Logon to server
Fra : henrik steffensen

Dato : 16-10-10 05:43

Findes der ikke en funktion, f.eks. i Windows stifinder, der hedder
"Logon to server" eller lign? Når jeg starter windows stifinder, går
jeg altid ind som "gæst", og det er ret træls, når jeg skal f.eks.
slette nogle filer, som ikke er muligt som guest.

Hvor findes den funktion?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-10-10 13:06

On Sat, 16 Oct 2010 04:42:34 -0700 (PDT), henrik steffensen
<henrik.steffensen1@gmail.com> wrote:

> [...]
>jeg altid ind som "gæst", og det er ret træls, når jeg skal f.eks.
>slette nogle filer, som ikke er muligt som guest.

Alt efter OS, "Run as" eller log af, og log på igen som administrator.

/Hans

Fra : henrik steffensen

Dato : 16-10-10 09:10

On 16 Okt., 14:06, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> Alt efter OS, "Run as" eller log af, og log på igen som administrator.
>
> /Hans

Det er Vista. Hvad mener du med forslagene - kan jeg gå ned på "kør"
og så skrive servernavnet + et eller andet? Hvor finder jeg Log af?
Jeg vil gerne kunne gå på fra flere computere, og så blot i det
enkelte tilfælde lige logge mig på en bestemt mappe på serveren.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-10-10 17:43

On Sat, 16 Oct 2010 08:10:07 -0700 (PDT), henrik steffensen
<henrik.steffensen1@gmail.com> wrote:

>Det er Vista. Hvad mener du med forslagene - kan jeg gå ned på "kør"
>og så skrive servernavnet + et eller andet?
Start, kør, skriv "cmd", tryk ENTER.
Så kommer der en sort commandboks, her kan du jo prøve at starte en
explorer op man runas kommandoen.

Du kan måske også finde explorer.exe og højreklikke (måske sammen mad
SHIFT) og vælge "kør som"/"run as" og så starte explorer op som
administrator. Det fordre dog at der er en administartor konto med
administrator privilegier.

>Hvor finder jeg Log af?
Jeg har den under START.

>Jeg vil gerne kunne gå på fra flere computere, og så blot i det
>enkelte tilfælde lige logge mig på en bestemt mappe på serveren.
DEt er måske ikke så enkelt som du gerne vil have det for windows kan
drille dig der, du kan kun logge på mod en share med et sæt
brugernavn/password fra samme maskine, dvs. at hvis det du vil slette
ligger på en share PCen allerede har hul igemme til med et sæt
brugernavn/password er det ikke muligt sådan bare lige at koble op med
et andet sæt brugernavn/password uden først at have disconnected
først.

Men hvad OS har serveren ? Du kan måske koble dig op via en MSTSC
forbindelse (remote skrivebord) og så slette den vej rundt.

/Hans

Fra : Chano Andersen

Dato : 17-10-10 23:30

Den 16-10-2010 18:42, Hans Kjaergaard skrev:
> Men hvad OS har serveren ? Du kan måske koble dig op via en MSTSC
> forbindelse (remote skrivebord) og så slette den vej rundt.

MSTSC = Microsoft Terminal Services Client...

Hvad har det med forbindelsen at gøre? Det er udelukkende programmet...
Det rigtige må være at betegne forbindelsen efter protokollen (Mig
bekendt RDP = Remote Desktop Protocol).

Desuden kræver det at man har adgang til at logge på via terminal
services, og at terminal services er installeret på computeren. (Hvis de
ikke er det, kan man vist nok kun logge på som en administrator bruger)

- Chano Andersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-10-10 07:04

On Mon, 18 Oct 2010 00:30:26 +0200, Chano Andersen
<sunsite092009@chanoandersen.dk> wrote:

>MSTSC = Microsoft Terminal Services Client...
Ja.

>Hvad har det med forbindelsen at gøre? Det er udelukkende programmet...
>Det rigtige må være at betegne forbindelsen efter protokollen (Mig
>bekendt RDP = Remote Desktop Protocol).
Ideen er at man kobler sig på serveren med mstsc og derved opnår fuld
adgang til denne (hvis eller enes brugernavn/password tillader) her
efter kan man jo så slette hvad man nu har behov for (hvis eller enes
brugernavn/password tillader).
Ideen er et alternativ til at opnå "målet", at slette nogle filer på
serveren.

>Desuden kræver det at man har adgang til at logge på via terminal
>services, og at terminal services er installeret på computeren.
W2k3 og frem er det kørende default, dog ikke med meget mere end en
klient ad gangen, men det dækker nok de flestes behov.

>(Hvis de ikke er det, kan man vist nok kun logge på som en administrator bruger)
Og det er jo lige det OPer har behov for, han vil jo ind og slette
noget han ikke kan slette "ude fra".

/Hans

Fra : Chano Andersen

Dato : 18-10-10 19:33

Den 18-10-2010 08:04, Hans Kjaergaard skrev:
> Og det er jo lige det OPer har behov for, han vil jo ind og slette
> noget han ikke kan slette "ude fra".

Enten har jeg overset noget, eller også stod der ikke noget om, at han
skulle ind som administrator bruger, bare som andet end gæstebruger...

- Chano Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 17-10-10 23:35

Den 16-10-2010 13:42, henrik steffensen skrev:
> [...]
> jeg altid ind som "gæst", og det er ret træls, når jeg skal f.eks.
> slette nogle filer, som ikke er muligt som guest.

Der er ikke nogen egentlig funktion i stifinderen, som jeg har lagt
mærke til.

Hvis du er koblet op imod et domæne, er det bare et spørgsmål om at
logge på computeren med de rette bruger data. Hvis du IKKE er koblet på
et domæne, så kan du mappe sharet manuelt, som et drev, ved at køre
følgende kommando:

net use d: \\server\share /user:domæne\brugernavn

Eller hvis du ikke skal angive domænet (Standalone servere, der ikke er
del af et AD domæne)

net use d: \\server\share /user:brugernavn

Det er også muligt at mappe en specifik mappe på et share, i stedet for
hele sharet. Det gøres sådan her:

net use d: \\server\share\mappenavn /user:brugernavn

d: kan udskiftes til et vilkårligt frit drevbogstav.

Hvis den melder noget om at du allerede er forbundet som en anden
bruger, kan du fjerne forbindelsen sådan her:

net use \\server\share /DELETE

Du fjerner alle forbindelser til fjernservere således:

net use * /DELETE

- Chano Andersen