CSS selektorer
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-10-10 17:27

Som en (delvis) opdatering af min bog
"Webdesign med stylesheets" har jeg skrevet
artikel om *CSS selektorer*.

Artiklen kan antagelig også stå alene, i
hvert fald for dem, der i forvejen har en
smule begreb om emnet.

Artiklen er i PDF-format, 46 sider, ca. 3.3 MB,
og kan downloades fra uri'en

http://webdesign101.dk/css/css_selektorer.pdf

Kommentarer om fejl og mangler modtages gerne.
Hvis der er noget pænt at sige omm sagen skal
det heller ikke være uvelkomment.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-10-10 11:25

On 14 Okt., 18:27, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:
> Som en (delvis) opdatering af min bog
> "Webdesign med stylesheets" har jeg skrevet
> artikel om *CSS selektorer*.

Det er en annoncering, du vil lave, skal du i dk.opslag ell. lign.
ikke i denne gruppe, eller du kan udnytte din signatur, sådan som Kim
Ludvigsen gør. Jeg gider ikke selv se alle mulige annoncere (spam for)
deres bøger, hæfter mv. her, og det er iøvrigt imod fundatsen. Lad mig
venligst blive *fri* for det. Tak.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-10-10 19:19

Rune Jensen skrev:

> [...]
> Ludvigsen gør. Jeg gider ikke selv se alle mulige annoncere (spam for)
> deres bøger, hæfter mv. her, og det er iøvrigt imod fundatsen. Lad mig

Var det ikke dig der ved webdesigngruppens møde
argumenterede for at vi skulle skrive artikler
om webdesign emner? Eller er der noget jeg har
misforstået?

Under alle omstændigheder: Dette er en *nyheds-
gruppe* som jeg offentliggør en *nyhed* i,
nemlig den nyhed at jeg har skrevet en (gratis!)
faglig artikel om et CSS emne.

Og det vil jeg også tillade mig at gøre i frem-
tiden, hvad enten det passer dig eller ej.
Ganske på samme måde som jeg tidligere har
skrevet indlæg om nye artikler om HTML/CSS
på min nedennævnte hjemmeside.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-10-10 22:06

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Under alle omstændigheder: Dette er en *nyheds-
> gruppe* som jeg offentliggør en *nyhed* i,
> nemlig den nyhed at jeg har skrevet en (gratis!)
> faglig artikel om et CSS emne.

Jeg synes at det er helt i orden - det er sikkert de
øverste tre linjer der har generet Rune

Ellers er artiklen blot en del af din ellers udmærkede
hjemmeside, og jeg kan slet ikke se noget problem
i at komme med et link til den.

Jeg har det sådan med lange artikler, og en hel side
med indholdsfortegnelse, at jeg ønsker links til de
enkelte dele.

Jeg vil gerne kunne klikke på "!important formregler"
og kunne hoppe ned til side 39 - det gør så store
sider meget nemmere at navigere rundt i.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-10-10 22:47

Allan Vebel skrev:

> Jeg har det sådan med lange artikler, og en hel side
> med indholdsfortegnelse, at jeg ønsker links til de
> enkelte dele.

Nå, det nåede jeg ikke videre med

Du har lige nogle tabeller hvor der står IE7 i sidste
kolonne - der skulle sikkert stå IE9?

Ellers er der kun nogle stavebøffer - det kan røde
bølgestreger sikkert fortælle mere om.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-11-10 20:44

Den 19-10-2010 23:46, Allan Vebel skrev:

> Nå, det nåede jeg ikke videre med
>
> Du har lige nogle tabeller hvor der står IE7 i sidste
> kolonne - der skulle sikkert stå IE9?
>
> Ellers er der kun nogle stavebøffer - det kan røde
> bølgestreger sikkert fortælle mere om.

Jeg sidder nu og skriver på en ny artikel, og
skulle lige genkalde mig dine bemærkninger til
heromtalte. Først nu opfatter jeg egentlig din
bemærkning om tabellerne. Her er forklaringen:

Hver tabelbeskrivelse (tabellens titel eller
caption) omfatter bemærkningen "Forklaring til
tabellen side 46". Den pågældende kolonne viser
effekten af at bruge Dean Edwards IE 7/8 Javascript
Patch, hvorigennem du opnår understøttelse i ældre
versioner af IE af selektorer disse browsere ellers
ikke understøtter.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-10-10 23:37

Rune Jensen skrev:

> Det er en annoncering, du vil lave, skal du i
> dk.opslag ell. lign. ikke i denne gruppe

Nej, det er ikke annoncering - det er en artikel
på 43 sider, som mange kan have glæde af.

> Jeg gider ikke selv se alle mulige annoncere
> (spam for) deres bøger, hæfter mv. her, og det
> er iøvrigt imod fundatsen. Lad mig venligst blive
> *fri* for det. Tak.

Jamen, hvad har du dog røget i dag? Her er en
helt gratis artikel om et vigtigt emne - og så har
du ikke engang læst den, eller opdaget at Jørgen
ikke mener noget ondt med den

Nogle gange er du lidt hurtigt ude med noget der
lige skal tænkes igennem først.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-10-10 05:39

On Thu, 14 Oct 2010 10:25:03 -0700 (PDT), Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:

> [...]
>Ludvigsen gør. Jeg gider ikke selv se alle mulige annoncere (spam for)
>deres bøger, hæfter mv. her, og det er iøvrigt imod fundatsen. Lad mig

Hvis Jørgen havde bragt et uddrag af artiklen/afsnittet og annonceret,
at resten kan læses i den nye udgave af hans bog, som kan købes i
butikkerne fra på mandag, ville du have ret og det ville være uønsket
her i gruppen.

Jørgen Farum Jensen donerer imidlertid en komplet, artikel gratis til
for fællesskabet og det synes jeg er prisværdigt. Især fordi den er på
et højt niveau og samler de nyeste teknikker og erfaringer, udfylder
den et udækket hul.

Jeg har desværre ikke haft tid til at læse hele artiklen endnu, men
det glæder jeg mig til at gøre i weekenden. CSS er topaktuelt for mig.
Med god og velvillig hjælp fra kapaciteterne i denne gruppe, har jeg
nu fået næsen ned i sporet, men jeg er langt fra færdiguddannet.
Jørgens artikel vil komme til at ligge åben i processlinien hos mig,
klar til Ctrl-Tab, i lang tid.

Tak Jørgen.