Forsegling af rust i trådkurve i opvaskema~
Fra : Ukendt

Dato : 16-10-10 02:01

I vores noget bedagede opvaskemaskine - Vølund Excelence 271 - er
overfladen på trådkurvene visse steder slidt af og jernet ruster og
det sætter sig med små pletter på servicet.

I den butik, hvor vi købte maskinen i sin tid, har fået oplyst, at
prisen for to nye trådkurve vil beløbe sig til kr. 2.042,- . Noget
lignende ligger priserne på nettet også på. Det synes vi er "lidt
vildt" ...

Jeg har prøvet at "Google" lidt efter varmebestandig maling til at
forsegle rustområderne (det gav info som f.eks. Kurvefix, Bison,
Hamrite, Rilsan), men jeg er i tvivl om, hvad der er bedst i det
"barske opvaskemaskinemiljø".

Nogen, der har nogle gode råd baseret på gode erfaringer?

Hvis mit spørgsmål hører hjemme i en anden nyhedsgruppe, vil jeg gerne
have lidt hjælp.

På forhånd tak.

Flemming Torp

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 16-10-10 08:44

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Nogen, der har nogle gode råd baseret på gode erfaringer?
>
> Hvis mit spørgsmål hører hjemme i en anden nyhedsgruppe, vil jeg gerne

Hej
Vi havde samme problem med vores tidliger opvaskmaskine, og der brugte jeg 2
komponent lim, til at lukke hullerne med, og det virkede fint.

Johannes

Fra : landet

Dato : 16-10-10 09:52

"Johannes Jørgensen" <johs-jspam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vi havde samme problem med vores tidliger opvaskmaskine, og der brugte jeg
> 2 komponent lim, til at lukke hullerne med, og det virkede fint.

Efter i har reppet kurvene kan i skylle bestikket i varmt vand med
citronsyrei det renser bestikket ( håndopvask) derefter kan i sætte et
stykke zink fast klemt på bestikkurven så virker det som offer anode mod
flyverust på bestikket mvh jørn

Fra : Nicolai Lang

Dato : 17-10-10 17:38

On Sat, 16 Oct 2010 09:43:55 +0200, Johannes Jørgensen
<johs-jspam@mail.dk> wrote:

>Vi havde samme problem med vores tidliger opvaskmaskine, og der brugte jeg 2
>komponent lim, til at lukke hullerne med, og det virkede fint.

Samme her. 2 komponent epoxy, bare udover alle rust steder så der er
lukket af. Ikke noget besvær med at slibe og ikke noget flyverust.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-10-10 22:11

Nicolai Lang wrote:

> Samme her. 2 komponent epoxy, bare udover alle rust steder så der er
> lukket af. Ikke noget besvær med at slibe og ikke noget flyverust.

Men er epoxy ikke giftigt?

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-10-10 10:17

Martin Larsen wrote:

> Men er epoxy ikke giftigt?

Kun i ikke-hærdet form, og kun ved berøring og indtagelse i de små
mængder som benyttes til et sådant projekt. Begge dele kan man let sikre
sig imod.

Jeg ville nok alligevel afrense rust og flader som skal påføres epoxy,
det giver væsentligt bedre vedhæftning.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Klaus G.

Dato : 18-10-10 15:22

> Kun i ikke-hærdet form, og kun ved berøring og indtagelse i de små mængder
> som benyttes til et sådant projekt. Begge dele kan man let sikre sig imod.
Og hvis det varmes op til ~150grader så siges det at være giftigt igen. Men
man vasker næppe med mere end 90grader :)

> Jeg ville nok alligevel afrense rust og flader som skal påføres epoxy, det
> giver væsentligt bedre vedhæftning.
Ja, når man endelig har gang i det giftige stads, så gør arbejdet ordentligt
:)

--
Klaus G.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 21-10-10 04:47

On Mon, 18 Oct 2010 16:21:50 +0200, "Klaus G."
<webmaster@seth-enoch.dk> wrote:

>Og hvis det varmes op til ~150grader så siges det at være giftigt igen. Men
>man vasker næppe med mere end 90grader :)

55-65 grader med mindre det er en institution eller hospitalsmaskine -
så er det 90 grader.

>Ja, når man endelig har gang i det giftige stads, så gør arbejdet ordentligt
>:)

Der kan vi let blive enige - men det er min mand der har gjrot det -
og det sidder nu fint nok fast :)

Med venlig hilsen
Nicolai

Fra : Erik Andersen

Dato : 17-10-10 16:18

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen, der har nogle gode råd baseret på gode erfaringer?
>
> Hvis mit spørgsmål hører hjemme i en anden nyhedsgruppe, vil jeg gerne

Du kan købe en mikro-flaske med noget emaljelak hos farvehandleren. Det er
beregnet til at lakere skader på et emaljeret badekar og lign. Det er
fremragende til opvaskemaskinen og holder ganske længe. Men husk at du skal
lige slive al rust væk først. Hulelrne skal være helt dækket af lakken.

Mvh Erik.

Fra : Rick

Dato : 19-10-10 18:52

> [...]
> for to nye trådkurve vil beløbe sig til kr. 2.042,- . Noget lignende
> ligger priserne på nettet også på. Det synes vi er "lidt vildt" ...

Jeg havde samme problem for nogle år siden og skrev vist også her på forum
om det. Jeg brugte også tokomponent-lim, som nogle foreslår og det virkede
også. Men så gik der et par uger og så var problemet et andet sted. Så blev
det lappet og så var problemet et nyt sted osv.

Jeg forhørte mig så med et par eksperter på området, som kiggede på den og
mente at min opvaskemaskine var en god gammel sag (Siemens Lady Plus) og
velholdt, skidt- og kalkfri og nok ville kunne holde i mange år endnu. Så
det endte med at jeg købte de skide kurve, dog i mit tilfælde til "kun"
1500kr. De er netop 2 år i denne måned og jeg slipper for at skulle lappe en
gang om måneden og for at skulle se på alle lapperne, som for nogle (mig
) er en irritation for øjet...

- rick -

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-10 01:19

Tak for alle gode kommentarer og råd.
Jeg har nu slebet ned, fjernet løs plastik og givet tre lag Hammerite
og to lag epoxy. Så må det holde så længe det kan ... Måske det holder
lige så længe som opvaskemaskinen ... ...

Flemming Torp