Streng i streng
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-10 05:32

Jeg har en streng i en anden streng, hvordan får jeg vist
variablen i stedet for strengnavnet?

$banan = "5 stk.";
$tekst = "Bananer har jeg $banan af";
echo "<p>$tekst<p>";

Resultat:
Bananer har jeg $banan af

Ønsket resultat:
Bananer har jeg 5 stk. af

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lav flotte mosaikbilleder med det gratis program Centarsia

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 07:21

Kim Ludvigsen tastede følgende:
> [...]
>
> Ønsket resultat:
> Bananer har jeg 5 stk. af

$tekst = "Bananer har jeg ".$banan." af";

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-10 07:54

, Birger Sørensen skrev::
> Kim Ludvigsen tastede følgende:
>
> $tekst = "Bananer har jeg ".$banan." af";

Hm, jeg kan godt se ideen med at afbryde tekststrengen og
indsætte værdien af $banan, men det virker tilsyneladende
ikke. Jeg får resultatet:
Bananer har jeg ".$banan." af

Jeg må lige teste lidt, for det burde da virke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Imponér familie og venner med ny viden om danske ord og

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-10 08:17

, Kim Ludvigsen skrev::

> Hm, jeg kan godt se ideen med at afbryde tekststrengen og
> indsætte værdien af $banan, men det virker tilsyneladende
> ikke. Jeg får resultatet:
> Bananer har jeg ".$banan." af

Kan det have noget at gøre med, at jeg henter $tekst i en
database, og at den hentes ind i et array?

Jeg har noget i denne stil:
echo "<p>$tekst[1]</p>;
Som altså ikke henter værdien i den indeholdende $banan, men
i stedet udskriver $banan (eller ".$banan.").

Hvis jeg kopierer indholdet i $tekst manuelt og indsætter
det i en anden streng, så virker det umiddelbart fint, også
uden ". .".
$andentekst = "Bananer har jeg $banan af";
echo "<p>$andentekst</p>;
Resultat:
Bananer har jeg 5 stk. af

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer:

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 08:58

Kim Ludvigsen skrev den 10-10-2010:

> [...]
> streng, så virker det umiddelbart fint, også uden ". .".
> $andentekst = "Bananer har jeg $banan af";

Nej, det er fordi du ikke kan indexe arrays indeni quotes...
Så skal du bruge heredoc, svjh.
Noget ala
echo "<p>{text[11]}</p>";
http://www.php.net/manual/en/language.types.string.php

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 10:09

Birger Sørensen kom med følgende:

> Nej, det er fordi du ikke kan indexe arrays indeni quotes...
> [...]

Nåhja, eller
echo '<p>'.$text[1].'</p>';

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-10-10 11:07

Birger Sørensen wrote:

> Nej, det er fordi du ikke kan indexe arrays indeni quotes...
> Så skal du bruge heredoc, svjh.
> Noget ala
> echo "<p>{text[11]}</p>";

Det er ikke heredoc du bruger.

Det ser sådan ud:

echo <<<EOD
blabla
blabla $tekst
blabla
EOD;

Heredoc har den fordel at man kan blande apostroffer i ét væk uden, fx:

echo <<<EOD
blabla
blabla "$tekst"
'blabla'
EOD;

http://www.php.net/manual/en/language.types.string.php#language.types.string.syntax.heredoc

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 08:53

Kim Ludvigsen har bragt dette til os:

> [...]
> Bananer har jeg ".$banan." af
>
> Jeg må lige teste lidt, for det burde da virke.

Det burde dit eget forslag også...

http://bbsorensen.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-10-10 10:12

On Sun, 10 Oct 2010 14:17:21 +0700
Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Jeg har noget i denne stil:
> echo "<p>$tekst[1]</p>;
I sådanne situationer kan man gøre således:
"<p>{$tekst[1]}</p>"

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-10-10 11:03

Kim Ludvigsen wrote:

> $banan = "5 stk.";
> $tekst = "Bananer har jeg $banan af";
> echo "<p>$tekst<p>";

Det burde virke fint. Når du bruger dobbelt-apostroffer laver php
variabelsubstitution som du netop efterspørger.

Hvis variablen er et array, skal du ikke bruger apostrof omkring indekset:

echo "<p>$arr[indeks]<p>";

og ikke:

echo "<p>$arr['indeks']<p>";

Bliver variabler efterfulgt direkte af nogle alfanumeriske tegn kan du
indsætte variablen i tuborgklammer som tidligere anført i tråden:

echo "<p>{$tekst}her<p>";

Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-10 11:19

, Martin Larsen skrev::

> Det burde virke fint. Når du bruger dobbelt-apostroffer
> laver php variabelsubstitution som du netop efterspørger.

Bare ikke i dette tilfælde. Men som skrevet andetsteds, er
det måske noget helt andet, der driller.

> Hvis variablen er et array, skal du ikke bruger apostrof
> omkring indekset:
>
> echo "<p>$arr[indeks]<p>";
> og ikke:
> echo "<p>$arr['indeks']<p>";

Jeg har ikke apostroffer om indekset.

> echo "<p>{$tekst}her<p>";

Hvilket jeg heller ikke kan få til at virke. Øv!

Jeg vender tilbage, når jeg har fået testet med et mere
overskueligt script.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-10-10 11:26

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvilket jeg heller ikke kan få til at virke. Øv!

Har du prøvet hereroc?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-10 12:50

, Martin Larsen skrev::

> Har du prøvet hereroc?

Jeg tror ikke, jeg har forstået at bruge det korrekt. Jeg
får en fejl [1], hvis jeg laver noget i stil med det, du har
skrevet.

Men jeg tror, jeg har fået indkredset problemet, og at det
ikke har noget at gøre med apostroffer af den ene eller
anden slags.

Jeg har prøvet uden array, så der er tale om et rent
databaseopslag, hvor jeg henter en tekst som:
Bananer har jeg $banan af
$banan bliver altid udskrevet som $banan i stedet for at
blive erstattet med værdien i strengen.

Laver jeg en streng som $tekst="Bananer har jeg $banan af" i
stedet for at hente tildele værdien fra databasen, virker
det hver gang.

Det tyder på, at tekst fra databasen behandles anderledes,
og hvis det er tilfældet, så er spørgsmålet, hvordan jeg
undgår det.

[1] Parse error: syntax error, unexpected T_SL in /hsphere...

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-10 13:11

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg har prøvet uden array, så der er tale om et rent
> databaseopslag, hvor jeg henter en tekst som:
> Bananer har jeg $banan af

Står der (rent fysisk) "$banan" i databasen?

$-tegnet er PHP's helt specielle variabel-markør. Ingen andre
programmeringssprog (af dem jeg kender) bruger det.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-10 13:47

, Bertel Lund Hansen skrev::

> Står der (rent fysisk) "$banan" i databasen?

Jep.

> $-tegnet er PHP's helt specielle variabel-markør. Ingen andre
> programmeringssprog (af dem jeg kender) bruger det.

Jeg troede, at strengen blev behandlet ens. Se også mit svar
til Birger.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 13:23

> [...]
> tilfældet, så er spørgsmålet, hvordan jeg undgår det.
>
> [1] Parse error: syntax error, unexpected T_SL in /hsphere...

Det går vist ikke.
Når du henter en streng fra databasen, er den jo allerede en streng -
eller $ tegnet er en karakter, og ikke indikation på at der nu kommer
en variabel.

Du skal vist over i noget tekst formattering, og så bruge markører i
stedet for i din database. F.eks.:

$dbtext = "Bananen her jeg %s af";
$text = sprintf( $dbtext, $bananer);

http://dk2.php.net/manual/en/function.sprintf.php

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-10 13:47

Birger Sørensen skrev::

> [...]
> på at der nu kommer en variabel.
>
> Du skal vist over i noget tekst formattering, og så bruge
> markører i stedet for i din database. F.eks.:

Jeg må med flovhed sige, at jeg faktisk engang for nogle år
siden fik lavet noget med markører, som du beskriver. Dog
ikke fordi jeg havde samme problem, men for at oversætte
koder i en databasetekst til HTML-koder - ligesom
phpbb-forummerne gør med formateringskoder. Det burde jeg
have tænkt på i dette tilfælde.

> $dbtext = "Bananen her jeg %s af";
> $text = sprintf( $dbtext, $bananer);

Tak! Ak de timer, jeg har brugt på det. Tak for hjælpen til
dig og andre, der har bidraget. Og undskyld, at jeg ikke fik
fortalt klart fra starten, at der var tale om en tekst i en
database.

Jeg troede egentlig, tekst var tekst, uanset hvordan det
blev indsat (direkte i en streng eller fra en database).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-10-10 19:07

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>
> Jeg troede egentlig, tekst var tekst, uanset hvordan det blev indsat
> (direkte i en streng eller fra en database).

Nej ikke helt. Du kan dog godt gøre det alligevel ved hjælp af eval()
funktionen, men det bliver hurtigt noget rod, og metoden med sprintf()
som Birger foreslår er langt bedre til det du har brug for.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-10 21:13

Martin Larsen skrev::

> Nej ikke helt. Du kan dog godt gøre det alligevel ved hjælp
> af eval() funktionen, men det bliver hurtigt noget rod, og
> metoden med sprintf() som Birger foreslår er langt bedre til
> det du har brug for.

Jeg har nu brugt sprintf() og det virker helt som tilsigtet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-10 13:09

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg har en streng i en anden streng, hvordan får jeg vist
> variablen i stedet for strengnavnet?

Der er noget helt andet galt.

> $banan = "5 stk.";
> $tekst = "Bananer har jeg $banan af";
> echo "<p>$tekst<p>";

Det er korrekt syntaks, og jeg bruger det meget.

--
Bertel

Fra : scootergrisen

Dato : 10-10-10 13:25

> $banan = "5 stk.";
> $tekst = "Bananer har jeg $banan af";
> echo "<p>$tekst<p>";

Koden er rigtig nok.
Det sikkert fordi magic_quotes er sat til.

Prøv i din .htaccess fil :
php_flag magic_quotes_gpc Off

Ellers hvis du kan så opdater PHP til version 5.3.0 eller nyere der er
magic_quotes fjernet.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 20:58

scootergrisen:

> [...]
>
> Prøv i din .htaccess fil :
> php_flag magic_quotes_gpc Off
>
> Ellers hvis du kan så opdater PHP til version 5.3.0 eller nyere der er

Og det mener du fordi problem er løst.. ??
Prøv at læs resten af tråden..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 11-10-10 10:03

> Jeg har en streng i en anden streng, hvordan får jeg vist variablen i
> stedet for strengnavnet?
>
> $banan = "5 stk.";
> $tekst = "Bananer har jeg $banan af";
> echo "<p>$tekst<p>";
>
> Resultat:
> Bananer har jeg $banan af
>
> Ønsket resultat:
> Bananer har jeg 5 stk. af

Jeg ser antydninger af at du laver en slags CMS.

Din metode kan være "god nok" til eget brug, men hvis det på nogen måde skal
bruges i en situation, hvor der kan være niveauer af brugerrettigheder, og
"non-trusted users", så skal der mere sikkerhed til.

F.ex. kunne en underpriviligeret bruger lave en tekst som "Her er
$adminpassword" eller lignende, og dit system ville gladeligt udskrive det.

En metode er at kun udskifte kendte variable.

Din streng kunne være $tekst="Bananer har jeg __banan__ af";
print
str_replace(array("__banan__","__appelsin__"),array($banan,$appelsin),$tekst);

Hvis siden har mange besøg, kan det være et skal overvejes at cache eller
pre-generere siderne, men det er en anden historie.

Leif

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-10-10 13:04

Leif Neland skrev::
> "Kim Ludvigsen"<usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ser antydninger af at du laver en slags CMS.

Ikke helt - og jeg er heller ikke ved at åbne en
grønthandel. Det er bare et lille privat horoskop-projekt
med automatisk genererede tekster i en database, hvor der så
skal indsættes et variabelt ord eller to teksterne i form af
navnet på et stjernetegn.

Jeg er ikke helt færdig - jeg mangler lidt .htaccess-kode
som skrevet i webdesign-gruppen - men ellers ser det da ud
til at virke som ønsket:
http://ugens-horoskop.dk/2010/41/tvillingerne

> [...]
> print
> str_replace(array("__banan__","__appelsin__"),array($banan,$appelsin),$tekst);

Den har jeg også haft kig på, men jeg læste et sted, at
sprintf skulle være bedre. Og sikkerheden burde ikke være et
problem i dette tilfælde.

> Hvis siden har mange besøg, kan det være et skal overvejes at cache eller
> pre-generere siderne, men det er en anden historie.

Det lyder smart, så det vil jeg lige vende tilbage med, hvis
der skulle komme meget trafik.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Leif Neland

Dato : 11-10-10 21:39

Den 11-10-2010 14:04, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> http://ugens-horoskop.dk/2010/41/tvillingerne

> Det lyder smart, så det vil jeg lige vende tilbage med, hvis der skulle

Jeg har set dit site, og det fortjener virkelig at få trafik; det skabte
morskab i stuen

Jeg skulle naturligvis abeteste. Man kan ikke manipulere med ugerne, men
prøver man et ikke-eksisternde stjernetegnm får man en side uden header:
http://ugens-horoskop.dk/2010/41/hesten

Og links bort derfra er forkert:
http://ugens-horoskop.dk/2010/41/2010/41/stenbukken, dobbelt år/uge.

Men ellers, morsom side

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-10-10 03:50

Leif Neland skrev::

> Jeg har set dit site, og det fortjener virkelig at få
> trafik; det skabte morskab i stuen
>
> Jeg skulle naturligvis abeteste. Man kan ikke manipulere med
> ugerne

Fy fy skamme - husk nu den livsforsikring!

> men prøver man et ikke-eksisternde stjernetegnm får
> man en side uden header:
> http://ugens-horoskop.dk/2010/41/hesten

Sjovt nok, så brugte jeg også hesten, da jeg testede. Jeg
skal lige have tjekket, hvad der går galt ved ovenstående.
Det har tidligere virket, men jeg har flyttet rundt på
headeren i koden, så nu ligger stjernetegnstjekket nok
forkert i forhold til headeren.

> Og links bort derfra er forkert:
> http://ugens-horoskop.dk/2010/41/2010/41/stenbukken, dobbelt
> år/uge.

Det kigger jeg lige på, tak!

> Men ellers, morsom side

Og tak! Og som du har set, så er der lidt ekstra til de
legesyge nørder.

Fra : Leif Neland

Dato : 11-10-10 19:34

> Det lyder smart, så det vil jeg lige vende tilbage med, hvis der skulle
> komme meget trafik.

Jeg har set siden, og det fortjener den at få

Jeg skulle selvfølgelig abeteste siden, og