Hjælp til opsætning
Fra : Ukendt

Dato : 13-10-10 23:46

Jeg vil gerne koble to pc'er sammen så jeg kan kopiere filer mellem de to
maskiner. Og derfor har jeg brug for noget hjælp til opsætning af et kablet
netværk mellem 2 pc'er. Den ene kører Win XP SP2 og den anden Win 7 Home 64.
Jeg aner ikke hvordan man griber det an, og Google har ikke været til meget
hjælp. Vi skal helt ned i begynder-niveau.
Kan de to pc'er kobles sammen med et RJ-45 netværkskabel, eller skal der en
router ind over?
Jeg har mulighed for begge dele (routeren er en ZyXel fra Fullrate).
Såvidt jeg har forstået så skal der oprettes brugergruppe, pc navne og
arbejdsgruppe navne??
Nå, men en trin for trin vejledning ville være super!
På forhånd tak.

Nvh Morten

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 15-10-10 14:34

On Thu, 14 Oct 2010 00:46:13 +0200, Morten Grøn <---> wrote:
>Jeg vil gerne koble to pc'er sammen så jeg kan kopiere filer mellem de to
>maskiner.
>Kan de to pc'er kobles sammen med et RJ-45 netværkskabel
Ja, du skal bruge et såkaldt krydset kabel, de er ofte blå.
Det kræver en netværks opsætning.

Lidt nemmere er det måske at bruge et særligt USB kabel, kaldet et USB
Link kabel. Det har en en ekstra boks, ofte placeret midt på kablet.
Det kræver et lille program, som sikkert leveres sammen med kablet.

Erik Helmer Nielsen

Fra : cykelsmeden

Dato : 16-10-10 11:12

Den 15-10-2010 15:34, Erik Helmer Nielsen skrev:
> Ja, du skal bruge et såkaldt krydset kabel, de er ofte blå.
eller RØDE
eller ORANGE
eller GULE

- personligt har jeg iøvrigt aldrig set dem i grønne eller blå

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-10-10 16:03

> [...]

>hjælp. Vi skal helt ned i begynder-niveau.
>Kan de to pc'er kobles sammen med et RJ-45 netværkskabel,
Kort svar "ja".

>eller skal der en router ind over?
Det vil ofte gøre opsætningen simplere en bare at benytte et kabel
mellem PCerne.

> [...]
>arbejdsgruppe navne??
>Nå, men en trin for trin vejledning ville være super!

Du skal finde ud af hvilken IP adresee de enkelte PCer får tildelt af
routeren, skriv denne ned.

Du kan godt give begge PCer samme arbejdsgruppenavn, men det behøves
strengt taget ikke, men det gør så heller ikke nogen skade.

Det er også smart at det brugernavn / password man benytter til de
enkelte PCer er enes, altså navnet på den bruger der er logget på
PCerne hedder det samme og har samme password, igen det er ikke
strengt nødvendigt, men det gør det nemmere.

Firerwall, her bliver det sjovt, her skal det sætte op så de enkelte
PCer tillader forbindelse fra hinanden, enten direkte på IP adresse
nivu eller på subnet nivu. Det hurtige alternativ, slå firewall fra.

Her kan du så passende afprøve om der er bare et minimum af
forbindelse, start en CMD boks på "PC1" og ping "PC2" vha IP
adressen, og prøv den anden vej rundt.

Så skal der deles en folder på en eller begge PCer og der skal gives
tilladelse til adgang til en, eller flere brugere evt. en gruppe af
brugere.
Her er fordelen ved at benytte samme brugernavn / password, så giver
man bare sig selv tilladelse både til sharet og folderen.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-10 23:31

> [...]
> Her er fordelen ved at benytte samme brugernavn / password, så giver
> man bare sig selv tilladelse både til sharet og folderen.

Mange tak, nu er der hul igennem.
Jeg ved dog ikke helt hvordan det skete, for den mappe jeg delte blev ikke
åbnet. Det blev istedet en mappe der hedder Shared, men det er også fint
nok.
Det som Erik Helmer skrev vedr. det krydsede kabel forstod jeg ikke. Jeg
brugte alm. netværkskabel med RJ-45 stik og tilsluttede begge pc'er til en
router og noterede ip adresser og pingede. Og der var fint hul igennem.

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-10 04:11

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
> On Thu, 14 Oct 2010 00:46:13 +0200, Morten Grøn <---> wrote:

Kan det forresten lade sig gøre at se alt indhold på den ene pc og få adgang
til det? Og ikke kun det man lægger i fælles mapper.

Fra : cykelsmeden

Dato : 17-10-10 10:33

Den 17-10-2010 05:11, Morten Grøn skrev:

> Kan det forresten lade sig gøre at se alt indhold på den ene pc og få
> adgang til det? Og ikke kun det man lægger i fælles mapper.
Ja, du kan dele "roden" af C-drevet

Jeg vil dog tilråde kun at gøre det i situationen hvor du har de 2 pcer
forbundet med et kabel.

Og grunden til at du kan få det til at virke uden specielt krydset
kabel, er at de fleste net-tilslutninger i dag selv finder ud af om de
skal krydses

//finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-10-10 18:42

On Sun, 17 Oct 2010 11:32:37 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

>Og grunden til at du kan få det til at virke uden specielt krydset
>kabel, er at de fleste net-tilslutninger i dag selv finder ud af om de
>skal krydses
Det ligger i gigabit standarden for netkort, så har man gigabit/
1000mbit netkort så finder kortet selv ud af dette.

/Hans

Fra : Leif Neland

Dato : 17-10-10 21:22

Den 17-10-2010 11:32, cykelsmeden skrev:

> Og grunden til at du kan få det til at virke uden specielt krydset
> kabel, er at de fleste net-tilslutninger i dag selv finder ud af om de
> skal krydses

Der skal jo ikke bruges krydsede kabler, når begge pc'er sættes i en
hub/switch.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-10-10 18:40

On Sun, 17 Oct 2010 05:11:25 +0200, Morten Grøn <---> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
>
>Kan det forresten lade sig gøre at se alt indhold på den ene pc og få adgang
>til det? Og ikke kun det man lægger i fælles mapper.
Vi taler windows ?
Ja via den administrative share, den hedder for C drevets vedkommende
C$, altså "\\IP-adresse-eller-host-navn\C$"
Men det fordre at du er administrator og at sharet ikke er fjernet
(det er default tilstede)

/Hans