Kortplotter
Fra : Finn

Dato : 16-10-10 15:58

Hej Gruppe.
Er der nogen der for nyligt har investeret i en af de små 5" plottere?
Gode råd mht. fabrikat mv. ønskes, samt hvor købes den bedst/billigst - evt.
i udlandet.
Har fundet et godt tilbud ved Hellers på en "Eagle Intellimap 642c og Søkort
nordeuropa Nauticpath" til 3900,- men har en ide om at Nauticpath kort ikke
er på højde med andre.
Hvilke erfaringer har I ?

Mvh,
Finn

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 17-10-10 10:29

Hej

Har selv sejlet 2 sæsoner med en Garmin 420 kortplotter.
Den kan jeg trygt anbefale. Funktionen med en guidet rute er bare
genial.
Den er rimelig enkel at betjene og virker logisk opbygget i menuerne.
Skærmen på 4" er lige lovlig lille, men så kan den fås i en version
med 5" skærm.
Prismæssigt er den til at betale og det er en vare, som de forskellige
udstyrsbutikker konkurrerer om at sælge til den billigste pris.

Hilsen
Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie"
Hejlsminde

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-10-10 12:43

Kortene til de forskellige kortplottere er tilpasset m.h.t.
detailoplysninger til den enkelte plotters hukommelse.
Jo der er store forskelle på hvad du kan se af kortdetaljer.

Uautoriserede kort bliver ikke opdaterede ligesom advarsler og andre
finesser ikke findes på plotterne.
Plotterne er udmærkede til at vise din position på kortet; men er
kortene ikke tilstrækkelig detaljerede og opdaterede er glæden ikke
til stede. De er ikke sikre at navigere efter og derfor skal de
officielle papirkort danne grundlag for navigationen.

Har du mulighed for at anvende en bærbar PC kan du installere DLS og
downloade og installere opdateringer som udgives af DS på grundlag af
FRV´s Efterretninger for Søfarende (Efs).
Desuden kan du downloade gratisprogrammet Open Cpn og her installere
downloadede gratis søkort. De findes i mange udgaver og formater som
OpenCpn kan vise.
Du kan ved at klikke på kortbjælken skifte mellem de forskellige
søkort over det område du sejler i og danne dig det bedst mulige
overblik.
Installer tillige "X-port" så kan du også skifte mellem programmerne
og således skifte mellem OpenCpn og DLS samt mange programmer til
støtte for navigationen.

Mvh/Harding

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 02-11-10 21:47

Downloadede, GRATIS søkort, siger du. Lyder for godt til at være sandt. Hvad
er kvaliteten af dem, og kan man få alle kort på denne måde?

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-10-10 07:20

Finn forklarede den 2010-10-16:
> Er der nogen der for nyligt har investeret i en af de små 5" plottere?
> Gode råd mht. fabrikat mv. ønskes, samt hvor købes den bedst/billigst - evt.
> i udlandet.

Jeg har sejlet i 3 sæsoner med en Interphase 6 (6") søkortplotter, og
er meget godt tilfreds med den:

http://baadservice.dk/ChartMaster-V6.htm
Er på tilbud, ser jeg til knap 3000 kr.
http://dacon.dk/chartmasterv6.htm

Den er meget flad og rager derfor ikke meget ud, hvis du vælger at
montere den fast i cockpittet.

Den bruger de kendte C-Map MAX kort, som også af og til fås på tilbud,
men normalpris for et Wide kort der dækker hele DK, S og Østersøen samt
Sydnorge er ca. 1900 kr.
http://baadservice.dk/c-map.htm

--
/ Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-11-10 03:23

Du skal kun bladre tilbage til d.: 5/9 her blev der skrevet om emnet.
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.sejlads/browse_frm/thread/3ad37eec1ccaabe8#

Lægger man alle de søkortudgaver man kan få ind i OpenCpn, kan de
bruges som et opslagsværk over ændringerne der løbende bliver
indtegnet.
Det er også muligt at lægge kort fra DLS ind de skal blot igennem
forskellige behandlingsprogrammer for at blive ændret fra .it via .jpg
til BSB-kort.
Kort i .jpg formatet kan desuden overlejres ind over Google billeder
så har du billeder med bøjer, fyrlinier m.m. indlagt.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-11-10 05:12

Jeg vil lige tilføje et par sider fra OpenCpn manualen:
Den første beskriver de formater programmet kan anvende:
http://opencpn.org/chart_formats

Det næste link angiver kort-kilder:
http://opencpn.org/chart_sources

Her synes jeg det især er værd at bemærke det kursivfremhævede afsnit:

Realizing that official and high quality small scale ENCs conforming
with the established IHO standard were not available for the SCS, the
EAHC MSs decided to cooperate closely and resolve the situation so
that mariners could use most up-to-date chart information for voyage
planning and enhancing safety of navigation, rather than resorted to
some commercially developed electronic products which were either
prepared in proprietary formats, or containing unofficial data with
very infrequent updating.

Mvh/Harding