Græsplænens længde i vinter
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-10 15:52

Hej
Hvad er den ideelle længde på græsset om vinteren?
Hvis den er for langhåret, giver det så mosset bedre betingelser for at
brede sig?
--
Steen
http://bit.ly/9PqtQB

Fra : Emil

Dato : 15-10-10 17:59

Steen wrote:

>Hvad er den ideelle længde på græsset om vinteren?
>Hvis den er for langhåret, giver det så mosset bedre betingelser for at
>brede sig?

Fra <http://www.havenyt.dk/2010/uge41/>
Ca. midt på siden:

I mange haver slår man græsplænen helt i bund for at have en kort
plæne i vinterhalvåret. Det er ikke en god ide, da det giver en mindre
slidstærk plæne til færdsel og leg i vinterhalvåret, og desuden har
mosset bedre muligheder for at udvikle sig i vinterens løb, end hvis
man slår plænen sidste gang i en højde af 5–6 cm. Top- og rodvækst
følges ad, så en helt kort plæne giver minimalt med rødder hen over
vinteren.

En lang plæne kan dog give lidt større risiko for pletvis angreb af
sneskimmel i vintre. hvor der ligger sne i meget lange perioder. De
fleste vintre er mos dog et større problem end sneskimmel. Sneskimmel
kan give bare pletter, som kan repareres ved at så ny græsfrø i
foråret.

m.v.h. Emil

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-10 08:23

On 2010-10-15 18:59:26 +0200, Emil said:

> [...]
> mosset bedre muligheder for at udvikle sig i vinterens løb, end hvis
> man slår plænen sidste gang i en højde af 5–6 cm.

Tak for det. Jeg regner med at længden er 5-6 cm, og ikke 56 cm
--
Steen
http://bit.ly/9PqtQB