Tagrender i str. 9?
Fra : Steen

Dato : 11-10-10 15:14

Jeg er ved at skifte de gamle tagrender, og har prøvet med Plastmos
nummer 11...den var for stor. Så måtte det jo være en str. 10 - men den
er dæleme også en smule for stor. Plastmo laver ikke mindre end str. 10
- så er der gode råd, om hvilke firmaer der laver en "str. 9"?
--
Steen
Screw down a little bit the expectations (Kilde: Richard Møller Nielsen)

Fra : Carsten

Dato : 11-10-10 20:13

"Steen" <isteen@gmail.com> wrote in message
> Jeg er ved at skifte de gamle tagrender, og har prøvet med Plastmos
> nummer 11...den var for stor. Så måtte det jo være en str. 10 - men den
> er dæleme også en smule for stor.

For stor ? til at passe i rendejernene ?

Du kan ikke komme til at skubbe nederste tagplade opaf, så du kan sætte nye
rendejern på ?

Alternativt sætte et "sternbræt" på og bruge konsoljern ?
http://www.billigvvs.dk/Tagrender-og-tag-Tagrender-Plastmo-zink--Plastmo-konsoljern-til-11-tagrende-194720.html

Hilsen
Carsten

Fra : Steen

Dato : 12-10-10 10:07

Carsten <carsten@noexists.dk> wrote:

> "Steen" <isteen@gmail.com> wrote in message
>
> For stor ? til at passe i rendejernene ?

Jepper. Den mindste fra Plastmo er for stor til rendejernene.
Tagrenderne har sikkert siddet siden huset blev bygget i 60'erne, og
dengang brugte man åbenbart nogle mindre tagrender.
I første omgang har jeg rengjort de gamle tagrender, og sat dem op igen.
Jeg mener at have set, at man kan få en rulle selvklæbende tætningsdims,
man kan sætte indeni tagrender, kan det ikke passe?

Hvad hedder den slags, og hvor får man fat i det?

Det må blive løsningen lige nu, skal jeg skifte rendejern, bliver det
ikke i denne omgang

Fra : Carsten

Dato : 12-10-10 12:43

> Jeg mener at have set, at man kan få en rulle selvklæbende tætningsdims,
> man kan sætte indeni tagrender, kan det ikke passe?
> Hvad hedder den slags, og hvor får man fat i det?

Du mener nok det de nævner her nederst på siden:
http://www.dr.dk/DR1/Goer_det_selv/GDS/Artikler/Hus+ude/20051206174119.htm

Jeg brugte dog bare borup tagtætner, men jeg havde også kun nogle få huller
hist og her (samlingerne)

Carsten

Fra : Steen

Dato : 12-10-10 16:07

> [...]

> Jeg brugte dog bare borup tagtætner, men jeg havde også kun nogle få huller

Tak for linket

Fra : JE

Dato : 25-10-10 22:51

On 11-10-2010 16:14, Steen wrote:
> [...]
> er dæleme også en smule for stor. Plastmo laver ikke mindre end str. 10
> - så er der gode råd, om hvilke firmaer der laver en "str. 9"?

"Str. 10" er bare Plastmos betegnelse for en størrelse og ikke nogen
standard.

Andre bruge f.esk. 4" eller 100 mm for en rende i nogenlunde samme
størrelse.

Du skal have en tømmerhandler til at kigge i arkivet, jeg ved der findes
helt ned
til 75 mm. Er det i øvrigt lim eller klik.