Batterier
Fra : Torben Henriksen

Dato : 16-10-10 16:00

Hej gruppe

Jeg skal i vinter renovere appreteringen på båden, og i den anledning
vil jeg købe nogle batteri maskiner (bore/skrue, høvl, slibemaskiner m.m.)
Fabrikatet er ikke det afgørende, men derimod det tilhørende batteri jeg er
i tvivl om, der er jo flere forskellige typer?
Så mit spørgsmål er, hvad er forskellen på følgende batteriers ydeevne,
holdbarhed, ladetid m.m.?

NiCD batteri
NiMH batteri
Li-on Batteri
Lithium Batteri

Er et batteri på 18 V. bedre en et på 12 V. (Ud over de 6 V forskel)
eller har det noget at gøre med Ah. mener engang at have læst at et
batteri skal aflades helt før det skal genoplades, ellers blev kapaciteten
forringet.

Mvh/Torben H

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-10-10 16:30

On Sat, 16 Oct 2010 16:59:39 +0200, "Torben Henriksen" <torbh@mail.dk>
wrote:

>....jeg købe nogle batteri maskiner (bore/skrue, høvl, slibemaskiner m.m.)
>Fabrikatet er ikke det afgørende,
Jo det er, det er ihvert fald ikke uden betydning, både for kvaliteten
og for muligheden for at købe nye batterier når de gamle dør (og det
gør de) det kan også være rart at kunne købe en ny oplader senere.

>men derimod det tilhørende batteri jeg er
>i tvivl om, der er jo flere forskellige typer?
Ja, men sjældent muligt at vælge mellem flere forskellige typer til
samme maskine.

>Så mit spørgsmål er, hvad er forskellen på følgende batteriers ydeevne,
>holdbarhed, ladetid m.m.?

Mht. opladningstid så er det ikke nødvendigvis et gode at et batteri
kan lades hurtigt op, det koster på levetiden, så lad vær med at
prioterer kort opladningstid for højt.

>NiCD batteri
Fås stort set ikke idag. Har problemer med såkaldt hukommelseffekt.

>NiMH batteri
Både NiCD og NiMH batterier kan have meget lang levetid hvis de
behandles ordentligt, der findes dog også sekundavare inden for disse
typer. Men både 20 og 25 års levetid er set uden at det er gået
væsentligt ud over kapasiteten.

>Li-on Batteri
Denne type batteri starte sin dødskamp den dag batteriet bliver født,
dvs. det har kun en maks forventelig levetid på 3-4 år så er det
uigenkaldeligt slut/ned ad bakke.

>Lithium Batteri
Lav vægt, stor kapasitet.

Men da det som sagt ikke lige er muligt at vælge batteritype til en
given maskine(fabrikat) er det lidt formålsløst at gå i dybten med de
forskellige typer. Man kan bare konstaterer hvilken type det er.

>Er et batteri på 18 V. bedre en et på 12 V.
Nej, spændingen i sig selv fortæller intet om batteriets
kvalitet/levetid/etc.

>eller har det noget at gøre med Ah.
Det har betydning for brugstiden.

Man kan noget forsimplet sige at vægten fortælle noget om kapasiteten
(indenfor de enkelte batterityper)

>mener engang at have læst at et
>batteri skal aflades helt før det skal genoplades, ellers blev kapaciteten
>forringet.
Dette gælder stort set kun for batterier af typen NiCD.

Men hvorfor ikke bruge 230 Volts maskiner ?
Selv den billigeste generator koster mindre end en kvalitets
batterimaskine, så rent økonomisk kan jeg ikke se nogen fordel ved
batterimaskiner.

/Hans

Fra : Torben Henriksen

Dato : 17-10-10 15:56

Hej Hans

Hvis jeg forstår dit svar rigtigt, så skulle et lithium batteri være
bedre en de øvrige.?

Grunden til jeg vil bruge ledningsfri maskiner er bl. a. at jeg slipper
for ledningsbøvl og hvis der er langt til en stikkontakt.
Min tanke er at maskinerne skal blive ombord så jeg kan benytte
dem på et senere tidspunkt, eks. hvis vi er på sommer tur og man
får lyst til lidt fysisk arbejde

Mvh/Torben H.

Fra : Aage Andersen

Dato : 17-10-10 16:07

"Torben Henriksen" > Hej Hans

> [...]
> Min tanke er at maskinerne skal blive ombord så jeg kan benytte
> dem på et senere tidspunkt, eks. hvis vi er på sommer tur og man

Med en 12 volt til 230 volt inverter har du altid 230 volt om bord og kan
klare dig uden batteridrevet værktøj.

Aage

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-10 17:01

"Aage Andersen" <aaan(REMOVE)@email.dk> skrev i meddelelsen

> "Torben Henriksen" > Hej Hans

> Med en 12 volt til 230 volt inverter har du altid 230 volt om bord og kan
> klare dig uden batteridrevet værktøj.
>
> Aage

Med tanke på den tiltagende uskik havnene har med at opkræve extra penge for
elektricitet, kunne man jo overveje at anskaffe sig en generator.
Fordelene er mange.
Alene de forbedrede muligheder for at anvende ankerpladser udenfor
"grådighedsdomænerne" er tiltalende

Stillet rigtigt op, er regnestykket i plus for generatortanken.

MVH

Egon

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 17-10-10 17:24

news tele dk wrote:

Klip

> [...]
> "grådighedsdomænerne" er tiltalende
>
> Stillet rigtigt op, er regnestykket i plus for generatortanken.

Jeg kan godt følge dine tanker desangående, men så er det, at jeg tænker på
noget med støj/larm og luftforurening i forhold ti x-antal gæstesejlere med
generatorer incl. muligheder for, at nogle bliver kulilteforgiftede?? Det
samme i forhold til den eller de få både, der ligger ved en tur-bøje feks. i
Mariager Fjord en stille sommeraften !

Jeg har selv en lille generator, som jeg medtager på næste års togter - men
kun til brug, når og hvis jeg feks. ligger for anker.
I år og sidste år fik jeg slet ikke brug for den, da mit primitive
spritkogeapparatur fint klarede det fornødne i forhold til madlavningen.

I denne sommer har jeg besøgt adskillige havne med smarte tiltag i forhold
til betaling af elektricitet. Jeg har ikke oplevet det som et problem, men
kan se, at havnene får skovlen under dem, der uden blusen trækker gratis
strøm i forholdt til varmeapparater, køleskabe etc. (fællesskabet betaler
jo, kan man sige

Andre havne tager betaling for vand, men det er jo ikke lige til dette
emne..

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-10 14:33

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> jo, kan man sige
>
> Andre havne tager betaling for vand, men det er jo ikke lige til dette

,

Hej.

Jeg forstår godt dine tanker angående generatorer.
Jeg har selv været et lignende repertoaire igennem.
Men er efterhånden nået til den opfattelse, at en generator ikke er nogen
dårlig ide.
Især efter der er kommet modeller på markedet, der er temmelig støjsvage.

Yacht har i eftersommeren offentliggjort en test af forskellige generatorer.
Resultatet har faktisk gjort mig mere sulten efter et sådant bæst.

Ang. ikke at ligge andre til last med støj og røggener, er vi helt enige.

MVH

Egon

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-10-10 18:07

On Sun, 17 Oct 2010 16:55:41 +0200, "Torben Henriksen" <torbh@mail.dk>
wrote:

>Hej Hans
>
>Hvis jeg forstår dit svar rigtigt, så skulle et lithium batteri være
>bedre en de øvrige.?
Det kommer jo an på hvorledes du vil tolke "bedre".
Hvis du skal have økonomi med ind kan det jo godt ændre i resultatet.
De er heller ikke uden problemer, det er lidt af en udfordring når man
ikke skal benytte dem i længere tid, så skal de være afladet til et
bestemt nivu for at sikre så lav selvafladning som muligt (i hvile
perioden), Li-on har det på samme måde. Ikke at jeg vil gøre mig til
ekspert i disse to typer batterier for der findes flere forskellige
opfattelser af hvordan de skal behandles.
Men vi venter stadig på det perfekte batteri, lang levetid, høj
effekt, lav vægt.

Jeg ville selv gå efter NiMH, så kan jeg altid købe nye celler når
batteripakken går død, ligeså ville jeg vælge 12 Volt, så kan jeg lave
en adaptor så jeg kan køre på 12Volt (fra et forbrugsbatteri) via en
ledning.
Men første valget er 230 Volts maskiner og så evt. en generator.
Jeg har en generator, 12 Volt DC og 230 Volt AC.
Jeg har også (haft) en vekselstrømsgenerator på min motor der var lidt
speciel, den kunne leverer 12/24 Volt DC til starthjælp, 220 Volt AC
og så kunne man også svejse med elektroder, og så kunne den selvf.
også holde 12 Volts batteriet opladet, fint Australsk produkt.

>Grunden til jeg vil bruge ledningsfri maskiner er bl. a. at jeg slipper
>for ledningsbøvl og hvis der er langt til en stikkontakt.
Fint argument, men ser man på prisen for maskinen så er 230 Volts
udgaverne billigere end batteri udgaverne og oftest er 230 Volts
udgaverne kraftigere.
Man skal også have for øje at den forventede levetid på batteriet er
et væsentligt parameter, bruger man ikke maskinen (batteriet) tit nok
så forkortes den forventede levetid, og det er træls at skulle skifte
betteri bare fordi det har ligget i værktøjskassen hele sommeren uden
at blive brugt/opladet.
Man skal behandle sine batterier korrekt for at få maksimal levetid ud
af dem, rigtig mange batterier er blevet kasseret fordi de er defekte
pga. forkert behandling. Forkert behandling skyldes oftest manglende
viden/held.

>Min tanke er at maskinerne skal blive ombord så jeg kan benytte
>dem på et senere tidspunkt, eks. hvis vi er på sommer tur og man
>får lyst til lidt fysisk arbejde
Fordre at du holder dine batterier opladet hele tiden, tænk på det.
Om sommeren er det varmt, så stiger selvafladningen på batterier.
Vil du hver gang du er i havn samle dine batterier og ladeapperater
sammen og sætte det hele til for at sikre at de nu er på toppen ?

/Hans

Fra : Torben Henriksen

Dato : 17-10-10 23:17

Hej Hans

Tak for svaret.
Kunne være man skulle investere i en generator, har ikke tænkt på den
løsning.
Jeg er dog betænkelig ved en generator der står og køre, til gene for de
omkringliggende, skal måske alligevel købe noget med ledning.
- lige nu har jeg det lidt som de radikale, hvilke finger skal jeg række
op -:)) -

I foråret renoverede jeg indenbords med maskiner med ledning, og det var
noget besværligt noget med alle de ledninger, (kunne selvfølgelig rydde op
men gør man det.)

Mvh/Torben H.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-10-10 12:38

Tillad mig igen at give udtryk for lang erfaring.

Jeg har en Honda-generator 500W ombord.
Når den skal bruges på en ankerplads hænges den op i spilerfaldet
omkring 10 cm over dæk og spilerfladet holdes ud mod forstaget med en
tynd snor.
Hermed overføres ingen vibrationer til båden modsat om den havde stået
på dækket.
Generatoren har et specificeret støjniveau på 55 dBA, altså hvad der
svarer til mange opvaskemaskiner.
I cockpittet kan kun høres en meget svag tikkende lyd og sejler man
lidt væk i gummibåden kan intet høres.
Der er ingen lugtbar forurening, CO2 vil altid forekomme fra en benzin
generator; men den er minimal. Forbruget er omkring 0,4 liter benzin i
timen.
Generatoren bruges kun sjældent grunden en passende batterikapacitet.
Alternativt til drift af elektrisk håndværktøj anvendes inverter, da
forbrug til f.eks en boremaskin der kun kører ganske kort tid er
minimal.

Havnene er i større og større omfang gået over til brugerbetaling både
for fastliggere og for gæster. Årsagen er klar, der findes ganske få
der ikke rigtigt kan finde ud af det i havnene og de satte derfor el-
varmere ombord. Var én varmer ikke nok trak de kabel til en anden
gruppe, eller til en trefaset kontakt, beregnet til større pumper og
højtrykspulere.
De brugte, ved kontrolmålinger, mere end de årligt betalte i
havneafgift.

Det vil vi andre ikke være med til at betale for. Det har så
resulteret i dyre betalingsstandere, som havnens brugere har betalt.
Derfor er det vel ikke urimeligt at der tages høje priser for såvel
strøm og nu også vand i flere havne.

Man kan så diskutere om det er dårlige lejere/gæster der har skabt
situationen eller om det er en tendens som sejlerne ønsker.
Priser på el for et døgn ligger typisk som flat rate på 20 - 30 kr i
de havne der ikke har betalingsstandere. I havne med betalingsstandere
koster det 1-2 kr pr kW.
Få havne har bibeholdt de gamle standere og her forsikret med kun 3
amp. beregnet på ladning, køleskab, mindre maskiner, der bruger under
690 W. Er der flere på kontakten, må de dele, så forbruget ikke
overstiger 690 W.
( En lille elektrisk ovn med 350 + 350 W kan alene godt køre på en
sådan begrænset kontakt, og hvor mange elektriske håndværktøjer bruger
mere end 690 W?)
Batteridrevne værktøjer er gode til enkeltstående og kortvarige
operationer; men skal man lave større arbejder er der ikke megen kost
at hente i et batteri og så skal man alligevel have en/flere opladere
og et arsenal af dedikerede batterier.
Desuden skal man være opmærksom på selvafladningen af batterierne.
Bruger man ikke værktøjet gennem længere tid vil de mangle strøm. Hver
opladning koster på batteriets levetid, så alt i alt bør 230 Volts
værktøj være at foretrække. En batteridrevet boremaskine ombord er
ikke at foragte på en sommerferietur; men ikke som et fastliggende
stykke værktøj uden jævnlig opladning.

Mvh/Harding

Fra : -

Dato : 18-10-10 23:45

Den 18-10-2010 20:38, Harding E. Larsen skrev:
> Jeg har en Honda-generator 500W ombord.
> Der er ingen lugtbar forurening, CO2 vil altid forekomme fra en benzin
> generator; men den er minimal. Forbruget er omkring 0,4 liter benzin i
> timen.
Her er en god faktuel oplysning fra Harding.
Det er værd at bemærke, hvad sådan en generator koster i brug. Når man
sammenligner med priserne på landstrøm, så er 0,4 liter benzin pr. 0,5
kWh (billigt i forhold til hvad jeg ellers har kigget på) = 0,8l / kWh
eller omkring 9-10 kr / kWh temmelig meget. Vores dyre strøm i Kbh
koster godt 2 kr /kWh. Dertil kommer afskrivning af generatorens pris.
Holder den 5 eller 10 år? Dermed kommer elprisen sikkert op omkring
15-20 kr/kWh. Det er klart, at i områder hvor der ikke er strøm, eller
hvor havnens pris er overgrådig vil det være et praktisk og rimeligt,
men ellers er det nu ikke for økonomiens skyld, at man skal vælge generator.
Mht. batteridrevne apparater, så får man ca. hvad man betaler for. Men
selv de bedste batteridrevne apparater holder ikke strøm ret længe, og
så er det godt med ekstra batterier, som kan lades op mens man arbejder.
NiCd er ikke et valg idag, så praktisk set står valget mellem de
rimelige NiMh batterier, og de mere effektive, og dyrere LiIon o.l.
batterier, som kendes fra mobiltelefoner og laptops, og som sjældent
holder mere end et år eller to.
Træerne vokser ikke ind i himlen, batteridrevne apparater er skønne,
fordi man slipper for ledningsbøvl, men de koster dyrt eller løber
hurtigt tør for strøm. Perfekt for den daglige husholdning, med et par
malerier der skal hænges op, men ikke til afslibning af hele agterdækket.

Mvh. Claus

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 19-10-10 17:30

Dette er en fantastisk gruppe der kan besvare et relativt simpel (off-topic)
spørgsmål om batteri-maskiner med noget så vidtrækkende som el-politik,
generatorer, opankring og produktionspriser på el...

Jeg har købt en af de gule DeWalt til knap 1000,-. Den er jeg meget glad for
i båden. Den holder ikke strømmen så længe hvis batteriet sidder i maskinen,
men hvis man tager det ud af maskinen når man ikke bruger den, så holder det
sig på toppen i ugevis ....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-10-10 14:23

Ja det har du ret i. Engagerede personer tilfører ofte lidt yderligere
viden til et emne.

M.h.t. det andet afsnit hvor du omtaler vigtigheden af at tage
batteriet ud af maskinen når den ikke bruges; men lægges "på lager",
så husk på at moderne elektronik har et standby forbrug.

Jeg kan ikke lade være med at citere Humphrey Appelby:

"Politikere har krav på uvidenhed. Viden medfører ikke andet end
medskyld, hvorimod den uvidende stadig har sin værdighed i behold".

Mvh/Harding

Fra : Per Kaaber

Dato : 19-10-10 21:39

Harding E. Larsen skrev den 19-10-2010:

> [...]
>
> "Politikere har krav på uvidenhed. Viden medfører ikke andet end
> medskyld, hvorimod den uvidende stadig har sin værdighed i behold".

Uværdige politikere så.....
Værdigheden er kun på lånt tid, da uvidenhed ikke fritager for ansvar
og evt. straf....

Til OP: Du kan sikkert ikke nøjes med kun en bateriboremaskine til
apteringsarbejder. Og da andre nødvendige maskiner ikke er
batteridrevne, bliver du nok nødt til også at ty til 230V maskiner.
Jeg har iøvrigt selv lige investeret i en Makita fra HN med en fin
arbejdslygte i kassen, til lige under kr. 900,-. Det kan man vist ikke
engang få nye batterier til.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 19-10-10 22:45

Makita is king !!!

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-10-10 00:37

Ja Sir Hpmphrey Appelby er mester i manipulation.
Politikere prøver det samme.
Retfærdige dommer! Lad dog være med at gå så højt op i, at jeg har
røvet en bank. Hæft dem i stedet ved, at jeg ikke har tænkt mig at
røve flere.

Til OP:
Makita er en god maskine og laderen er rimelig hurtig, så har man to
batterier hvoraf det ene konstant sidder i laderen under arbejde, kan
man f.eks godt sætte et plankeværk op uden at skulle stoppe og vente
på at batteriet bliver opladet.
Er maskinens pris lavere end et ekstra batteri ja så....køb en maskine
mere.

Mvh/Harding

Fra : Roderiet

Dato : 22-10-10 10:26

Hej der Jeg antager at du er amatør, ligesom de fleste af os. Dit
arbejdstempo er fra småt til jævnt og du vil fundere på tingene undervejs.
Dit behov for elværktøj kommer aldrig i nærheden af den proffessionelle, som
skal leve af sit værktøj. Vi er jo alle tilbøjelige til at
overvurdere vores evner og vælger så værktøj efter vores fantasi, ikke efter
vores behov. Skulle du finde ud af at dit behov for et bestemt værktøj
ligger over amatørens kan du investere i noget kram. Vælg det
billigste elværktøj du kan finde. Alt andet er at skyde gråspurve med
kanoner. Det meste af mit værktøj kommer Brugsen og elsewhere og det
holder stadig. mvh Niels F. ps. om batteriers spænding. Jo
højere spænding ( volt ) des mere effekt ( watt ) kan batteriet levere ved
en given strøm ( ampere ) og des længere tid af gangen, vil maskinen kunne
fungere mellem hver opladning.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-10-10 13:07

On Fri, 22 Oct 2010 11:25:35 +0200, "Roderiet"
<niels-astrid@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>en given strøm ( ampere ) og des længere tid af gangen, vil maskinen kunne

Spændingen fortæller intet om batteriets kapasitet, hverken i Ah eller
Watt.
Dine påstande giver ikke god teknisk mening.
Hvis man vil have noget brugbart info om batteriet kan man gange
spænding med Ah og få et tal man kan bruge til sammenligning
batteripakker imellem, men det er ikke noget godt
sammenligningsgrundlag (men det er så tilgængæld samtidig det eneste
man har) der er flere andre parametere i spil, man kan jo ikke vælge
at køre med et 24 Volts batteri i en 12 Volts maskine, så
sammenligning af batterier med forskellig spænding er ikke i praksis
brugbart.
Ligeså kan man heller ikke vælge hvilken batteritype man vil benytte i
en given maskine, så det giver ikke mening i praksis at ville
sammenligne, batteri spænding / batteri type / batteri kapasitet, for
når man skifter batteri spænding/type så skifter man også lige
maskine.

/Hans

Fra : Roderiet

Dato : 23-10-10 10:50

Hej der Jeg er da ked af at Ohm´s lov ikke giver god teknisk mening.
Eller også er det min udredning. Så jeg prøver igen. En effekt, Watt,
( maskinens energiforbrug ved en given opgave, f.eks. en skrue 2"X10
spånskrue ) udregnes som den optagne strøm ( ampere ) X den aktuelle
spænding. Lad os for god ordens skyld tildele Akkumulatoren den samme
Capacitet ( Amperetimer ) i alle sammenligninger så vi har et fælles
udgangspunkt. Vi må også antage at virkningsgraden i maskinerne er den
samme. ( forholdet mellem dem afgivne/ optagne effekt ).
Den højest opnåelige effekt fra et fælles battericapacitet
(amperetimer ) varier så med spændingen. Som jeg ser det er der altså
mere effekt ( batteririlevetid ) i en 6 amp/h batteri ved 18 volt end
effekten fra en 6 amp/h ved 12 volt batteri. Da T. Henriksens spørgsmål
gik på voltene er det vel også disse vi bør holde os til. I god mening
Niels F.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-10-10 10:58

On Sat, 23 Oct 2010 11:49:59 +0200, "Roderiet"
> [...]

>effekten fra en 6 amp/h ved 12 volt batteri. Da T. Henriksens spørgsmål
>gik på voltene er det vel også disse vi bør holde os til. I god mening
Man kan ikke uanset hvor meget man regner bruge det til noget som
helst i praksis.
Du kan IKKE vælge mellem forskellige batterispændinger til samme
maskine.
Du kan IKKE vælge mellem forskellige batterityper til samme maskine.
Derfor giver det ingen mening at forsøge at lave/opstille beregninger
mellem disse.

/Hans

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-10-10 13:26

Roderiet udtrykte præcist:
> En effekt, Watt, ( maskinens energiforbrug ved en given opgave, f.eks. en
> skrue 2"X10 spånskrue ) udregnes som den optagne strøm ( ampere ) X den
> aktuelle spænding.

Nej. Der går du galt og får blandet effekt, Watt med udført arbejde,
"Watt-timer" Wh eller mere korrekt Joule.

Når du skal have skruen skruet i, bruger du en effekt (W) i en vis tid.
Hvis det f.eks tager 10 sek. at skrue skruen i og skruemaskinen er 12V
og bruger 1A, har du forbrugt 12*1*10 = 120 Ws eller 0,033.. Wh. eller
ca. 120 Joule.

--
/ Ole

Fra : Torben Henriksen

Dato : 25-10-10 23:48

Jo, jeg har da en del prof. værktøj i mit hobbyværksted både Akku.og
ledning, kvalitet forstås,
har prøvet at købe de billige maskiner, ringe kvalitet og holder i meget
kort tid.

Det der interessere mig er batteriernes levetid/holdbarhed, og kvaliteten af
maskinen.
Hans Kjaergaard gav et ganske godt svar, så kan man selv vælge.
Så var der lige det med Akku. contra ledning. Efter gode råd fra gruppen
bliver det med ledning.

Mvh/Torben H.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-10-10 11:27

Har du set at jem & fix fra den31/10 - 6/11 har en Kipor generator på
tilbud.
Pris 2895,- støjniveau 54 - 59 dB afhængig af belastning. Vægt 22 kg.
Udgangseffekt max. 2000W. Driftstid på en optankning 3,5 time.
Den burde tages med i overvejelserne.

Mvh/Harding

Fra : -

Dato : 01-11-10 00:00

Den 29-10-2010 19:26, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> Pris 2895,- støjniveau 54 - 59 dB afhængig af belastning. Vægt 22 kg.
> Udgangseffekt max. 2000W. Driftstid på en optankning 3,5 time.

Bilka har en noget tungere (45kg) 2000w generator til 1195,- i denne uge.
Er der nogen der har prøvet den / ved noget om kvaliteten? Der er jo
sikkert forskel på kvalitet, ligesom med plæneklippermotorer
Men det er stadig dyrt at lave strøm på den måde. (15 liter benzin for
12 timer x 1500 w = 12,50kr/kWh )

Mvh. CLaus