Kartoffelavl
Fra : cykelsmeden

Dato : 13-10-10 10:52

Jeg ha 4 m2 køkkenhave hvor jeg troligt sætter en snes spirede kartofler
hvert år, og nyder hele sommeren en nyopgravet.

Nu slår det mig lige, at der ved denne tid er en masse
"kartoffelfrugter" på de henvisnede toppe. Hvorfor er det nu at man ikke
bruger disse til formering?

//finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-10-10 04:27

On 13 Okt., 11:52, cykelsmeden <n...@not2old.dk> wrote:
> [...]
>
> Nu slår det mig lige, at der ved denne tid er en masse
> "kartoffelfrugter" på de henvisnede toppe. Hvorfor er det nu at man ikke

Hvis de har fået en sygdom vil du jo avle den videre og din høst kan
slå fejl.
Økonomisk betyder det intet for dig med en snes satte planter men en
avler som har måske 50 Ha der betyder det meget.

--
Christian

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 13-10-10 15:18

Den 13-10-2010 11:52, cykelsmeden skrev:

> [...]
>
> Nu slår det mig lige, at der ved denne tid er en masse
> "kartoffelfrugter" på de henvisnede toppe. Hvorfor er det nu at man ikke

Hvis du sætter kartofler i det samme stykke jord år efter år, så sørg
for at sætte nematodresistente sorter.
Men man bør ikke sætte kartofler i den samme jord igen og igen.
Man kan evt. sætte 2 år i træk og så holde fri i mindst 3 år.
Det er det der anbefales i landbruget.
Retter man sig ikke efter disse anbefalinger, kan man få problemer med
sygdomme i kartoflerne og deraf lavere udbytter.

Hilsen Matthias

Fra : Lise Hansen

Dato : 14-10-10 07:01

Jeg formoder, at de omtalte kartoffelfrugter er frø, og at du undrer dig
over, at man ikke bruger disse frø til almindelig kartoffelavl.
Der er to grunde.
1. Kartoffelfrø har det ligesom andre "børn", man kan ikke være sikker på,
hvilke egenskaber de arver fra forældrene. Når man lægger en kartoffel er
der reelt tale om kloning, hvor "børnene" genetisk bliver identiske med
"moderen".
Såning benyttes ved fremavl af nye kartoffelsorter (forædling).

2. Udbyttet bliver væsentligt større ved at lægge en kartoffel end ved at så
et frø.

Jeg kan se, at andre advarer mod at dyrke kartofler samme sted flere år i
træk. Det har de jo i princippet ret i. Jeg har dog kendskab til et stykke
jord, hvor der i ca 20 år er dyrket kartofler. Efter ca 15 år blev udbyttet
mindre. Avleren sagde selv, at risikoen for sygdomme og jordtræthed
reduceres, når kartoflerne graves op tidligt.

Hilsen
Lise

Fra : cykelsmeden

Dato : 14-10-10 16:58

Den 14-10-2010 08:00, Lise Hansen skrev:
> [...]
> identiske med "moderen".
> Såning benyttes ved fremavl af nye kartoffelsorter (forædling).

lyder plausibelt!

> 2. Udbyttet bliver væsentligt større ved at lægge en kartoffel end ved
> at så et frø.

virker også rigtigt - Jeg antog iøvrigt at "frøet" er hele den
tomatlignende frugt!

> [...]
> blev udbyttet mindre. Avleren sagde selv, at risikoen for sygdomme og
> jordtræthed reduceres, når kartoflerne graves op tidligt.

Den advarsel har jeg også kendt hele mit liv, men nu har jeg i 6 år
dyrket mine 4 m2 kartofler, sat af tilfældige spirende rester, og høster
40-50 kg, hvoraf de ~30 ryger op ved denne tid. Jeg tror endda jeg kan
øge udbyttet ved bedre hypning og lugning.

//finn

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-10-10 16:29

cykelsmeden wrote:

> virker også rigtigt - Jeg antog iøvrigt at "frøet" er hele den
> tomatlignende frugt!

Den tomatlignende frugt er et bær, der indeholder flere frø - helt ligesom
tomater.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-10-10 22:02

Den 15-10-2010 17:29, Erik Ginnerskov skrev:

> Den tomatlignende frugt er et bær, der indeholder flere frø - helt ligesom
> tomater.

efterrationaliseret:
er kartoffel og tomat i grunden ikke også samme familie? (natskygge?)

//finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-10-10 06:45

On Fri, 15 Oct 2010 23:02:00 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk> wrote:

>efterrationaliseret:
>er kartoffel og tomat i grunden ikke også samme familie? (natskygge?)

Jo, det er de.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/