Jordskokker - HVor langt kan de sende rødd~
Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 14-10-10 21:43

Hej,

Jeg spekulerer på at lave en "indhegning" af fliser der går ca 50 cm ned
under jordoverfladen for at prøve at hegne dem ind så de ikke breder
sig, men er det nok? - eller skulle jeg stille fliserne på højkant så de
kommer til at skærme 70 - 80 cm ned? Indhegningen skal helst være
omkring trekvart meter gange halvanden til 2 meter.

Jeg elsker den grøntsag men sidste år og forrige år "høstede" min bedre
halvdel de tre planter vi havde inden jeg selv kunne komme til det, og
det var åbenbart meget vigtigt at få dem høstet for næsen af mig for
knoldene blev bare smidt i en spand hvor de så tørrede ud til ingen
verdens nytte for de skulle jo nødig nå at brede sig i løbet af
afteråret. Grrrr...

I år har de så stået og fristet en kummerlig tilværelse i en nedgravet
murerbalje af plastic, så det eksperiment sørger jeg for ophører.

Derfor spørgsmålet om hvordan men ellers bedst holder styr på dem i
køkkenhaven? - Det med at købe dem i et supermarked er altså ikke det
samme som når de lige er gravet op.

/Lars

Fra : Tom Andersen

Dato : 15-10-10 15:18

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:4cb76b4f$0$23757$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Derfor spørgsmålet om hvordan men ellers bedst holder styr på dem i
> køkkenhaven? - Det med at købe dem i et supermarked er altså ikke det

Problemet er ikke-eksisterende, hvis du høster af dine jordskokker i løbet
af efteråret.
Hvis du til foråret graver de sidste op og lægger et nyt (eller det samme)
sted er du forsynet igen til efterår / vinter.

Tom

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 16-10-10 09:09

Jeg slutter af med at tage alle op og finkæmme jorden. Det plejer at passe
med at der (alligevel) spirer et passende antal. De breder sig ca. en halv
meter, og det passer med den afstand der alligevel skal være til anden avl,
og i det stykke vipper jeg uønsket vækst op med spaden, eller rykker hovedet
af dem 4-5 gange. Normalt ikke den helt store arbejdsindsats. Dyrk i cirkel
eller kvadrat, så kan opbinding begrænses til en snor om livet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen