Skimmel i brusekabine, hvordan holdes det ~
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 16-10-10 15:17

Hej,

Emnelinien siger nok det meste. Jeg har en brusekabine der har en uvane med
at gro noget skimmel/svamp, ganske kulsort, i et hjørne fra væggen og ud på
gulvet i kabinen - og ca. 40-50 cm op af væggene, i fugerne.

Der er varme i gulvet derude, så det burde ikke være pga. kuld, det sker.

Hvordan holder jeg bedst muligt dette væk længst muligt? Hvis det får en
solid gang Cillit Bang kan jeg holde det væk 3-4 uger, og dét er det...

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ralph

Dato : 16-10-10 15:33

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i en meddelelse
> solid gang Cillit Bang kan jeg holde det væk 3-4 uger, og dét er det...

Så vil jeg foreslå at du giver det en solid gang Cillit Bang ca. hver 3.
uge, simpelt, men nemt.

Man KUNNE jo også gøre rent en gang om ugen, men sådan er vi jo så
forskellige.

--
Ralph

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-10-10 15:41

Troels [around 9000] wrote:
> [...]
> Hvordan holder jeg bedst muligt dette væk længst muligt? Hvis det får
> en solid gang Cillit Bang kan jeg holde det væk 3-4 uger, og dét er

Bedre udluftning.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : cykelsmeden

Dato : 16-10-10 15:45

Den 16-10-2010 16:40, Erik Olsen skrev:

> Bedre udluftning.

meget gerne kombineret med en hulmursisolering
Det opstår fordi der dannes kondens ved den kolde ydermur!
- så altså væk med den fugtige luft som kondenserer, eller den kolde
mur som forårsager kondensen.

//finn

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 16-10-10 16:27

> meget gerne kombineret med en hulmursisolering
> Det opstår fordi der dannes kondens ved den kolde ydermur!
> - så altså væk med den fugtige luft som kondenserer, eller den kolde mur
> som forårsager kondensen.

Det er en tilbygning til huset, hvor vi er oplyst om at der ER
hulmursisoleret.

Men som skrevet andetsteds må udluftning være et bud. Det gror bare næsten
frem fra dag til anden, men efter de nævnte 3 uger er det HELT galt.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : cykelsmeden

Dato : 16-10-10 20:54

Den 16-10-2010 17:27, Troels [around 9000] skrev:

> Det er en tilbygning til huset, hvor vi er oplyst om at der ER
> hulmursisoleret.

Det lyder mistænkeligt meget som en "kuldebro". Oplysninger af den
slags, skal ofteefterprøves, og der er set megen elendig
hulmursisolering, med luft/mørtellommer. Et termometer kan måske afsløre
en kold mur, endnu bedre et termofotografi, i koldt vejr.

> Men som skrevet andetsteds må udluftning være et bud. Det gror bare
> næsten frem fra dag til anden, men efter de nævnte 3 uger er det HELT galt.

husker i at tørre op efter bad?

//finn

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 16-10-10 21:34

> [...]
> skal ofteefterprøves, og der er set megen elendig hulmursisolering, med
> luft/mørtellommer. Et termometer kan måske afsløre en kold mur, endnu

Hvad har man af muligheder for at få taget et termofotografi?

> husker i at tørre op efter bad?

Ja, det gør vi.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : cykelsmeden

Dato : 17-10-10 10:40

Den 16-10-2010 22:33, Troels [around 9000] skrev:

> Hvad har man af muligheder for at få taget et termofotografi?

Se det er jo ikke et for mig at gætte på

Der er firmaer som foretager den slags. Er man heldig kender man
elektrikeren/isolatøren eller hvad han nu er, og finder ud af et eller
andet. Er det egen bolig, kan der godt være økonomi i at betale prisen
for sådan fotografering.
En genvej er, at ofre et par hunde på et lasertermometer (ofte tilbud i
byggefirmaer). De måler ret nøjagtigt temperaturen på den flade de rammer.

//finn

Fra : TGJ

Dato : 18-10-10 18:12

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad har man af muligheder for at få taget et termofotografi?

XL byg denne uge?
Fra 999,- og op efter

Vi fik lavet det sidste år den store til 2999,- og er MEGET tilfreds med
resultatet
Gav mange informationer og jeg har brugt en del af sommeren på at udbedre
det

Alternativt
Lej et termografi kamera og prøv / håb på du selv kan tolke billederne

/Thomas

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 16-10-10 20:53

Troels [around 9000] wrote:
> [...]
>
> Hvordan holder jeg bedst muligt dette væk længst muligt? Hvis det får en
> solid gang Cillit Bang kan jeg holde det væk 3-4 uger, og dét er det...

Du skriver ikke om du tørrer væggene af efter brugen - hver gang - men
hvis du gør det er der nok en kuldebro hvor der kan dannes kondensvand.
Andre i tråden har indirekte berørt det.

Sammen med en skraber og et aflagt håndklæde til at aftørre væggene
efter brug, har jeg også en skurebørste, alternativt stiv opvaskebørste
til at give fugerne mellem mosaikstenene en omgang med en gang imellem -
dog mest på selve gulvet. Det kunne også være et ritual hos dig hvis du
ikke allerede gør det. Og så en omgang udluftning efter brugen - også
hver gang for at bortskaffe fugtmættet luft.

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-10 21:22

Troels [around 9000] wrote:
> Hvordan holder jeg bedst muligt dette væk længst muligt? Hvis det får
> en solid gang Cillit Bang kan jeg holde det væk 3-4 uger, og dét er
> det...

Nu er det vel ikke den med kalkfjerner i du bruger? Der er nemlig kalk i
dine fuger mellem fliserne!

Michael

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 16-10-10 21:34

> Nu er det vel ikke den med kalkfjerner i du bruger? Der er nemlig kalk i
> dine fuger mellem fliserne!

Nej, det er ikke den med kalkfjerneren Det ville vel heller ikke være
godt for fliserne?

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Essox

Dato : 03-11-10 19:17

Den 16-10-2010 16:16, Troels [around 9000] skrev:
> [...]
>
> Hvordan holder jeg bedst muligt dette væk længst muligt? Hvis det får en
> solid gang Cillit Bang kan jeg holde det væk 3-4 uger, og dét er det...

Brug Rodalon til at vaske fliser og fuger med, så bliver det væk.