|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Smart dims til motorskyling Fra : Peter_il
 | 
 Dato :  11-10-10 11:53
 | 
 |  | 
 
            Hej gruppe,
 Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
 at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
 gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
 en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
 vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
 galt    Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
 finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
 stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
 vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
 til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
 gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
 tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
 vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.
 MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?
 Mvh Peter
            
             |  |  | 
  Torben Skovgaard Bac~ (11-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~
 | 
 Dato :  11-10-10 19:05
 | 
 |  | 
 Det hedder en spulemuffe i Masnedø´s katalog - side 400
 Jeg har en, jeg ikke bruger, og jeg vil ikke anbefale, at du køre vand ind 
 med fuld tryk.
 Mvh
 -- 
                     \\\\////
                     (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
                     Torben
 "Peter_il" <psil@pbhome.dk> skrev i en meddelelse 
 news:6102eb2a-7e29-4305-b254-df284d259d4e@z25g2000vbn.googlegroups.com...
 Hej gruppe,
 Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
 at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
 gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
 en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
 vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
 galt    Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
 finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
 stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
 vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
 til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
 gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
 tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
 vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.
 MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?
 Mvh Peter 
            
             |  |  | 
  HKN (11-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  11-10-10 19:56
 | 
 |  | 
 
            Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
 > galt    Sådan gør jeg også - bortset fra at jeg ikke har en vandslange med op i 
 båden. Jeg bruger en 20L dunk fyldt op med vand. Derefter flytter jeg 
 slangen over i glykolblandingen - voilá, så er der konserveret    Mvh
 Henrik
 
            
             |  |  | 
  Ukendt (11-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-10-10 23:20
 | 
 |  | 
 
            "Peter_il" <psil@pbhome.dk> skrev i en meddelelse.
 >Det plejer jeg at gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst 
 >frostvæske)
 >op af en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
 >vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå galt    Jeg gør det på samme måde (dog fylder jeg efter fra en dunk) og regner 
 bestemt ikke med, at noget går galt.
 -- 
   ) Hilsen
  (  Per T.
 [_]?
www.perthomsen.dk |  |  | 
  Ukendt (12-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-10-10 10:46
 | 
 |  | 
 
            Hej.
 Jeg har set en indretning, som er virkelig Storm P.
 Men nok skal virke.
 En spand påmonteres en ventil fra en lokums-cisterne.
 På denne monteres vandslangen.
 Svømmeren sørger for konstant vandstand.
 Fra spanden suger motoren så vand/glykol.
 Selv anvender jeg vandslange med "havevandingspistol" til at holde 
 søfilteret fuldt.
 Efterfulgt med en vandkande fyldt med frostvædskeblanding.
 MVH
 Egon
 "Peter_il" <psil@pbhome.dk> skrev i meddelelsen 
 news:6102eb2a-7e29-4305-b254-df284d259d4e@z25g2000vbn.googlegroups.com...
 Hej gruppe,
 Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
 at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
 gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
 en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
 vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
 galt    Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
 finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
 stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
 vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
 til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
 gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
 tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
 vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.
 MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?
 Mvh Peter 
            
             |  |  | 
  Peter_il (12-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter_il
 | 
 Dato :  12-10-10 08:53
 | 
 |  | 
 
            Tak for input,
 He he, den med svømmeren fra en cisterne er god    Torben, hvorfor bruger du ikke din spulemuffe? Er det noget klamp?
 Toppe op med vand fra en dunk kan man selvf. godt. Jeg har brugt
 vandslangen indtil videre, da det er min fornemmelse, at motoren vil
 have godt af at bllive skyllet med mere end fx 20 liter vand.
 Mvh Peter
            
             |  |  | 
  Torben Skovgaard Bac~ (12-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~
 | 
 Dato :  12-10-10 19:15
 | 
 |  | 
 
            Hej Peter
 Næh - systemet fungerer fint, men i forbindelse med frostsikring gør jeg det 
 hele på en anden måde - dels tager jeg slangen af ved vandindtaget - 
 forlænger dernæst slangen af bekvemmelighed, så den lettere kan suge vand 
 fra en spand, som jeg "løbende" fylder op med vand fra min vandtank, som jo 
 skal tømmes inden vinter. Når det er gjort, så får motoren lov til at slubre 
 en blanding af vand/frostvæske - ca. 50/50 fra en spand.
 Om foråret, når jeg har samlet kølesystemet og hvis jeg skal starte motoren, 
 mens båden står på land, så bruger jeg af og til spulemuffen, som virker 
 fint. Der må ikke være alt for meget tryk på vandet, da det jfr. kloge 
 hoveder kan skade din motoren - altså skal der være tilstrækkelig med 
 vandforsyning til, at motoren selv sluger den nødvendige mængde - og dermed 
 ikke noget med at "hjælpe" impelleren.
 Der er tale om ganske kortvarige drift af motoren i den forbindelse - højst 
 2-3 minutter ad gangen, som det har været indtil videre.
 Mvh
 -- 
                      \\\\////
                     (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
                    Torben
 "Peter_il" <psil@pbhome.dk> skrev i en meddelelse 
 news:b9a6d852-498c-4129-be7d-60952c79c89c@j18g2000yqd.googlegroups.com...
 Tak for input,
 He he, den med svømmeren fra en cisterne er god    Torben, hvorfor bruger du ikke din spulemuffe? Er det noget klamp?
 Toppe op med vand fra en dunk kan man selvf. godt. Jeg har brugt
 vandslangen indtil videre, da det er min fornemmelse, at motoren vil
 have godt af at bllive skyllet med mere end fx 20 liter vand.
 Mvh Peter 
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (13-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  13-10-10 11:46
 | 
 |  | 
 
            Impelleren er beregnet til at suge vand fra det omgivne vand og du må
 ikke sætte vand under tryk til motoren. Kommer der mere vand ind end
 motoren kan "skyde" ud gennem udstødningen kan vandet løbe ind igennem
 motorens udstødningsventiler og sker dette er der stor sandsynlighed
 for at krumtappen eller pejlstængerne beskadiges.
 Sættes trykvandet til inden motoren er startet er der endnu større
 mulighed for at hulrummet over stemplerne bliver fyldt op med vand.
 Der findes en mulighed for at slå to fluer med et smæk.
 Sæt et T-stykke på vandslangen lige uden for vandtanken. Sæt et andet
 T-stykke på lige inden for ventilen til kølevandsindtaget.
 Sæt en slange imellem hvori der nær motoren er indskudt en ventil.
 Skal du tømme vandtanken når båden ligger i vandet lukkes
 kølevandsindtaget og ventilen i slangestykket åbnes. Start motoren og
 vandtanken tømmes.
 Er båden kommet på land bruges samme fremgangsmåde til at sende fersk
 vand gennem motoren inden slangen tages af og der sættes en
 slangestump ned i en glykolblanding 50/50 og blandingen som det sidste
 suges op.
 Vær helt sikker  at frostvæsken ikke kan løbe tilbage i vandtanken.
 Glykol skal absolut ikke drikkes, selv i fortyndet form.
 Mvh/Harding
 On 11 Okt., 19:53, Peter_il <p...@pbhome.dk> wrote:
 > Hej gruppe,
 > Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
 > at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
 > gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
 > en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
 > vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
 > galt    >
 > Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
 > finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
 > stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
 > vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
 > til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
 > gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
 > tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
 > vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.
 >
 > MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?
 >
 > Mvh Peter
            
             |  |  | 
  blueocean (14-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : blueocean
 | 
 Dato :  14-10-10 06:12
 | 
 |  | 
 
            On 11 Okt., 19:53, Peter_il <p...@pbhome.dk> wrote:
 > Hej gruppe,
 > Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
 > at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
 > gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
 > en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
 > vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
 > galt    >
 > Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
 > finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
 > stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
 > vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
 > til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
 > gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
 > tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
 > vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.
 >
 > MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?
 >
 > Mvh Peter
 Hej
 Brugen en Sugedims til toiletttet, en sugekop tingest (navnet kan jeg
 ikke huske), sæt den på en stang (telskop) og lav et hul mi gummiet og
 stik en vandslange ind der, så har du det du efterspørge så suger
 motoren det ind gennem vand intaget.
 Sådan har jeg gjort de sidste 20 år.
            
             |  |  | 
  HKN (14-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  14-10-10 13:35
 | 
 |  | 
 
            Svupper?
 "blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> wrote in message 
 news:9cd6753f-38ae-483a-bee6-8b647f37b665@x5g2000vbf.googlegroups.com...
 > On 11 Okt., 19:53, Peter_il <p...@pbhome.dk> wrote:
 >> Hej gruppe,
 >> Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
 >> at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
 >> gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
 >> en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
 >> vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
 >> galt    >>
 >> Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
 >> finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
 >> stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
 >> vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
 >> til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
 >> gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
 >> tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
 >> vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.
 >>
 >> MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?
 >>
 >> Mvh Peter
 >
 > Hej
 > Brugen en Sugedims til toiletttet, en sugekop tingest (navnet kan jeg
 > ikke huske), sæt den på en stang (telskop) og lav et hul mi gummiet og
 > stik en vandslange ind der, så har du det du efterspørge så suger
 > motoren det ind gennem vand intaget.
 >
 > Sådan har jeg gjort de sidste 20 år. 
            
             |  |  | 
  Peter_il (01-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter_il
 | 
 Dato :  01-11-10 10:55
 | 
 |  | 
 
            On 14 Okt., 13:11, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
 > On 11 Okt., 19:53, Peter_il <p...@pbhome.dk> wrote:
 >
 >
 >
 >
 >
 > > Hej gruppe,
 > > Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
 > > at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
 > > gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
 > > en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
 > > vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
 > > galt    >
 > > Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
 > > finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
 > > stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
 > > vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
 > > til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
 > > gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
 > > tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
 > > vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.
 >
 > > MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?
 >
 > > Mvh Peter
 >
 > Hej
 > Brugen en Sugedims til toiletttet, en sugekop tingest (navnet kan jeg
 > ikke huske), sæt den på en stang (telskop) og lav et hul mi gummiet og
 > stik en vandslange ind der, så har du det du efterspørge så suger
 > motoren det ind gennem vand intaget.
 >
 > Sådan har jeg gjort de sidste 20 år.- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 Tak for tippet - det må prøves.
 Som Harding skriver er det vigtigt, at trykket er det rigtige, men jeg
 ser en klar fordel i ikke at have en spand stående på dørken om læ.....
 Mvh Peter Ingsø
            
             |  |  | 
  Peter_il (01-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter_il
 | 
 Dato :  01-11-10 10:58
 | 
 |  | On 13 Okt., 18:46, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
 wrote:
 > Impelleren er beregnet til at suge vand fra det omgivne vand og du må
 > ikke sætte vand under tryk til motoren. Kommer der mere vand ind end
 > motoren kan "skyde" ud gennem udstødningen kan vandet løbe ind igennem
 > motorens udstødningsventiler og sker dette er der stor sandsynlighed
 > for at krumtappen eller pejlstængerne beskadiges.
 > Sættes trykvandet til inden motoren er startet er der endnu større
 > mulighed for at hulrummet over stemplerne bliver fyldt op med vand.
 >
 > Der findes en mulighed for at slå to fluer med et smæk.
 > Sæt et T-stykke på vandslangen lige uden for vandtanken. Sæt et andet
 > T-stykke på lige inden for ventilen til kølevandsindtaget.
 > Sæt en slange imellem hvori der nær motoren er indskudt en ventil.
 -----SNIP-----
 
 Hej Harding,
 Tak for input. Jeg kan godt se det smarte i at koble sig på
 vandtanken. I min båd tror jeg ikke, det vil være så praktisk, dog.....
 
 Mvh Peter Ingsø
 
 
 |  |  | 
 |  |