Male gulv
Fra : Krag

Dato : 10-10-10 10:49

Er ved at male gulv i udestuen . Jeg ved ikke hvad gulvet var behandlet med
før men det bliver med at trænge igennem den nye maling, selv efter fire lag
..
Findes der noget der kan lukke af for det gamle maling .

Fra : John V.

Dato : 10-10-10 23:55

Den 10-10-2010 11:49, Krag skrev:
> [...]
> .
> Findes der noget der kan lukke af for det gamle maling .

Sidder de nye lag fast? Det må ikke kunne skrabes af, selv ved
hårdhændet behandling.
Var det almindelig maling eller træbeskyttelse det tidligere havde fået?
Visse ældre typer træbeskyttelse indeholdt tjære, f.eks. Solinum og
lignende produkter. Er det her problemet ligger, kan du male 30 gange
med almindelig gulvmaling, og det slår stadig igennem.
Hvilken type maling anvender du?
Læg meget gerne link til et billede, eller send et til mig.
Hvis det "kun" er gennemslag og malingen ellers sidder fast, kan du give
det enten en spritlak som f.eks. Blitzza gulvlak - ikke vandfortyndbar,
eller en spærrende maling som f.eks. Isotop fra Sigma, derefter male det
almindeligt.
Disse løsninger spærrer fuldstændigt for alt, til gengæld kan træværket
så helt sikkert ikke ånde mere.
Sidder malingen ikke ordentligt fast, skal du nok regne med at afhøvle
gulvet over det hele - og begynde forfra..

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Krag

Dato : 11-10-10 09:20

"John V." <taform@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> www.taform.dk
>Det er en eller anden form for træbeskyttelse det har fået (ikke maling),
du har sikkert ret i at det er tjære der kommer igennem. Det er mest
knasterne man kan se men også andre steder . Gulvmalingen er vandfortyndbar
polyuhretanolie/acryl .

Bo

Fra : John V.

Dato : 11-10-10 15:58

Den 11-10-2010 10:19, Krag skrev:
> [...]
> du har sikkert ret i at det er tjære der kommer igennem. Det er mest
> knasterne man kan se men også andre steder . Gulvmalingen er vandfortyndbar

Hej Bo
Hvis det er tjære, står løsningen ovenfor og det er det nok, særligt da
det især er på knaster der ikke suger så meget som resten af overfladerne.
Kan du skrabe lidt maling et af de værste steder, vil underlaget kunne
opløses i terpentin, benzin eller lignende, måske kan du også lugte det
er tjære.

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Krag

Dato : 11-10-10 18:55

> [...]
> Kan du skrabe lidt maling et af de værste steder, vil underlaget kunne
> opløses i terpentin, benzin eller lignende, måske kan du også lugte det er

Vil shellak mon have virkning,? Så vil jeg bare give knasterne efter afvask
!
Bo

Fra : John V.

Dato : 13-10-10 16:24

Den 11-10-2010 19:54, Krag skrev:
> "John V."<taform@c.dk> skrev i en meddelelse

> Vil shellak mon have virkning,? Så vil jeg bare give knasterne efter afvask
> !
> Bo

Det vil shellak ganske rigtigt, men shellak har slet ikke samme kvalitet
mere som i "gamle dage". Bilzza er simpelthen det bedste, men også det
giftigste.
Bruger du Shellak skal du give det flere gange, måske op imod 3 gange.

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Krag

Dato : 17-10-10 20:10

> [...]
> giftigste.
> Bruger du Shellak skal du give det flere gange, måske op imod 3 gange.

Ok !
Mange tak for hjælpen.

Bo

Fra : Martin Bak

Dato : 11-10-10 17:20

"John V." <taform@c.dk> skrev i en meddelelse
> Visse ældre typer træbeskyttelse indeholdt tjære, f.eks. Solinum

Har man brugt Solinum indendørs? Det kunne jeg godt nok ikke tænke mig. Det
stinker helt ustyrligt i mange måneder, selv udendørs...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : John V.

Dato : 13-10-10 16:25

Den 11-10-2010 18:20, Martin Bak skrev:
> "John V."<taform@c.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Har man brugt Solinum indendørs? Det kunne jeg godt nok ikke tænke mig. Det
> stinker helt ustyrligt i mange måneder, selv udendørs...
Det har du ret i, men som håndværker har du nok selv set det underligste..

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester