Lukke for adgang til facebook
Fra : Nyheder

Dato : 14-10-10 09:54

Hej NG

Jeg ved ikke om det er i denne gruppe at jeg kan få hjælpe til mit
spørgsmål.

Jeg har en søn der bruger rigtig meget tid på facebook. Han synes det
også selv men kan ikke styre det, og hvis jeg kunne lukke for det
ville han godt have det i en periode.

Men han bruger sin bærbare til skole opgaver, så det med at fjerne
internet forbindelsen er ikke en mulighed.

Der er også flere andre i på netværket der fortsat skal kunne bruge
facebook. Så som jeg ser det skal det være en løsning lokalt på hans
pc.

Er der nogen der kender en metode hvor dette kan lade sig gøre?

Hilsen

Sten

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-10 17:38

Den Thu, 14 Oct 2010 08:53:30 -0700 (PDT) skrev Nyheder:
> [...]
> pc.
>
> Er der nogen der kender en metode hvor dette kan lade sig gøre?

Hvis han selv er Administrator på sin PC, kan det ikke.

Hvis han kan finde ud af at boote på en USB-disk, er det også nemt
at omgå.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Nyheder

Dato : 14-10-10 14:13

Ok.

Jeg tænkte bare om der kunne installeres er program der kunne lukke.

Ved godtvat man kan omgå det hvis man vil, men det er en frivillig
hjælp så jeg ville høre om der fantes noget.

Hilsen Sten

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-10 21:23

Den Thu, 14 Oct 2010 13:13:18 -0700 (PDT) skrev Nyheder:
> Ok.
>
> Jeg tænkte bare om der kunne installeres er program der kunne lukke.
>
> Ved godtvat man kan omgå det hvis man vil, men det er en frivillig
> hjælp så jeg ville høre om der fantes noget.

Ligesom hvis en ryger lægger cigaretterne ned i en skuffe for at stoppe?

Hvis ikke man har viljen til at lade være, hjælper det ikke. Og hvis man
har den, er det ikke nødvendigt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Per

Dato : 14-10-10 18:12

Nyheder wrote:
> [...]
> pc.
>
> Er der nogen der kender en metode hvor dette kan lade sig gøre?

En nem måde er at blokkere for www adressen i Host filen.

Men alt kan omgås, hvis din søn er dygtig med pc.

/ Per

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-10 19:05

Den Thu, 14 Oct 2010 19:12:23 +0200 skrev Per:

> En nem måde er at blokkere for www adressen i Host filen.
>
> Men alt kan omgås, hvis din søn er dygtig med pc.

Siden hvornår er "dygtig med pc" = "kan finde ud af Notepad"?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-10-10 10:13

Den 14-10-2010 20:04, Kent Friis skrev:
> Siden hvornår er "dygtig med pc" = "kan finde ud af Notepad"?

at kunne bruge notepad, betyder ikke nødvendigvis at man også kan finde
ud af at manipulere hostsfilen, eller omgå en DNS-blokering(oDNS).

begge dele kan hver især måske være nok, og en kombination bedre, afh.
af sønnens "dygtighed med pc'er"
en 3' option er at fjerne adgang til DNS, og lægge skolens adresser i
hostsfilen

//finn

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-10 15:21

Den Fri, 15 Oct 2010 11:12:56 +0200 skrev cykelsmeden:

> at kunne bruge notepad, betyder ikke nødvendigvis at man også kan finde
> ud af at manipulere hostsfilen,

Så svært er det altså heller ikke at finde den linje hvor der står
noget med "facebook" og slette den.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-10-10 21:22

Nyheder wrote:

> Jeg tænkte bare om der kunne installeres er program der kunne lukke.
>
> Ved godtvat man kan omgå det hvis man vil, men det er en frivillig hjælp
> så jeg ville høre om der fantes noget.

At tilføje facebook.com og www.facebook.com med 127.0.0.1 i hosts filen
er det nemmeste. Hvis din søn kører med en konto der har begrænsede
brugerrettigheder (hvilket generelt bør anbefales, selv hvis der ikke
skal blokeres noget) kan han ikke umiddelbart ændre i hosts filen.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-10-10 21:24

Jesper Lund wrote:

> [...]
> brugerrettigheder (hvilket generelt bør anbefales, selv hvis der ikke
> skal blokeres noget) kan han ikke umiddelbart ændre i hosts filen.

Til gengæld kan kan sikkert tilgå facebook.com via en proxy som
hidemyass.com, og det kan du reelt ikke blokere for.

--
Jesper Lund

Fra : Nyheder

Dato : 14-10-10 22:39

Hej Alle.
Tak for jeres svar.

Jeg tænkte om der fantes er program der kunne installeres på Hans pc
som evt kunne styre adgangen, og hvor opsætningen havde en kode.

Sten

Fra : simon

Dato : 15-10-10 07:09

Nyheder skrev:
> [...]
>
> Jeg tænkte om der fantes er program der kunne installeres på Hans pc
> som evt kunne styre adgangen, og hvor opsætningen havde en kode.

Du kunne måske bede om hans adgangskode til Facebook, og så ændre den
uden han ved hvad den er ændret til, evt. ændre email-login til dit
egen email adresse.
Så kan han ikke logge på og kan ikke resætte sit password uden at
spørge dig.
Den eneste mulighed for ham er at lave en ny profil.
/simon

Fra : Tommy

Dato : 15-10-10 08:25

Den 15-10-2010 06:38, Nyheder skrev:
> [...]
>
> Jeg tænkte om der fantes er program der kunne installeres på Hans pc
> som evt kunne styre adgangen, og hvor opsætningen havde en kode.

Det findes der også, men selv de bedste programmer kan omgås hvis
brugeren har fysisk adgang til computeren og kendskab nok til det. Jeg
har afprøvet en del til det offentlige og det bedste har været Enologic
Netfilter: http://www.enologic.com/

Men det er efter min mening en nødløsning til private, hvor den slags
bør ordnes med aftaler hvis det er muligt. Er det ikke det, er
netfilteret en god løsning. Vær blot opmærksom på at
standartindstillinger spærrer for en hel del sider, så hvis han normalt
må se på sex eller gamble skal du pille de kategorier fra. Facebook er
også tilladt normalt, så den skal du manuelt spærre for ved at tilføje
domænet. Til gengæld kan han ikke umiddelbart omgås eller afinstallere
programmet, så skal han finde på skrappere midler.

Du kan få en prøveversion og afprøve det inden du evt. overvejer at købe
det.

Fra : Nyheder

Dato : 15-10-10 04:39

Hej Igen.

Tror jeg vil lave en anden bærbar til ham hvor jeg piller ved host
filen. Så kan han bruge den ved skolearbejder.

Enig i at det kun virker hvis han selv er med på den. Men vi taler
også om det.

Så endnu en gang tak for svarene.

Sten

Fra : Peter Olsen

Dato : 15-10-10 14:06

Nyheder <1plus1er2@ofir.dk> wrote in news:994e9097-89ea-4d8f-b7c5-
e2b33beb9925@30g2000yqm.googlegroups.com:

> [...]
> filen. Så kan han bruge den ved skolearbejder.
>
> Enig i at det kun virker hvis han selv er med på den. Men vi taler

Så kan du som tillæg lægge det her program ind.
http://explore.live.com/windows-live-family-safety?os=other

Et lille Microsoft produkt hvor du bestemmer hvad han kun må bruge
sin computer til.

--
Peter Olsen

Fra : Finn Hansen

Dato : 15-10-10 04:46

"Nyheder" <1plus1er2@ofir.dk> skrev i meddelelsen
..

> Jeg har en søn der bruger rigtig meget tid på facebook. Han synes det
> også selv men kan ikke styre det, og hvis jeg kunne lukke for det
> ville han godt have det i en periode.

Når han selv er med på ideen, hvorfor så ikke bare ændre hans adgangkode i
perioden.
Det er selvfølgelig ikke en failsafe metode, men nem og smertefri.

Mvh Finn

Fra : Jens G

Dato : 16-10-10 08:18

On Thu, 14 Oct 2010 08:53:30 -0700 (PDT), Nyheder <1plus1er2@ofir.dk>
wrote:

>Er der nogen der kender en metode hvor dette kan lade sig gøre?

Hvis I siddder bag en router, er der måske mulighed i dens opsætning?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : Per Riis

Dato : 16-10-10 17:35

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis I siddder bag en router, er der måske mulighed i dens opsætning?

Så lukker man vel for alle, der har adgang via den router eller hva?

Per

Fra : Jens G

Dato : 16-10-10 19:26

On Sat, 16 Oct 2010 18:35:25 +0200, "Per Riis"
<denrigtigefotograf@hotmail.com> wrote:

>"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

>Så lukker man vel for alle, der har adgang via den router eller hva?

I nogle routere kan man lukke for adgang til bestemte websteder for
enkelte mac eller IP adresser. Man kan endda gøre spærring afhængig af
tidspunkt.