Test af hygrometer
Fra : Martin Larsen

Dato : 12-10-10 19:31

Jeg har fået en vejrstation med USB-tilslutning så den kan kobles til
internettet og vise resultaterne på bl.a. DMI's borgervejr.

Men hygrometeret viser en fugtighedsprocent der ligger 8-10 lavere end
mit eksisterende hygrometer. Dvs. hvis det gamle instrument viser fx
79%, viser det nye måske kun 70%.

Hvordan finder jeg ud af hvilket der viser korrekt? Jeg bor ikke så tæt
på en af DMIs målestationer at jeg umiddelbart kan bruge en
sammenligning med deres data.

Et termometer kan jo kalibreres ved at benytte 0 gr = vands frysepunkt,
og 100 gr dets kogepunkt. Men jeg ved ikke lige med fugtighedsmåleren.

Fra : KKT

Dato : 12-10-10 12:51

On 12 Okt., 20:31, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:
> [...]
>
> Et termometer kan jo kalibreres ved at benytte 0 gr = vands frysepunkt,
> og 100 gr dets kogepunkt. Men jeg ved ikke lige med fugtighedsmåleren.

Ned i en lukket pose sammen med en fugtig klud, så burde det vel vise
tæt på 100% efter et par timer ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-10-10 19:59

KKT wrote:

> Ned i en lukket pose sammen med en fugtig klud, så burde det vel vise
> tæt på 100% efter et par timer ?

Jo, men problemet er at normale hygrometre er temmelig unøjagtige
omkring 100%, så en test på den fugtighedsgrad er ikke særlig brugbar.

Men jeg har nu fundet ud af at naturen er indrettet således at fugtigt
salt i et lukket rum giver en fugtighedsgrad på præcis 75%. Det kaldes
salttesten.

Der er mange hits på det, fx:

http://www.ehow.com/how_2362421_calibrate-hygrometer.html

Martin

Fra : Carsten

Dato : 12-10-10 19:57

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message
> [...]
>
> Et termometer kan jo kalibreres ved at benytte 0 gr = vands frysepunkt, og
> 100 gr dets kogepunkt. Men jeg ved ikke lige med fugtighedsmåleren.

Smid det i badekaret så skal det vise 100%

Nej, gasss... dmi.dk siger:
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/faq-spoergsmaal_og_svar/faq-maaleudstyr.htm

Hvis du tager 2 klude ude i mors skuffe og gør dem lige våde så skulle det
vel være muligt at se om din gamle måler viser 85% når den topper og den nye
viser 95% ?!

Carsten

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-10-10 20:07

Carsten wrote:

> Hvis du tager 2 klude ude i mors skuffe og gør dem lige våde så skulle det
> vel være muligt at se om din gamle måler viser 85% når den topper og den nye
> viser 95% ?!

Tak for ideen.

Problemet er som nævnt i mit indlæg for lidt siden at jeg har læst mig
frem til at mange hygrometre viser forkert når man nærmer sig 100%. DMI
skriver jo også at det skal vise "mindst 95%". Mindst? Det lyder i mine
ører som en ret dårlig test, jeg vil hellere have en konkret værdi.

Salttesten ser ud til at kunne give netop dette!

Martin