Troldhassel og lavendel
Fra : Pia

Dato : 11-10-10 08:12

Hej,

Hvordan er det med lavendel - må jeg klippe dem ned nu? Mine er ved at
udvikle sig til små træer, så det må jeg vist se at få gjort noget
ved....

Og min troldhassel kunne jeg godt tænke mig at gøre mere kompakt - kan
jeg beskære den og så regne med, at den skyder indefra igen? Og kan
jeg gøre det nu?

Mvh
Pia

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-10-10 15:28

"Pia" <pia.m.sander@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Vedr. lavendler er det vist bedst at klippe dem ned lige efter blomstring om
sommeren. Vi gør det aldrig om efteråret.

Vedr. Troldhassel. Min mand har lige beskåret vores kraftigt, det gør han
hvert år. Den skyder forfra igen, så det kan altså godt lade sig gøre at
beskære nu.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Aksel

Dato : 11-10-10 15:59

"Tove Krieger" <missminimiv@dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vedr. lavendler er det vist bedst at klippe dem ned lige efter blomstring
> om sommeren. Vi gør det aldrig om efteråret.

Der er ligesom to "skoler" vedr. tidspunkt for beskæring af lavendler- efter
blomstring eller tidligt forår. Vi har i Frankrig - hvor man virkelig
kender til lavendler - set dem skære dem ned lige efter blomstringen. Så
det har vi også altid gjort og været tilfredse med. Lige nu er vores
lavendler igang med at konsolidere sig med nye blade efter den kraftige
beslæring - ned til ca 20 cm.
Mvh
Aksel
who likes all cats - except the neighbours )

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-10-10 16:26

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Mvh
> Aksel
> who likes all cats - except the neighbours )

Jeg holder skam også af mine naboers katte, men min egen kat er ejer af en
dejlig stor kattegård, så hun må nøjes med at beundre de andre katte gennem
"tremmerne".

Fra : Max

Dato : 11-10-10 18:58

Hej Pia

> Og min troldhassel kunne jeg godt tænke mig at gøre mere kompakt - kan
> jeg beskære den og så regne med, at den skyder indefra igen? Og kan
> jeg gøre det nu?

Du kan ikke klippe den ihjel uanset hvornår du klipper den.

Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-10-10 06:16

On Mon, 11 Oct 2010 19:58:02 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Du kan ikke klippe den ihjel uanset hvornår du klipper den.

Det passer ikke. Man kan godt klippe lavendel ihjel, har selv gjort det.
Men det har ikke så meget med tidspunktet at gøre.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 12-10-10 07:13

Hej Mads

> Det passer ikke. Man kan godt klippe lavendel ihjel, har selv gjort
> det. Men det har ikke så meget med tidspunktet at gøre.

Og kommentaren var hæftet på troldhasselen.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-10-10 16:45

On Tue, 12 Oct 2010 08:12:35 +0200, "Max"

>Og kommentaren var hæftet på troldhasselen.

Ups
Og mht. troldhassel vil jeg så give dig ret - min gror som skidt selv om
jeg klipper den vildt og voldsomt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 12-10-10 16:58

Hej Mads

> Og mht. troldhassel vil jeg så give dig ret - min gror som skidt selv
> om jeg klipper den vildt og voldsomt.

Ja, man har faktisk på fornemmelsen at jo mere man klipper,
jo bedre gror den :)

Sjovt at en saks faktisk i en have er et meget plejende instrument.

Max

Fra : Pia

Dato : 14-10-10 11:08

On 12 Okt., 17:57, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> jo bedre gror den :)
>
> Sjovt at en saks faktisk i en have er et meget plejende instrument.

Det lyder godt med hensyn til troldhasselen, så den vil jeg angribe
her i weekenden - så kan jeg måske også få de sidste nødder ned fra
toppen, som på alle måder er uden for min rækkevidde. Med hensyn til
lavendel - min blomstrer altså stadigvæk, så måske jeg godt kan klippe
den ned nu...

Mvh
Pia

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 14-10-10 19:25

"Pia" <pia.m.sander@gmail.com> skrev
Med hensyn til
lavendel - min blomstrer altså stadigvæk, så måske jeg godt kan klippe
den ned nu...

Man kan beskære alt, året rundt, og en del af det kommer igen......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-10-10 20:22

On Thu, 14 Oct 2010 20:25:02 +0200, Preben R. Sørensen
<preben@esenet.dk> wrote:

>Man kan beskære alt, året rundt, og en del af det kommer igen......

Vil endda gå så vidt at sige at det meste kommer igen .....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-10-10 02:38

On 12 Okt., 17:44, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> [...]

Så jeg kan godt vove mig ud med saven på vores, også selv om den er
kæmpestor nu ?

Det sammen med laurbær ?

--
Christian

Fra : Max

Dato : 15-10-10 11:19

Hej Christian

> Det sammen med laurbær ?

Den jeg havde engang kunne heller ikke klippes
ihjel uanset hvornår den blev klippet. Den blev
fjernet med en rendegraver :)

Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-10-10 04:42

On 15 Okt., 12:18, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Christian

> Den jeg havde engang kunne heller ikke klippes
> ihjel uanset hvornår den blev klippet.

Mange tak.

> Den blev fjernet med en rendegraver :)

Den mulighed har jeg faktisk også