
 > pga. forkert behandling. Forkert behandling skyldes oftest manglende
 > viden/held.
 >
 >>Min tanke er at maskinerne skal blive ombord så jeg kan benytte
 >>dem på et senere tidspunkt, eks. hvis vi er på sommer tur og man
 >>får lyst til lidt fysisk arbejde
 > Fordre at du holder dine batterier opladet hele tiden, tænk på det.
 > Om sommeren er det varmt, så stiger selvafladningen på batterier.
 > Vil du hver gang du er i havn samle dine batterier og ladeapperater
 > sammen og sætte det hele til for at sikre at de nu er på toppen ?
 >
 >
 > /Hans 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (18-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  18-10-10 12:38 |  
  |  
 
            Tillad mig igen at give udtryk for lang erfaring.
 Jeg har en Honda-generator 500W ombord.
 Når den skal bruges på en ankerplads hænges den op i spilerfaldet
 omkring 10 cm over dæk og spilerfladet holdes ud mod forstaget med en
 tynd snor.
 Hermed overføres ingen vibrationer til båden modsat om den havde stået
 på dækket.
 Generatoren har et specificeret støjniveau på 55 dBA, altså hvad der
 svarer til mange opvaskemaskiner.
 I cockpittet kan kun høres en meget svag tikkende lyd og sejler man
 lidt væk i gummibåden kan intet høres.
 Der er ingen lugtbar forurening, CO2 vil altid forekomme fra en benzin
 generator; men den er minimal. Forbruget er omkring 0,4 liter benzin i
 timen.
 Generatoren bruges kun sjældent grunden en passende batterikapacitet.
 Alternativt til drift af elektrisk håndværktøj anvendes inverter, da
 forbrug til f.eks en boremaskin der kun kører ganske kort tid er
 minimal.
 Havnene er i større og større omfang gået over til brugerbetaling både
 for fastliggere og for gæster. Årsagen er klar, der findes ganske få
 der ikke rigtigt kan finde ud af det i havnene og de satte derfor el-
 varmere ombord. Var én varmer ikke nok trak de kabel til en anden
 gruppe, eller til en trefaset kontakt, beregnet til større pumper og
 højtrykspulere.
 De brugte, ved kontrolmålinger, mere end de årligt betalte i
 havneafgift.
 Det vil vi andre ikke være med til at betale for. Det har så
 resulteret i dyre betalingsstandere, som havnens brugere har betalt.
 Derfor er det vel ikke urimeligt at der tages høje priser for såvel
 strøm og nu også vand i flere havne.
 Man kan så diskutere om det er dårlige lejere/gæster der har skabt
 situationen eller om det er en tendens som sejlerne ønsker.
 Priser på el for et døgn ligger typisk som flat rate på 20 - 30 kr i
 de havne der ikke har betalingsstandere. I havne med betalingsstandere
 koster det 1-2 kr pr kW.
 Få havne har bibeholdt de gamle standere og her forsikret med kun 3
 amp. beregnet på ladning, køleskab, mindre maskiner, der bruger under
 690 W. Er der flere på kontakten, må de dele, så forbruget ikke
 overstiger 690 W.
 ( En lille elektrisk ovn med 350 + 350 W kan alene godt køre på en
 sådan begrænset kontakt, og hvor mange elektriske håndværktøjer bruger
 mere end 690 W?)
 Batteridrevne værktøjer er gode til enkeltstående og kortvarige
 operationer; men skal man lave større arbejder er der ikke megen kost
 at hente i et batteri og så skal man alligevel have en/flere opladere
 og et arsenal af dedikerede batterier.
 Desuden skal man være opmærksom på selvafladningen af batterierne.
 Bruger man ikke værktøjet gennem længere tid vil de mangle strøm. Hver
 opladning koster på batteriets levetid, så alt i alt bør 230 Volts
 værktøj være at foretrække. En batteridrevet boremaskine ombord er
 ikke at foragte på en sommerferietur; men ikke som et fastliggende
 stykke værktøj uden jævnlig opladning.
 Mvh/Harding
 On 17 Okt., 18:23, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
 wrote:
 > news tele dk wrote:
 >
 > Klip
 >
 > > Med tanke på den tiltagende uskik havnene har med at opkræve extra
 > > penge for elektricitet, kunne man jo overveje at anskaffe sig en
 > > generator. Fordelene er mange.
 > > Alene de forbedrede muligheder for at anvende ankerpladser udenfor
 > > "grådighedsdomænerne" er tiltalende  
>
 > > Stillet rigtigt op, er regnestykket i plus for generatortanken.
 >
 > > MVH
 >
 > > Egon
 >
 > Jeg kan godt følge dine tanker desangående, men så er det, at jeg tænker på
 > noget med støj/larm og luftforurening i forhold ti x-antal gæstesejlere med
 > generatorer incl. muligheder for, at nogle bliver kulilteforgiftede?? Det
 > samme i forhold til den eller de få både, der ligger ved en tur-bøje feks. i
 > Mariager Fjord en stille sommeraften !
 >
 > Jeg har selv en lille generator, som jeg medtager på næste års togter - men
 > kun til brug, når og hvis jeg feks. ligger for anker.
 > I år og sidste år fik jeg slet ikke brug for den, da mit primitive
 > spritkogeapparatur fint klarede det fornødne i forhold til madlavningen..
 >
 > I denne sommer har jeg besøgt adskillige havne med smarte tiltag i forhold
 > til betaling af elektricitet. Jeg har ikke oplevet det som et problem, men
 > kan se, at havnene får skovlen under dem, der uden blusen trækker gratis
 > strøm i forholdt til varmeapparater, køleskabe etc. (fællesskabet betaler
 > jo, kan man sige   
>
 > Andre havne tager betaling for vand, men det er jo ikke lige til dette
 > emne..
 >
 > Mvh
 >
 > --
 >                      \\\\////
 >                     (@@)
 >    -------o00o-(_)-o00o---------
 >                     Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           - (18-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : - | 
  Dato :  18-10-10 23:45 |  
  |   
            Den 18-10-2010 20:38, Harding E. Larsen skrev:
 > Jeg har en Honda-generator 500W ombord.
 > Der er ingen lugtbar forurening, CO2 vil altid forekomme fra en benzin
 > generator; men den er minimal. Forbruget er omkring 0,4 liter benzin i
 > timen.
 Her er en god faktuel oplysning fra Harding.
 Det er værd at bemærke, hvad sådan en generator koster i brug. Når man 
 sammenligner med priserne på landstrøm, så er 0,4 liter benzin pr. 0,5 
 kWh (billigt i forhold til hvad jeg ellers har kigget på) = 0,8l / kWh 
 eller omkring 9-10 kr / kWh temmelig meget. Vores dyre strøm i Kbh 
 koster godt 2 kr /kWh. Dertil kommer afskrivning af generatorens pris. 
 Holder den 5 eller 10 år? Dermed kommer elprisen sikkert op omkring 
 15-20 kr/kWh. Det er klart, at i områder hvor der ikke er strøm, eller 
 hvor havnens pris er overgrådig vil det være et praktisk og rimeligt, 
 men ellers er det nu ikke for økonomiens skyld, at man skal vælge generator.
 Mht. batteridrevne apparater, så får man ca. hvad man betaler for. Men 
 selv de bedste batteridrevne apparater holder ikke strøm ret længe, og 
 så er det godt med ekstra batterier, som kan lades op mens man arbejder. 
 NiCd er ikke et valg idag, så praktisk set står valget mellem de 
 rimelige NiMh batterier, og de mere effektive, og dyrere LiIon o.l. 
 batterier, som kendes fra mobiltelefoner og laptops, og som sjældent 
 holder mere end et år eller to.
 Træerne vokser ikke ind i himlen, batteridrevne apparater er skønne, 
 fordi man slipper for ledningsbøvl, men de koster dyrt eller løber 
 hurtigt tør for strøm. Perfekt for den daglige husholdning, med et par 
 malerier der skal hænges op, men ikke til afslibning af hele agterdækket.
 
 Mvh. Claus
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bjarke@Escape (19-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarke@Escape | 
  Dato :  19-10-10 17:30 |  
  |  
 
            Dette er en fantastisk gruppe der kan besvare et relativt simpel (off-topic) 
 spørgsmål om batteri-maskiner med noget så vidtrækkende som el-politik, 
 generatorer, opankring og produktionspriser på el...    
Jeg har købt en af de gule DeWalt til knap 1000,-. Den er jeg meget glad for 
 i båden. Den holder ikke strømmen så længe hvis batteriet sidder i maskinen, 
 men hvis man tager det ud af maskinen når man ikke bruger den, så holder det 
 sig på toppen i ugevis ....
 Bjarke
 "-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i meddelelsen 
 news:4cbccdfe$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...
 > Den 18-10-2010 20:38, Harding E. Larsen skrev:
 >> Jeg har en Honda-generator 500W ombord.
 >> Der er ingen lugtbar forurening, CO2 vil altid forekomme fra en benzin
 >> generator; men den er minimal. Forbruget er omkring 0,4 liter benzin i
 >> timen.
 > Her er en god faktuel oplysning fra Harding.
 > Det er værd at bemærke, hvad sådan en generator koster i brug. Når man 
 > sammenligner med priserne på landstrøm, så er 0,4 liter benzin pr. 0,5 kWh 
 > (billigt i forhold til hvad jeg ellers har kigget på) = 0,8l / kWh eller 
 > omkring 9-10 kr / kWh temmelig meget. Vores dyre strøm i Kbh koster godt 2 
 > kr /kWh. Dertil kommer afskrivning af generatorens pris. Holder den 5 
 > eller 10 år? Dermed kommer elprisen sikkert op omkring 15-20 kr/kWh. Det 
 > er klart, at i områder hvor der ikke er strøm, eller hvor havnens pris er 
 > overgrådig vil det være et praktisk og rimeligt, men ellers er det nu ikke 
 > for økonomiens skyld, at man skal vælge generator.
 > Mht. batteridrevne apparater, så får man ca. hvad man betaler for. Men 
 > selv de bedste batteridrevne apparater holder ikke strøm ret længe, og så 
 > er det godt med ekstra batterier, som kan lades op mens man arbejder. NiCd 
 > er ikke et valg idag, så praktisk set står valget mellem de rimelige NiMh 
 > batterier, og de mere effektive, og dyrere LiIon o.l. batterier, som 
 > kendes fra mobiltelefoner og laptops, og som sjældent holder mere end et 
 > år eller to.
 > Træerne vokser ikke ind i himlen, batteridrevne apparater er skønne, fordi 
 > man slipper for ledningsbøvl, men de koster dyrt eller løber hurtigt tør 
 > for strøm. Perfekt for den daglige husholdning, med et par malerier der 
 > skal hænges op, men ikke til afslibning af hele agterdækket.
 >
 > Mvh. Claus 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (19-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  19-10-10 14:23 |  
  |  
 
            Ja det har du ret i. Engagerede personer tilfører ofte lidt yderligere
 viden til et emne.
 M.h.t. det andet afsnit hvor du omtaler vigtigheden af at tage
 batteriet ud af maskinen når den ikke bruges; men lægges "på lager",
 så husk på at moderne elektronik har et standby forbrug.
 Jeg kan ikke lade være med at citere Humphrey Appelby:
 "Politikere har krav på uvidenhed. Viden medfører ikke andet end
 medskyld, hvorimod den uvidende stadig har sin værdighed i behold".
 Mvh/Harding
 On 19 Okt., 18:30, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
 wrote:
 > Dette er en fantastisk gruppe der kan besvare et relativt simpel (off-topic)
 > spørgsmål om batteri-maskiner med noget så vidtrækkende som el-politik,
 > generatorer, opankring og produktionspriser på el...    
>
 > Jeg har købt en af de gule DeWalt til knap 1000,-. Den er jeg meget glad for
 > i båden. Den holder ikke strømmen så længe hvis batteriet sidder i maskinen,
 > men hvis man tager det ud af maskinen når man ikke bruger den, så holder det
 > sig på toppen i ugevis ....
 >
 > Bjarke
 >
 > "-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i meddelelsennews:4cbccdfe$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >
 >
 > > Den 18-10-2010 20:38, Harding E. Larsen skrev:
 > >> Jeg har en Honda-generator 500W ombord.
 > >> Der er ingen lugtbar forurening, CO2 vil altid forekomme fra en benzin
 > >> generator; men den er minimal. Forbruget er omkring 0,4 liter benzin i
 > >> timen.
 > > Her er en god faktuel oplysning fra Harding.
 > > Det er værd at bemærke, hvad sådan en generator koster i brug. Når man
 > > sammenligner med priserne på landstrøm, så er 0,4 liter benzin pr.. 0,5 kWh
 > > (billigt i forhold til hvad jeg ellers har kigget på) = 0,8l / kWh eller
 > > omkring 9-10 kr / kWh temmelig meget. Vores dyre strøm i Kbh koster godt 2
 > > kr /kWh. Dertil kommer afskrivning af generatorens pris. Holder den 5
 > > eller 10 år? Dermed kommer elprisen sikkert op omkring 15-20 kr/kWh. Det
 > > er klart, at i områder hvor der ikke er strøm, eller hvor havnens pris er
 > > overgrådig vil det være et praktisk og rimeligt, men ellers er det nu ikke
 > > for økonomiens skyld, at man skal vælge generator.
 > > Mht. batteridrevne apparater, så får man ca. hvad man betaler for. Men
 > > selv de bedste batteridrevne apparater holder ikke strøm ret længe, og så
 > > er det godt med ekstra batterier, som kan lades op mens man arbejder. NiCd
 > > er ikke et valg idag, så praktisk set står valget mellem de rimelige NiMh
 > > batterier, og de mere effektive, og dyrere LiIon o.l. batterier, som
 > > kendes fra mobiltelefoner og laptops, og som sjældent holder mere end et
 > > år eller to.
 > > Træerne vokser ikke ind i himlen, batteridrevne apparater er skønne, fordi
 > > man slipper for ledningsbøvl, men de koster dyrt eller løber hurtigt tør
 > > for strøm. Perfekt for den daglige husholdning, med et par malerier der
 > > skal hænges op, men ikke til afslibning af hele agterdækket.
 >
 > > Mvh. Claus- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Per Kaaber (19-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Kaaber | 
  Dato :  19-10-10 21:39 |  
  |  
 
            Harding E. Larsen skrev den 19-10-2010:
 >
 > Jeg kan ikke lade være med at citere Humphrey Appelby:
 >
 > "Politikere har krav på uvidenhed. Viden medfører ikke andet end
 > medskyld, hvorimod den uvidende stadig har sin værdighed i behold".
 >
 > Mvh/Harding
 >
 Uværdige politikere så.....
 Værdigheden er kun på lånt tid, da uvidenhed ikke fritager for ansvar 
 og evt. straf....   
Til OP: Du kan sikkert ikke nøjes med kun en bateriboremaskine til 
 apteringsarbejder. Og da andre nødvendige maskiner ikke er 
 batteridrevne, bliver du nok nødt til også at ty til 230V maskiner.
 Jeg har iøvrigt selv lige investeret i en Makita fra HN med en fin 
 arbejdslygte i kassen, til lige under kr. 900,-. Det kan man vist ikke 
 engang få nye batterier til.
 -- 
 Venlig hilsen
 Per A Lot
 Helmsman 35
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Bjarke@Escape (19-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarke@Escape | 
  Dato :  19-10-10 22:45 |  
  |  
 
            Makita is king !!!
 Bjarke
 "Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i meddelelsen 
 news:mn.9d4f7daa6d733a74.86523@mail.dk...
 > Harding E. Larsen skrev den 19-10-2010:
 >>
 >> Jeg kan ikke lade være med at citere Humphrey Appelby:
 >>
 >> "Politikere har krav på uvidenhed. Viden medfører ikke andet end
 >> medskyld, hvorimod den uvidende stadig har sin værdighed i behold".
 >>
 >> Mvh/Harding
 >>
 >
 > Uværdige politikere så.....
 > Værdigheden er kun på lånt tid, da uvidenhed ikke fritager for ansvar og 
 > evt. straf....   
>
 >
 > Til OP: Du kan sikkert ikke nøjes med kun en bateriboremaskine til 
 > apteringsarbejder. Og da andre nødvendige maskiner ikke er batteridrevne, 
 > bliver du nok nødt til også at ty til 230V maskiner.
 > Jeg har iøvrigt selv lige investeret i en Makita fra HN med en fin 
 > arbejdslygte i kassen, til lige under kr. 900,-. Det kan man vist ikke 
 > engang få nye batterier til.
 >
 > -- 
 > Venlig hilsen
 >
 > Per A Lot
 > Helmsman 35
 >
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (20-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  20-10-10 00:37 |  
  |  
 
            Ja Sir Hpmphrey Appelby er mester i manipulation.
 Politikere prøver det samme.
 Retfærdige dommer! Lad dog være med at gå så højt op i, at jeg har
 røvet en bank. Hæft dem i stedet ved, at jeg ikke har tænkt mig at
 røve flere.
 Til OP:
 Makita er en god maskine og laderen er rimelig hurtig, så har man to
 batterier hvoraf det ene konstant sidder i laderen under arbejde, kan
 man f.eks godt sætte et plankeværk op uden at skulle stoppe og vente
 på at batteriet bliver opladet.
 Er maskinens pris lavere end et ekstra batteri ja så....køb en maskine
 mere.
 Mvh/Harding
 On 19 Okt., 22:39, Per Kaaber <per.k.joergensens...@mail.dk> wrote:
 > Harding E. Larsen skrev den 19-10-2010:
 >
 >
 >
 > > Jeg kan ikke lade være med at citere Humphrey Appelby:
 >
 > > "Politikere har krav på uvidenhed. Viden medfører ikke andet end
 > > medskyld, hvorimod den uvidende stadig har sin værdighed i behold".
 >
 > > Mvh/Harding
 >
 > Uværdige politikere så.....
 > Værdigheden er kun på lånt tid, da uvidenhed ikke fritager for ansvar
 > og evt. straf....   
>
 > Til OP: Du kan sikkert ikke nøjes med kun en bateriboremaskine til
 > apteringsarbejder. Og da andre nødvendige maskiner ikke er
 > batteridrevne, bliver du nok nødt til også at ty til 230V maskiner.
 > Jeg har iøvrigt selv lige investeret i en Makita fra HN med en fin
 > arbejdslygte i kassen, til lige under kr. 900,-. Det kan man vist ikke
 > engang få nye batterier til.
 >
 > --
 > Venlig hilsen
 >
 > Per A Lot
 > Helmsman 35
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Roderiet (22-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roderiet | 
  Dato :  22-10-10 10:26 |  
  |   
            Hej der    Jeg antager at du er amatør, ligesom de fleste af os.    Dit 
 arbejdstempo er fra småt til jævnt og du vil fundere på tingene undervejs. 
 Dit behov for elværktøj kommer aldrig i nærheden af den proffessionelle, som 
 skal leve af sit værktøj.        Vi er jo alle tilbøjelige til at 
 overvurdere vores evner og vælger så værktøj efter vores fantasi, ikke efter 
 vores behov.    Skulle du finde ud af at dit behov for et bestemt værktøj 
 ligger over amatørens kan du investere i noget kram.        Vælg det 
 billigste elværktøj du kan finde.     Alt andet er at skyde gråspurve med 
 kanoner.    Det meste af mit værktøj kommer Brugsen og elsewhere og det 
 holder stadig.  mvh  Niels F.        ps. om batteriers spænding.    Jo 
 højere spænding ( volt ) des mere effekt ( watt ) kan batteriet levere ved 
 en given strøm ( ampere ) og des længere tid af gangen, vil maskinen kunne 
 fungere mellem hver opladning.
 
 
 
 
 > Hej gruppe
 >
 > Jeg skal i vinter renovere appreteringen på båden, og i den anledning
 > vil jeg købe nogle batteri maskiner (bore/skrue, høvl, slibemaskiner m.m.)
 > Fabrikatet er ikke det afgørende, men derimod det tilhørende batteri jeg 
 > er
 > i tvivl om, der er jo flere forskellige typer?
 > Så mit spørgsmål er, hvad er forskellen på følgende batteriers ydeevne,
 > holdbarhed, ladetid m.m.?
 >
 > NiCD batteri
 > NiMH batteri
 > Li-on Batteri
 > Lithium Batteri
 >
 > Er et batteri på 18 V. bedre en et på 12 V. (Ud over de 6 V forskel)
 > eller har det noget at gøre med Ah. mener engang at have læst at et
 > batteri skal aflades helt før det skal genoplades, ellers blev kapaciteten
 > forringet.
 >
 > Mvh/Torben H
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 > 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Kjaergaard (22-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard | 
  Dato :  22-10-10 13:07 |  
  |   
            On Fri, 22 Oct 2010 11:25:35 +0200, "Roderiet"
 <niels-astrid@webspeed.dk> wrote:
 
 > ps. om batteriers spænding.    Jo 
 >højere spænding ( volt ) des mere effekt ( watt ) kan batteriet levere ved 
 >en given strøm ( ampere ) og des længere tid af gangen, vil maskinen kunne 
 >fungere mellem hver opladning.
 
 Spændingen fortæller intet om batteriets kapasitet, hverken i Ah eller
 Watt.
 Dine påstande giver ikke god teknisk mening.
 Hvis man vil have noget brugbart info om batteriet kan man gange
 spænding med Ah og få et tal man kan bruge til sammenligning
 batteripakker imellem, men det er ikke noget godt
 sammenligningsgrundlag (men det er så tilgængæld samtidig det eneste
 man har) der er flere andre parametere i spil, man kan jo ikke vælge
 at køre med et 24 Volts batteri i en 12 Volts maskine, så
 sammenligning af batterier med forskellig spænding er ikke i praksis
 brugbart.
 Ligeså kan man heller ikke vælge hvilken batteritype man vil benytte i
 en given maskine, så det giver ikke mening i praksis at ville
 sammenligne, batteri spænding / batteri type / batteri kapasitet, for
 når man skifter batteri spænding/type så skifter man også lige
 maskine.
 
 
 /Hans
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Roderiet (23-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roderiet | 
  Dato :  23-10-10 10:50 |  
  |   
            Hej der     Jeg er da ked af at Ohm´s lov ikke giver god teknisk mening. 
 Eller også er det min udredning.    Så jeg prøver igen.     En effekt, Watt, 
 ( maskinens energiforbrug ved en given opgave, f.eks. en skrue 2"X10 
 spånskrue )   udregnes som den optagne strøm ( ampere ) X den aktuelle 
 spænding.     Lad os for god ordens skyld tildele Akkumulatoren den samme 
 Capacitet ( Amperetimer ) i alle sammenligninger så vi har et fælles 
 udgangspunkt.    Vi må også antage at virkningsgraden i maskinerne er den 
 samme. ( forholdet mellem dem afgivne/ optagne effekt ).
      Den højest opnåelige effekt fra et fælles battericapacitet 
 (amperetimer ) varier så med spændingen.     Som jeg ser det er der altså 
 mere effekt ( batteririlevetid ) i en 6 amp/h batteri ved 18 volt end 
 effekten fra en 6 amp/h ved 12 volt batteri.    Da T. Henriksens spørgsmål 
 gik på voltene er det vel også disse vi bør holde os til.     I god mening 
 Niels F.
 
 "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen 
 news:hiu2c6lr483kl5n89h2d8qgidathrb1jlt@4ax.com...
 > On Fri, 22 Oct 2010 11:25:35 +0200, "Roderiet"
 > <niels-astrid@webspeed.dk> wrote:
 >
 >> ps. om batteriers spænding.    Jo
 >>højere spænding ( volt ) des mere effekt ( watt ) kan batteriet levere ved
 >>en given strøm ( ampere ) og des længere tid af gangen, vil maskinen kunne
 >>fungere mellem hver opladning.
 >
 > Spændingen fortæller intet om batteriets kapasitet, hverken i Ah eller
 > Watt.
 > Dine påstande giver ikke god teknisk mening.
 > Hvis man vil have noget brugbart info om batteriet kan man gange
 > spænding med Ah og få et tal man kan bruge til sammenligning
 > batteripakker imellem, men det er ikke noget godt
 > sammenligningsgrundlag (men det er så tilgængæld samtidig det eneste
 > man har) der er flere andre parametere i spil, man kan jo ikke vælge
 > at køre med et 24 Volts batteri i en 12 Volts maskine, så
 > sammenligning af batterier med forskellig spænding er ikke i praksis
 > brugbart.
 > Ligeså kan man heller ikke vælge hvilken batteritype man vil benytte i
 > en given maskine, så det giver ikke mening i praksis at ville
 > sammenligne, batteri spænding / batteri type / batteri kapasitet, for
 > når man skifter batteri spænding/type så skifter man også lige
 > maskine.
 >
 >
 > /Hans 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Hans Kjaergaard (23-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard | 
  Dato :  23-10-10 10:58 |  
  |   
            On Sat, 23 Oct 2010 11:49:59 +0200, "Roderiet"
 <niels-astrid@webspeed.dk> wrote:
 
 >Hej der     Jeg er da ked af at Ohm´s lov ikke giver god teknisk mening. 
 >Eller også er det min udredning.    Så jeg prøver igen.     En effekt, Watt, 
 >( maskinens energiforbrug ved en given opgave, f.eks. en skrue 2"X10 
 >spånskrue )   udregnes som den optagne strøm ( ampere ) X den aktuelle 
 >spænding.     Lad os for god ordens skyld tildele Akkumulatoren den samme 
 >Capacitet ( Amperetimer ) i alle sammenligninger så vi har et fælles 
 >udgangspunkt.    Vi må også antage at virkningsgraden i maskinerne er den 
 >samme. ( forholdet mellem dem afgivne/ optagne effekt ).
 >     Den højest opnåelige effekt fra et fælles battericapacitet 
 >(amperetimer ) varier så med spændingen.     Som jeg ser det er der altså 
 >mere effekt ( batteririlevetid ) i en 6 amp/h batteri ved 18 volt end 
 >effekten fra en 6 amp/h ved 12 volt batteri.    Da T. Henriksens spørgsmål 
 >gik på voltene er det vel også disse vi bør holde os til.     I god mening 
 >Niels F.
 Man kan ikke uanset hvor meget man regner bruge det til noget som
 helst i praksis.
 Du kan IKKE vælge mellem forskellige batterispændinger til samme
 maskine.
 Du kan IKKE vælge mellem forskellige batterityper til samme maskine.
 Derfor giver det ingen mening at forsøge at lave/opstille beregninger
 mellem disse.
 
 
 /Hans
 
 >
 >"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen 
 >news:hiu2c6lr483kl5n89h2d8qgidathrb1jlt@4ax.com...
 >> On Fri, 22 Oct 2010 11:25:35 +0200, "Roderiet"
 >> <niels-astrid@webspeed.dk> wrote:
 >>
 >>> ps. om batteriers spænding.    Jo
 >>>højere spænding ( volt ) des mere effekt ( watt ) kan batteriet levere ved
 >>>en given strøm ( ampere ) og des længere tid af gangen, vil maskinen kunne
 >>>fungere mellem hver opladning.
 >>
 >> Spændingen fortæller intet om batteriets kapasitet, hverken i Ah eller
 >> Watt.
 >> Dine påstande giver ikke god teknisk mening.
 >> Hvis man vil have noget brugbart info om batteriet kan man gange
 >> spænding med Ah og få et tal man kan bruge til sammenligning
 >> batteripakker imellem, men det er ikke noget godt
 >> sammenligningsgrundlag (men det er så tilgængæld samtidig det eneste
 >> man har) der er flere andre parametere i spil, man kan jo ikke vælge
 >> at køre med et 24 Volts batteri i en 12 Volts maskine, så
 >> sammenligning af batterier med forskellig spænding er ikke i praksis
 >> brugbart.
 >> Ligeså kan man heller ikke vælge hvilken batteritype man vil benytte i
 >> en given maskine, så det giver ikke mening i praksis at ville
 >> sammenligne, batteri spænding / batteri type / batteri kapasitet, for
 >> når man skifter batteri spænding/type så skifter man også lige
 >> maskine.
 >>
 >>
 >> /Hans 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ole Pagh (23-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Pagh | 
  Dato :  23-10-10 13:26 |  
  |   
            Roderiet udtrykte præcist:
 > En effekt, Watt, ( maskinens energiforbrug ved en given opgave, f.eks. en 
 > skrue 2"X10  spånskrue )   udregnes som den optagne strøm ( ampere ) X den 
 > aktuelle  spænding.
 
 Nej. Der går du galt og får blandet effekt, Watt med udført arbejde, 
 "Watt-timer" Wh eller mere korrekt Joule.
 
 Når du skal have skruen skruet i, bruger du en effekt (W) i en vis tid.
 Hvis det f.eks tager 10 sek. at skrue skruen i og skruemaskinen er 12V 
 og bruger 1A, har du forbrugt 12*1*10 = 120 Ws eller 0,033.. Wh. eller 
 ca. 120 Joule.
 
 -- 
 / Ole
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Torben Henriksen (25-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Henriksen | 
  Dato :  25-10-10 23:48 |  
  |   
            Jo, jeg har da en del prof. værktøj i mit hobbyværksted både Akku.og 
 ledning, kvalitet forstås,
 har prøvet at købe de billige maskiner, ringe kvalitet og holder i meget 
 kort tid.
 
 Det der interessere mig er batteriernes levetid/holdbarhed, og kvaliteten af 
 maskinen.
 Hans Kjaergaard gav et ganske godt svar, så kan man selv vælge.
 Så var der lige det med Akku. contra ledning. Efter gode råd fra gruppen
 bliver det med ledning.
 
 Mvh/Torben H.
 
 
 "Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4cc15890$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej der    Jeg antager at du er amatør, ligesom de fleste af os.    Dit 
 > arbejdstempo er fra småt til jævnt og du vil fundere på tingene undervejs. 
 > Dit behov for elværktøj kommer aldrig i nærheden af den proffessionelle, 
 > som skal leve af sit værktøj.        Vi er jo alle tilbøjelige til at 
 > overvurdere vores evner og vælger så værktøj efter vores fantasi, ikke 
 > efter vores behov.    Skulle du finde ud af at dit behov for et bestemt 
 > værktøj ligger over amatørens kan du investere i noget kram.        Vælg 
 > det billigste elværktøj du kan finde.     Alt andet er at skyde gråspurve 
 > med kanoner.    Det meste af mit værktøj kommer Brugsen og elsewhere og 
 > det holder stadig.  mvh  Niels F.        ps. om batteriers spænding.    Jo 
 > højere spænding ( volt ) des mere effekt ( watt ) kan batteriet levere ved 
 > en given strøm ( ampere ) og des længere tid af gangen, vil maskinen kunne 
 > fungere mellem hver opladning.
 >
 >
 >
 >
 >> Hej gruppe
 >>
 >> Jeg skal i vinter renovere appreteringen på båden, og i den anledning
 >> vil jeg købe nogle batteri maskiner (bore/skrue, høvl, slibemaskiner 
 >> m.m.)
 >> Fabrikatet er ikke det afgørende, men derimod det tilhørende batteri jeg 
 >> er
 >> i tvivl om, der er jo flere forskellige typer?
 >> Så mit spørgsmål er, hvad er forskellen på følgende batteriers ydeevne,
 >> holdbarhed, ladetid m.m.?
 >>
 >> NiCD batteri
 >> NiMH batteri
 >> Li-on Batteri
 >> Lithium Batteri
 >>
 >> Er et batteri på 18 V. bedre en et på 12 V. (Ud over de 6 V forskel)
 >> eller har det noget at gøre med Ah. mener engang at have læst at et
 >> batteri skal aflades helt før det skal genoplades, ellers blev 
 >> kapaciteten
 >> forringet.
 >>
 >> Mvh/Torben H
 >>
 >>
 >>
 >>
 >>
 >>
 >>
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (29-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  29-10-10 11:27 |  
  |   
            Har du set at jem & fix fra den31/10  - 6/11 har en Kipor generator på
 tilbud.
 Pris 2895,- støjniveau 54 - 59 dB afhængig af belastning. Vægt 22 kg.
 Udgangseffekt max. 2000W. Driftstid på en optankning 3,5 time.
 Den burde tages med i overvejelserne.
 
 Mvh/Harding
 
 On 26 Okt., 00:48, "Torben Henriksen" <to...@mail.dk> wrote:
 > Jo, jeg har da en del prof. værktøj i mit hobbyværksted både Akku..og
 > ledning, kvalitet forstås,
 > har prøvet at købe de billige maskiner, ringe kvalitet og holder i meget
 > kort tid.
 >
 > Det der interessere mig er batteriernes levetid/holdbarhed, og kvaliteten af
 > maskinen.
 > Hans Kjaergaard gav et ganske godt svar, så kan man selv vælge.
 > Så var der lige det med Akku. contra ledning. Efter gode råd fra gruppen
 > bliver det med ledning.
 >
 > Mvh/Torben H.
 >
 > "Roderiet" <niels-ast...@webspeed.dk> skrev i en meddelelsenews:4cc15890$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 >
 > > Hej der    Jeg antager at du er amatør, ligesom de fleste af os.    Dit
 > > arbejdstempo er fra småt til jævnt og du vil fundere på tingene undervejs.
 > > Dit behov for elværktøj kommer aldrig i nærheden af den proffessionelle,
 > > som skal leve af sit værktøj.        Vi er jo alle tilbøjelige til at
 > > overvurdere vores evner og vælger så værktøj efter vores fantasi, ikke
 > > efter vores behov.    Skulle du finde ud af at dit behov for et bestemt
 > > værktøj ligger over amatørens kan du investere i noget kram.        Vælg
 > > det billigste elværktøj du kan finde.     Alt andet er at skyde gråspurve
 > > med kanoner.    Det meste af mit værktøj kommer Brugsen og elsewhere og
 > > det holder stadig.  mvh  Niels F.        ps. om batteriers spænding.    Jo
 > > højere spænding ( volt ) des mere effekt ( watt ) kan batteriet levere ved
 > > en given strøm ( ampere ) og des længere tid af gangen, vil maskinen kunne
 > > fungere mellem hver opladning.
 >
 > >> Hej gruppe
 >
 > >> Jeg skal i vinter renovere appreteringen på båden, og i den anledning
 > >> vil jeg købe nogle batteri maskiner (bore/skrue, høvl, slibemaskiner
 > >> m.m.)
 > >> Fabrikatet er ikke det afgørende, men derimod det tilhørende batteri jeg
 > >> er
 > >> i tvivl om, der er jo flere forskellige typer?
 > >> Så mit spørgsmål er, hvad er forskellen på følgende batteriers ydeevne,
 > >> holdbarhed, ladetid m.m.?
 >
 > >> NiCD batteri
 > >> NiMH batteri
 > >> Li-on Batteri
 > >> Lithium Batteri
 >
 > >> Er et batteri på 18 V. bedre en et på 12 V. (Ud over de 6 V forskel)
 > >> eller har det noget at gøre med Ah. mener engang at have læst at et
 > >> batteri skal aflades helt før det skal genoplades, ellers blev
 > >> kapaciteten
 > >> forringet.
 >
 > >> Mvh/Torben H- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           - (01-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : - | 
  Dato :  01-11-10 00:00 |  
  |  
 
            Den 29-10-2010 19:26, Harding E. Larsen skrev:
 > Har du set at jem&  fix fra den31/10  - 6/11 har en Kipor generator på
 > tilbud.
 > Pris 2895,- støjniveau 54 - 59 dB afhængig af belastning. Vægt 22 kg.
 > Udgangseffekt max. 2000W. Driftstid på en optankning 3,5 time.
 > Den burde tages med i overvejelserne.
 >
 Bilka har en noget tungere (45kg) 2000w generator til 1195,-  i denne uge.
 Er der nogen der har prøvet den / ved noget om kvaliteten?  Der er jo 
 sikkert forskel på kvalitet, ligesom med plæneklippermotorer   
Men det er stadig dyrt at lave strøm på den måde. (15 liter benzin for 
 12 timer x 1500 w = 12,50kr/kWh )
 Mvh. CLaus
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |